simsi Startet 3.Oktober.2013 Link til dette innlegget Startet 3.Oktober.2013 Hei, holder på og skal overhale to aq145b motorer da de ikke sviver skikkelig og ser helt +#%?%#* ut!! Da jeg skulle demontere reimhjulet på veiven viste det seg att kilen var knekt og det kan se ut som hjulet har flyttet seg på akslingen (se bilde) jeg kommer ikke til med avtrekker, prøvde å slipe til avtrekkeren, men den ble så tynn att den gav etter i steden for å trekke av hjulet og "skiva" bak hjulet bøyer seg ganske lett. Er det noen som har noe tips til og få dette av? Sitér dette innlegget Link to post
Fergu Svart 3.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2013 Bruk litt varme fra en propanbrenner, så løsner det. Har sikkert bare satt seg litt, sitter i utgangspunktet helt løst så det kan trekkes av uten kraft. Kamdrevet (Hjulet) "Låses" til akslingen via en utvekst som passer inn i akselsporet du ser på høyre side. Kilen du antyder at er brekt på, venstre side, er en liten pigg som stikker ut og låser reimhjulet. (For viftereim osv) Så i dette tilfellet må du skaffe deg nytt kamdrev. Sitér dette innlegget Link to post
simsi Svart 3.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2013 Takk for svar :-) da får jeg prøve med propan brenneren i kveld, veivakslingen kan ikke ta skade av varmen da? Heter det kamhjul? Trodde det var det hjulet som satt på kamakslingen jeg, men er ganske ny i dette og første gang jeg gjør en slik jobb. Går det ikke an å sette en kile i sporet på veiven og feste reimhjulet for viftereim i den, er vel det samme hvor på akslingen det står? Her er foresten ett bilde av den "flotte" motoren :-) Planen (håpet) er å få den til å svive og se ut nesten som ny :-) Sitér dette innlegget Link to post
Fergu Svart 3.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2013 Du klarer ikke å varme så mye at veiva skades, det skal ikke så mye til heller. Derimot sitter det en simmring bak drevet som sikkert ikke tåler så mye. Men jeg antar at den blir byttet hvis motoren skal overhales. Vil ikke påstå det ene eller det andre når det gjelder riktig navn på drevet, det går under flere betegnelser: Kamdrev, nedre kamdrev. kamhjul osv osv. Du kan selvfølgelig sette reimhjulet hvor du vil, teoretisk spiller det ingen rolle, men: Når du skal stille tenningen er det kun merkene på reimhjulet du har å forholde deg til, derfor bør det stå på rett sted. Finnes selvfølgelig mulighet for å lage sine egne merker. Til tross for at motoren ikke ser pen ut i dag er det fullt mulig å få den til å bli et skinnende smykke. Sitér dette innlegget Link to post
simsi Svart 3.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2013 Ja selvfølgelig, kom ikke på tenningsmerke på det hjulet, men har hvertfall funnet ut hvorfor tenningen "danset" slik når jeg prøvde å stille den :-) Sitér dette innlegget Link to post
simsi Svart 3.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2013 Prøvde med varme, avtrekker og brekkjern nå, ingenting får det til og sleppe.har også pøst godt på med prolong rustløser. Må muligens se om det finnes ett bedre alternativ til de avtrekkerene jeg har, de får liksom ikke skikkelig feste. Er det mulig og få ut veivakslingen uten og ta av det hjulet? Tenker det kunne hvert lettere å jobbe med det i stikka. Sitér dette innlegget Link to post
Fergu Svart 3.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2013 Lang oppvarming, stor tålmodighet og litt lirking, da løsner det! Du får ikke ut veiva uten å ta av drevet, den vil henge igjen i dekselet bak. Og dekselet vil henge igjen på mellomakselen. Sikkert en teoretisk mulighet for å bende ting fra hverandre, men du ender bare opp med ekstra arbeid og deler som blir ødelagt Sitér dette innlegget Link to post
simsi Svart 3.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2013 Okey, da får jeg bare fortsette med oppvarmingen :-) keg varmet drevet i ca 15 min med en brenner som skal holde 1925 grader, hvor lenge bør jeg varme? Sitér dette innlegget Link to post
Fergu Svart 3.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2013 Det burde ha løsnet for lengst hvis du har varmet det opp så lenge. Siden du har bendt med brekkjern etc kan det jo ha satt seg i litt skjev stilling, prøv å banke litt med en plastikkhammer, alle veier. Pleier ikke å være så vrient å få av det drevet. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 3.