Jump to content

Legge ny dørk i Nidelv 26, kryssfinér med nater. Hvordan sage ut?

MR Swe

Recommended Posts

Det er ofte en god ide å bruke de gamle dørkplatene som mal. Alle rette snitt bør du sage med sirkelsag, men fra baksiden. Buede snitt sager du med elektrisk stikksag/rotterumpe. Husk at plater ut mot skrogsidene/skott som regel skal være skråskjært for å følge skrogfasongen. (Ellers får du glipe i overkant. ) Gjelder ikke der dørken går innunder skott / innredning. Plater/luker som skal kunne løftes (til mottorrom m.m.) bør sages 1 grad skrått, eventuelt pusses skrått på kanten slik at de blir lettere å åpne/lukke.

Til sirkelsaga kjøper du et fintannet blad. Jo flere tenner bladet har jo finere blir snittet og mindre flising. Det samme gjelder stikksaga. Skjær alltid fra baksiden. Sager du med stikksag still den inn slik at den går mest mulig opp og ned uten pendelbevegelse. Det gir mye finere snitt. Du kan få kjøpt sagbladrr med motsatt tanning slik at du kan skjære fra oversiden men det er fare for at anleggsplaten på saga lager striper i finsiden. Forsegl alle skjærte sider med epoxy. Lykke til!

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk 2

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Oppgraderte dørkene i Skarpnesen før årets sesong, vurderte å bytte alle dørkplatene, men jeg gikk for å lime på 5.5mm dørkfiner oppå de gamle platene, limte med sikalim og satte i press over natta. når limet var tørt så slipte jeg kantene inntil platene under. På denne måten sparer man veldig mye penger, mye billigere finer og man slipper å kjøpe en masse isolasjon for å lydisolere på nytt!, ulempen er at dørken blir 6mm høyere.

Lakket med 3 fyldige strøk med UV-bestandig polyuretanlakk.

Noen bilder litt nede på siden her: https://baatplassen.no/i/topic/94376-skarpnes-30-sliten-innredning-oppgradering-paa-gang/page-4

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Skjær alltid fra baksiden.

Husk at dersom du skjærer med en bordsag, så blir det på et vis omvendt, så da skal du ha oversiden opp. Eller sagt på en annen måte, den "pene" siden av plata skal vende bort fra sagas anleggsflate.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Bruk olje på undersiden hvis du ikke skal lime på lyddemping. Lakk lukker alle porer og sperrer fukt inne. Epoxy er tokomponent. Epoxy kjøper du på Biltema. Lakk er det et utall å velge mellom. Ville kanskje vurdert tokomponent der også på grunn av slitestyrke. Glans og blankhet velger du etter egen smak. Sent from my GT-I9295 using Tapatalk 2

Epoxy smøres på på alle sagde flater. Smøres på før lakk. Epoxy brytes ned av UV-stråling fra sola. Dette forhindres når du lakker oppå med lakk som har UV-filter.Sent from my GT-I9295 using Tapatalk 2

Mvh

Chilli Solbris

Du kan få kjøpt sagbladrr med motsatt tanning slik at du kan skjære fra oversiden men det er fare for at anleggsplaten på saga lager striper i finsiden. Forsegl alle skjærte sider med epoxy. Lykke til! (GT-I9295 )

Jeg pleier å sette vanlig brun pakketeip på anleggsplatene på sirkel/stikksaga når jeg skjærer i pene emner og med sagblad med negativ tanning. Da blir det normalt ikke merker etter saga, og den glir veldig lett. Tåler ikke all verdens av slitasje, så du må kanskje bytte ut etter noen snitt, men det er jo gjort på ti sekunder. Som andre nevner over ville jeg nok brukt ei god bordsag fremfor ei håndholdt sirkelsag. Med mindre du har sirkelsag med styreskinner som kan spennes fast etc.

En annen måte er å skjære ut etter malen noen mm på utsiden, deretter spenne mal og ny dørk sammen og frese kanten med en pinnefres med kulelager som følger malen. Da blir det 100% likt malen. Forutsetter selvsagt at malen har pene kanter.

Redigert av Honduras (see edit history)

Epoxy forsegler og limer. Epoxy tæres ikke av tidens tann. Men den tåler ikke UV-stråling som kommer ifra sola. Derfor trenger epoxy ett beskyttende lag. Det kan være maling, lakk med uv-filter eller tape for den saks skyld. Lakk er i utgangspunktet (fra gammelt av) linolje. Man gir hardhet og glans (mørkhet) ved å tilsette harpiks. Nå tildags er lakken i mye større grad laget av olje med kunstig fremstilt harpiks. I dette tilsettes UV-filter.

En ting du også kan gjøre når du sager er å bruke maskeringstape. Det gjør jeg når jeg legger benkeplater og skal skjære ut for diverse innmat. Da har du også godt underlag å tegne på.

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk 2

Mvh

Chilli Solbris

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...