MR Swe Startet 2.Oktober.2013 Link til dette innlegget Startet 2.Oktober.2013 Hei.tenkte skifte ut dørken ibåten nå til vintern. Har kjøpt nye kryssfiner plater ( ned nater )som jeg tenkte bruke.Men trenger tips på hvordan jeg skal få dette gjort på en bra måte,Er i en Nidelv 26 så er ca 8-10 plater som skal sages til. Hvordan skal jeg sage? stikksak?Sage fra ovanside eller underifraLakk/ Olje?Takksam før alle tips jeg kan få Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 2.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2013 Det er ofte en god ide å bruke de gamle dørkplatene som mal. Alle rette snitt bør du sage med sirkelsag, men fra baksiden. Buede snitt sager du med elektrisk stikksag/rotterumpe. Husk at plater ut mot skrogsidene/skott som regel skal være skråskjært for å følge skrogfasongen. (Ellers får du glipe i overkant. ) Gjelder ikke der dørken går innunder skott / innredning. Plater/luker som skal kunne løftes (til mottorrom m.m.) bør sages 1 grad skrått, eventuelt pusses skrått på kanten slik at de blir lettere å åpne/lukke. Sitér dette innlegget Link to post
ROV77 Svart 2.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2013 Hvor har du kjøpt platene hen? Hvilken pris? Skal gjøre samme jobben i vinter på en Master 740. Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 2.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2013 Kjøpte den i våras på oslo finerfabrik-- usikker på pris men tror det var runt 4-5000 Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 2.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2013 Til sirkelsaga kjøper du et fintannet blad. Jo flere tenner bladet har jo finere blir snittet og mindre flising. Det samme gjelder stikksaga. Skjær alltid fra baksiden. Sager du med stikksag still den inn slik at den går mest mulig opp og ned uten pendelbevegelse. Det gir mye finere snitt. Du kan få kjøpt sagbladrr med motsatt tanning slik at du kan skjære fra oversiden men det er fare for at anleggsplaten på saga lager striper i finsiden. Forsegl alle skjærte sider med epoxy. Lykke til! Sent from my GT-I9295 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
MR Swe Svart 3.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2013 Hvordan forsegler man sider med epoxy? bare smører man ett tunt lag med epoxy lim? Sitér dette innlegget Link to post
MIMA IV Svart 3.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2013 Kjøpte den i våras på oslo finerfabrik-- usikker på pris men tror det var runt 4-5000 Hei! Jeg skal i gang med samme jobben på en Nidelv 28 -83 modell til vinteren. Er 4-5000 prisen for hele dørken? Legg ut bilder som inspirasjon for meg og hvordan resultatet blir Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 3.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2013 Oppgraderte dørkene i Skarpnesen før årets sesong, vurderte å bytte alle dørkplatene, men jeg gikk for å lime på 5.5mm dørkfiner oppå de gamle platene, limte med sikalim og satte i press over natta. når limet var tørt så slipte jeg kantene inntil platene under. På denne måten sparer man veldig mye penger, mye billigere finer og man slipper å kjøpe en masse isolasjon for å lydisolere på nytt!, ulempen er at dørken blir 6mm høyere. Lakket med 3 fyldige strøk med UV-bestandig polyuretanlakk. Noen bilder litt nede på siden her: https://baatplassen.no/i/topic/94376-skarpnes-30-sliten-innredning-oppgradering-paa-gang/page-4 Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
MR Swe Svart 3.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2013 veldig bra tråd Christensen. Var veldigt mye fint du har gjort med båten din. Hva lakkade du finern med? Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 3.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2013 (redigert) Fineren er lakket med 2komponent polyurethanlakk, fra Teknos. Redigert 3.Oktober.2013 av Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
MR Swe Svart 3.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2013 hvor finner man det? er det for proff eller kan forbrukare og kjøpe det? Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 3.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2013 Skal sjekke opp! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Christensen Svart 3.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2013 Jeg får ikke tak i båtbyggeren, men jeg mener han sa at lakken var bortimot like god som 2k PU fra Epifanes, den er jo kurant å få tak i! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
egilwh Svart 3.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2013 Skjær alltid fra baksiden. Husk at dersom du skjærer med en bordsag, så blir det på et vis omvendt, så da skal du ha oversiden opp. Eller sagt på en annen måte, den "pene" siden av plata skal vende bort fra sagas anleggsflate. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