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2013 (redigert) Som en liten opplysning så er veivakselen din herdet, og for mye varme kan ødelegge herdingen av veiva, selv om det skal mye til før det skjer, så nærmer du deg nok dersom du har brukt noe som holder nesten 2000 grader i femten minutter. Det viktigste er å ikke ødelegge veiva, selve drevet er bare å drite i, det får du nytt for rundt 600 spenn hos VP, eller rundt halve prisen hos en Volvo bilforhandler, veivakselen vil koste deg det tidoble. Dersom du ikke får av hjulet, så er det sannsynligvis ødelagt, og helt sikkert urundt. Splitt det, og kjøp et nytt. Nå har jeg aldri prøvd, men dersom du løsner dekslet, tar av bunnpannen og løsner alle overfallene, så bør det vel gå an å få ut den lille akselen øverst og hele veivakselen med dekslet hengende på, slik at det kanskje går an å få satt dette i en presse. Jeg ville uansett splittet det drevet forsiktig uten å komme borti veivakselen, to snitt med en dremel, og en stor mutterklyver så er det fort gjort. Når du får ut veiva, så husk at du aldri legger veivakselen, den må stå eller henges opp med en tråd til du er klar til å sette den inn igjen. Redigert 3.Oktober.2013 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 3.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2013 Tack Adaneo, det är alltid intressant att läsa inlägg från skribenter som Dig som har både erfarenheter och kunnande i sitt gebit! Men tillåt mig en fråga, vad gör vevaxeln känslig för att ligga ner? Sitér dette innlegget Link to post
G-sabb Svart 3.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2013 Det lurer jeg også på......? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 3.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2013 (redigert) Det er vel mest et gammelt jungelord, at dersom man legger en veiv, og særlig dersom det er motvekter og slikt, så kan den sige over tid og bli skeiv. Man snakker om micrometer, men for en veiv så er det mer enn nok til at den må slipes ned. Det var vel også slik at helt fra i gamle dager var det vanlig å henge veivakseler, både på motorfabrikkene som lagde motorene, og i de fleste motorverksteder, sannsynligvis mest fordi det tok mindre plass: men også fordi mange motorverksteder faktisk har opplevd at veivaksler som legges blir skeive. Når veivakselen står i motoren blir den jo støttet opp på de rette stedene, så det er ikke noe problem der, og ofte så pakkes de slik at de ikke ligger kun på endene eller på en av vektene når de skal sendes. Når man legger den på gulvet eller en benk, så vil jo tappene eller vektene være i veien, slik at all vekten kommer på feil sted. Jeg tror nok alle motorverksteder fortsatt følger det gamle kjerringrådet, og ikke tar noen sjanser, og jeg pleier alltid å henge de opp selv, sånn for sikkerhetsskyld, det er veldig kjedelig å måtte slipe ned veivakselen fordi den ikke er oppbevart riktig, når det er så enkelt å henge den opp. Redigert 3.Oktober.2013 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fergu Svart 3.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2013 Interessant teori, men akkurat det der tror jeg ikke så mye på. Selvfølgelig tar veivene mindre plass og lager mer system i sysakene om de lagres stående. Utover det har jeg ingen tro på at en veiv i vanlig bilstørrelse siger den ene, eller andre veien om de lagres liggende. Lenge siden jeg har vært i Kiel, men tidligere lå det en defekt veiv fra Prinsesse Raghild utstillt i avgangshallen hos Color Line. Med sånne størrelser kan jeg forstå at de kanskje kan sige noen tusendels mm om de hviler på egen vekt. Når jeg tenker meg om har jeg aldri sett at ferdige veiver hos mitt lokale motorverksted har blitt lagret stående. Nyslipte, eller bare kontrollerte veiver har alltid ligget og ventet på avhenting Sitér dette innlegget Link to post
simsi Svart 3.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2013 Tusen Takk for tips adeneo :-) etter å ha holdt på veldig lenge me rustløser, avdragere, gummislegge og brekkjern, så leste jeg tipset ditt!! Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 3.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2013 Interessant teori, men akkurat det der tror jeg ikke så mye på. Egentlig ikke jeg heller, det er derfor jeg kaller det jungelord og kjerringråd. Jeg er uansett nøye på å sette de stående på gulvet når jeg holder på, og for å at de ikke skal velte er jeg også rask med å henge de opp, da er de ute av veien, og jeg er sikker på at jeg ikke får dette problemet uansett, og jeg ville anbefale andre og også henge de opp med en ledningsstump eller noe slikt, så vet hvor man de er, og er sikker på at de ikke blir skadet. Dersom man søker på Google så vil man finne forholdsvis mange meninger om dette også. Sitér dette innlegget Link to post
Fergu Svart 3.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2013 Spennende teori. Mine egne veiver blir lagret stående, uten at jeg har tenkt så mye på hva som er riktig lagringsmåte, bare at det er enkelt å ha dem stående. Sitér dette innlegget Link to post
