Jump to content

Tips til tømming av Isoterm varmtv. Bereder som er stående?


Kire

Recommended Posts

Som emnet sier lurer jeg på tips til å tømme denne enklest mulig? Det er som sagt en 40ltr Isoterm som er montert stående.

 

Holder det med å kjøre bare pentry pumpa? Føler at dette ikke er godt nok.

 

Er det noen av dere som bruker frostveske (den riktige) i vannsystemet til slutt i systemet?

 

Det er første gang for oss at vår båt ikke får ligge med strøm i vinter, pga den ligger i opplag for motor rep en annen plass enn i sin hjemmehavn.

Link to post
Share on other sites

Du må åpne sikkerhetsventilen for å drenere tanken. I tillegg bør du åpne en varmtvannskran slik at det slipper luft inn i tanken, event. også blåse trykk inn med f.eks. gummibåtpumpa.

 

Selv om du kjører pentrypumpa til det slutter å renne er tanken likevel nesten full.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

VV berederen er vel strengt tatt helt full når pentrypumpa slutter å ta. Den tømmer jo bare vanntanken, og når den ikke får mer vann derfra får du heller ikke ut noe vann fra berederen.

 

Som brigg sier må du åpne en ventil på tanken. Det er et svart lite ratt som du klemmer inn og vrir til høyre (ca 1/2 turn). Dette er vel en tvangsåpning av overtrykksventilen så vidt jeg har skjønt. Vannet renner da ut i skutebunn. Åpne opp blandebatteriet i pentry og på dass så får du luft inn. Vannet vil renne ut av seg selv :smiley:

Link to post
Share on other sites

Der vannet kommer fra pumpe og inn på tanken sitter det en sikkerhetsventil. Denne er også tilbakeslagsventil. Når du åpner rattet, så renner det ut lite grann. Dette er en test av sikkerhetsventilens funksjon. Tanken er fremdeles full av vann (undertrykk). Du må plukke av den andre slangen, altså den som går til vv-kranen for å tømme. Jeg har en støvsuger av typen som også kan suge vann. Denne bruker jeg til å tømme systemet. Hos meg er det utrolig mye vann. Husk også vannfilter og ekspansjonstank, hvis du har det. Koble også av vann ut/inn på pumpen og kjør pumpen noen omdreininger slik at den tømmer seg. La vannkranene stå åpne under prosessen slik at du ikke lager undertrykk som kan låse vannet inne.

Link to post
Share on other sites

Jeg åpner en tilbobling og dytter en tynn slange inn, og suger til det renner av seg selv ved å la slangetuppen være lavere enn tanken - hevert prinsippet. Slangebiten fra biltema er veldig tynn, og litt buet så jeg vet den kommer ned til bunnen. Det renner mye fra slangen etter at det har sluttet å renne fra dreneringspluggen.

Link to post
Share on other sites

Etter at berederen er "tømt" gjennom sikkerhetsventilen (som er nederste punkt på tanken vår) hos oss, blåser jeg (eller bruker litt trykkluft) i påfyllingen til berederen. Da renner det alltid en del mere ut av sikkerhetsventilen som er nederst, av en eller annen grunn...

 

En bekjent har frostsprengt 2 Isotherm tanker pga. at tanken ikke har tømt seg ordentlig slik den skulle ha gjort.

Link to post
Share on other sites

Følgende metode er 100 % sikker

1 kjør pentrypumpa til ferskvannstanken er tom

2 åpne opp slangeklemme på slange (eller tappekranen på tanken) mellom pumpe og varmtvannstank, samt åpne et blandebatteri, vannet i tanken skal da renne ut den åpne slangen - dette kan ta litt tid

3 kopl alt tilbake igjen

4 fyll i en 3 liter med giftfri frostvæske + 6 liter vann på ferskvannstanken

5 åpne kaldtvannskranene i rekkefølge, og kjør med pumpen til rødt vann kommer ut

6 lukk kaldtvannskranene, åpne en varmtvannskran og la pumpen tømme fersvannstanken på nytt inn i varmtvannstanken ( som nå ikke blir helt fylt md vann)

7 gjenta nr 2, men saml gjerne opp det som renner ut i et par dunker

8 hele anlegget er nå frostsikret. Samtidig

9 har du nå noen liter frostsikret vann som du kan skvette i alle sluk/vannlåser/dusjdrenering/kjølsvin/septiktank.

10 skru alt på plass slik at du på våren kun trenger å fylle opp ferskvannstanken og så la pumpen gjøre resten av jobben. Kan lukte litt av de giftfrie frostveskeskvælpene som står i systemet om vinteren, jeg lar derfor det hele stå å renne i gjennom en halvtimes tid ved første fylling om våren

Redigert av terron (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg åpner en tilbobling og dytter en tynn slange inn, og suger til det renner av seg selv ved å la slangetuppen være lavere enn tanken - hevert prinsippet. Slangebiten fra biltema er veldig tynn, og litt buet så jeg vet den kommer ned til bunnen. Det renner mye fra slangen etter at det har sluttet å renne fra dreneringspluggen.

:thumbsup:

Mange forslag , MEN har jeg forstått spørsmålet rett står tanken slik og da er det vel ikke mye vann som renner ut når en åpner sikkerhetsventilen.?

bilde

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Om tanken skal stå på høykant må den stå motsatt av bildet, dvs med koblingene ned.

Det stemmer ikke. Min tank er montert som på bildet. Det fungerer helt fint, bare litt tungvint ved tømming av tanken.

Fjerner da slangen for ferskvann inn, og blåser med trykkluft inn i tanken, med varmtvannskrana i pentry åpen.

Alternativt kan varmeelementet løsnes så man får tredd i en slange og suge ut med hevertprinsippet. Kan da la slangen gå ut av båten istedenfor å la det renne ut inne i båten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...