MR Swe Svart 3.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2013 har en sirkelsag fra Bosch jeg tenkte bruke egilw..http://www.bosch-professional.com/no/no/gks-55-9443-ocs-p/ Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 3.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2013 Hvordan forsegler man sider med epoxy? bare smører man ett tunt lag med epoxy lim? Ja, det er måten å gjøre det på. Sent from my GT-I9295 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
MR Swe Svart 6.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2013 Blir nok klar med sagingen av de nye dørkplaterne idag. Hvilken lakk rekommenderas? Skal epoxy lim på føre eller etter lakk? Er 2 komp epoxy? Skal jeg lakke de under og då ikke fukt mm kommer inn? Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 6.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2013 Bruk olje på undersiden hvis du ikke skal lime på lyddemping. Lakk lukker alle porer og sperrer fukt inne. Epoxy er tokomponent. Epoxy kjøper du på Biltema. Lakk er det et utall å velge mellom. Ville kanskje vurdert tokomponent der også på grunn av slitestyrke. Glans og blankhet velger du etter egen smak. Sent from my GT-I9295 using Tapatalk 2 Epoxy smøres på på alle sagde flater. Smøres på før lakk. Epoxy brytes ned av UV-stråling fra sola. Dette forhindres når du lakker oppå med lakk som har UV-filter.Sent from my GT-I9295 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Honduras Svart 6.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2013 (redigert) Du kan få kjøpt sagbladrr med motsatt tanning slik at du kan skjære fra oversiden men det er fare for at anleggsplaten på saga lager striper i finsiden. Forsegl alle skjærte sider med epoxy. Lykke til! (GT-I9295 ) Jeg pleier å sette vanlig brun pakketeip på anleggsplatene på sirkel/stikksaga når jeg skjærer i pene emner og med sagblad med negativ tanning. Da blir det normalt ikke merker etter saga, og den glir veldig lett. Tåler ikke all verdens av slitasje, så du må kanskje bytte ut etter noen snitt, men det er jo gjort på ti sekunder. Som andre nevner over ville jeg nok brukt ei god bordsag fremfor ei håndholdt sirkelsag. Med mindre du har sirkelsag med styreskinner som kan spennes fast etc. En annen måte er å skjære ut etter malen noen mm på utsiden, deretter spenne mal og ny dørk sammen og frese kanten med en pinnefres med kulelager som følger malen. Da blir det 100% likt malen. Forutsetter selvsagt at malen har pene kanter. Redigert 6.Oktober.2013 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
MR Swe Svart 6.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2013 Erikda... Mener du at jeg først skal ha et tunt lag med epoxy på kanterne og etterpå lakk?? Hva gjør exopy før nytte? Kan man ikke bare lakke kanterne og?? Hvor mange lag med olje underpå platerne rekommenderas? Har en boks med d1 ståendes Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 7.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2013 hvilken lakk fra espifanes rekommenderas? er mange av de Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 8.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2013 Ingen som har råd om hvilken lakk jeg skal bruke av espifanes? og skal jeg tynne den ut? Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 8.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2013 Kanskje denne blir bra, jeg brukte silkematt på mine dørker. http://westsystem.no/no/epifanes/epifanes_lakk+maling/produkter/PU-Lakk+Silkematt.9UFRDQWI.ips Jeg liker å tynne litt hvis jeg skal legge manuellt også, da syns jeg den flyter bedre, til sprøyting tynnes det mere. Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
MR Swe Svart 8.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2013 hmm ser bra ut denne og tror matt er bedre en blankt på gulvet... hvor mange lag trur du jeg trenger og ta ? Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 8.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2013 Epoxy forsegler og limer. Epoxy tæres ikke av tidens tann. Men den tåler ikke UV-stråling som kommer ifra sola. Derfor trenger epoxy ett beskyttende lag. Det kan være maling, lakk med uv-filter eller tape for den saks skyld. Lakk er i utgangspunktet (fra gammelt av) linolje. Man gir hardhet og glans (mørkhet) ved å tilsette harpiks. Nå tildags er lakken i mye større grad laget av olje med kunstig fremstilt harpiks. I dette tilsettes UV-filter. En ting du også kan gjøre når du sager er å bruke maskeringstape. Det gjør jeg når jeg legger benkeplater og skal skjære ut for diverse innmat. Da har du også godt underlag å tegne på. Sent from my GT-I9295 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.