simsi Svart 5.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2013 Hei, har ett lite spm til. Jeg har blitt fortalt att aq145b er en b23 motor På blokka mi er det stemplet b230! Kan blokka være byttet? Er pakninger/lager og slik likt på disse motorene? Jeg har bestilt pakningsett til aq145b Sitér dette innlegget Link to post
Fergu Svart 5.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2013 AQ145A har B23 blokk, AQ145B har B230 blokk. Pakninger går stort sett om hverandre, bortsett fra vannpumpepakningen. (+Toppdekselpakning???) Lager er forskjellig på B23 og B230, men det finnes to varianter av B230, før og etter ca 1988. Mulig at lager fra B23 og B230 etter 1988 er like, husker ikke helt dette, må event sjekkes i VIDA (Volvo's elektroniske dele og servicebøker for bil) Kan også hende du har en AQ151. Det er en B230 med 2,5 liter veiv. Her er det i et annet kjølesystem. AQ145 har to røde bokser på toppen i front av motoren, AQ151 har en boks. AQ145A Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2013 Kan ikke svare på spørsmålet ditt simsi. Men det adeneo prediker er ikke tatt helt ut av luften. Dog, en veiv fra en firesylinder med et par liters volum skal ligge noen år før den har seget så mye at den blir hoppetau. Ellers så er den stående ordren når det gjelder pumpe-, kompressor- og andre akslinger at de skal lagres stående. Eller hengende, eller om de lagres i reol, så skal de dreies på med jevne mellomrom. Sliping av lagerflater på akslinger er noe man skal vurdere meget nøye. Herdingen er kun noen mikrometer tykk. Og har overflaten blitt så skadet at det vises, så er lagerflaten utenfor normal herdetoleranse. Da blir det igjen en vurdering om man skal slipe og herde, eller kjøpe ny aksling. Akkurat det er kanskje et element simsi kan ta med i totalbetraktningen etter at sakene er plukket fra hverandre. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2013 (redigert) Mine egne veiver blir lagret stående, uten at jeg har tenkt så mye på hva som er riktig lagringsmåte, Mine blir lagret liggende. En i hver bil, og en i hver båt Fra spøk til alvor: Stål siger, det er tilfelle som Hulda så korrekt påpeker. Men en ubelastet herdet aksel må nok ligge lenge (og i tillegg opplagret på akseltappene) før det blir et målbart sig. Det som derimot kan være målbart er en trykktank som står med trykk på. Der kan siging være et tema. Her er det imidlertid snakk om duktilt stål under belastning. Lang oppvarming, stor tålmodighet og litt lirking, da løsner det! Ehmm, ikke helt enig der. Ved langsom oppvarming, typisk med lav effekt og propan el., varmer man ikke bare bosset, men også akselen, og hele vitsen med oppvarming forsvinner mer eller mindre. Hensikten med å varme opp er jo at stålet utvider seg. Men hvis man varmer opp veldig sakte spres varmen til akselen, og den utvider seg også. Det beste, etter min erfaring, er å bruke der største skjærebrenneren man kan oppdrive med sur og gas, og gyve på med det man har av varme på et punkt til den er rød der, ikke fordele varmen rundt hele bosset! Bosset åpner seg da som en musling og ramler nermest av akselen uten at den er varm. Dette gjelder både lager, drev og alt annet av boss Redigert 5.Oktober.2013 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
simsi Svart 5.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2013 Ser ut som jeg har aq145b som det står på luftfilterboksen. Den har etter hva jeg har forstått kun blitt produsert i 84-85. Men da er nok blokken orginal og pakningene som jeg har bestilt vil passe siden dem er bestilt til aq145b Sitér dette innlegget Link to post
Fergu Svart 5.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2013 Når det gjelder oppvarming er jeg helt enig at krafig og hurtig oppvarming på den aktuelle delen er det beste. Men for oss amatører som til daglig bare har tilgang til propan har jeg god erfaring med at litt oppvarming medfører at de mest gjenstridige bolter/deler slipper taket når de blir varmet opp, Til tross for at det medfører at mer enn den aktuelle delen blir oppvarmet. Når det gjelder motorene på det siste bildet ser det ut til å være AQ 145. Motoren til venstre har B230 toppdeksel, den til høyre har toppdeksel generasjon 1 (fra 1975). Har sett Dracoer som er betegnet som 87 modeller med AQ145, mens andre av samme årgang har AQ151. I bilverden kom B230 i 85 Sitér dette innlegget Link to post
simsi Svart 5.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2013 Ja det er forskjellige topper på dem også, den til venstre har en 531 topp den til høyre husker jeg ikke i farta hva heter. Begge må nok byttes uansett, da eksos kanalene er tæret bort. Sitér dette innlegget Link to post
Fergu Svart 5.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2013 531 topp er verdt å ta vare på. Har mer optimale kanaler enn standard toppen, samme gjelder den eldre utgaven som heter 405. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.