Jump to content

Hvor få tak i dekkluke?


Batdilla

Recommended Posts

Hei!

 

Dekksluken som sitter på min Sjømann er usigelig stygg (Skikkelig stygg og ujevn støp). Jeg kunne tenke meg å erstatte denne med en ny en som er gjennomsiktig slik at det kommer inn litt mer lys.

 

Spørsmålet er hvor man henvender seg for å få tak i noe slik. Problemet er delvis noe jeg tror er ukurrante mål - 62cm bred i ene enden, 52 cm i andre enden og 62 cm lang. Alle lukene jeg har sett i kataloger er kvadratiske. Skal man sette på en kvadratisk luke som dekker en slik lysåpning, blir det en veeeldig stor luke. Skulle gjerne hatt igjen litt plass til annet også.  :confused:

 

* Er eneste mulighet å få spesiallaget en luke, eller finnes det noen med standardutvalg som dekker litt mer enn bare 1 eller 2 størrelser?

 

* Hvor får man eventuelt spesiallaget en slik luke?

 

* Hvor mye vil det fordyre med hvis man vil ha gjennomsiktig luke?

 

* Noen som vil tippe på pris for en vanlig glassfiberluke kontra en i gjennomsiktig utførelse?

 

Takker for innspill!

Link to post
Share on other sites

Vet ikke helt hvordan jeg skal tolke det siste innlegget.

 

Jeg er sikkert masete med Sjømannen min, men skal man lære noe når man er fersk, må man tørre å spørre.

 

Hvis det er noen trøst, prøver jeg å bidra like mye som jeg ber om hjelp, men det blir litt begrenset inntil jeg får lært og erfart mer.

 

:-)

 

Jeg la merke til at dette var ditt 50'ende innlegg. Velger å tro at det siste innlegget var mest for å få den andre stripa, noe jeg selv også får etter dette svaret. :-)

 

Din antagelse om fartøy på Mjøsa er korrekt, bortsett fra at det heter ved siden av Mjøsa med virkning fra i går. Sjømannen havnet i opplag på land. Derfor endret ordspråk i profilen til venstre, for de som har tenkt over det.

Link to post
Share on other sites

Fortsett å spørre om ting med sjømannen din! Tror nok innlegget var humoristisk motivert.... :confused:

 

Er flott å høre om folk som har fått Båtdilla og som koser seg med sin nye båt. En slik snekke er et godt eksempel på hvordan man kan få utrolig mye morro for relativt lite penger. Desuten virker det jo som om du har gjort et optimalt kjøp og fått en OK båt med ny motor der du kan plundre litt med mine kritiske komponenter som innredningen!

 

Stå på Båtdilla, og fyr løs med nye spørsmål!

 

Har forresten sett fine luker laget av sotet plexiglass og noen lekkre teaklister. Slikt burde det jo være greit å lage selv eller få laget hos en møbelsnekker. Holder vel ellers mest en knapp på noe lewmargreier.

Link to post
Share on other sites

Bukker og takker for rosende ord. :confused:

 

Det var ikke så krasst oppfattet som det kunne virke på svaret mitt.

Jeg er ganske romslig når det gjelder slik.

 

Men det var en fin anledning til å skaffe seg ei ny stripe på jakka, du må innrømme det? Nå har vi begge 2 striper på kapteinsjakka...

 

Fint å føle seg så velkommen. Nå og da kan det bli litt overveldende med alt nytt.

Link to post
Share on other sites

Her er en adresse til noen som kanskje kan hjelpe deg, bruker dette firmaet til å få laget luker til bl. annet campingvogner.

 

Mulig de kan lage noe til båt også.

 

S & A Sandbekk Acrylprodukter

Lågaveien 108

3275 Svarstad

Tlf: 33129641

Fax: 33129641

 

Har forøvrig båt i samme vassdrag som deg  bare nedenfor slusa i svanfoss :confused:

Link to post
Share on other sites

Hei Båtdilla

 

Gøy å se ditt ungdommelige pågangsmot, tydelig at du virkelig har dilla på båt. Du skulle bare vært litt nærmere saltvann....

 

Saksopplysning:

Nå har vi begge 2 striper på kapteinsjakka...

Såvidt jeg vet har kapteinen 4 striper på jakkeermet, så både du og jeg har et stykke igjen før vi er der .... men nå er jeg jo ett innlegg nærmere (smil).

 

Luke.

Lewmar, Bomar og hva de nå heter de flotte fiks, ferdige lukene man kan få kjøpt er dyre, veldig dyre i den størrelsen det snakkes om her. Og så er det jo noe med at det skal 'matche' båten da... En slik luke blir kanskje litt overkill? Selv ville jeg brukt de pengene på feks innredninge som jeg forstår du har planer om å fikse, eller kokeapparat eller...trimplan. Søk på 'trimplan' på den andre Båtplassen så får du mange svar. Mener at Praktisk Båtliv for ett par år siden hadde en artikkel om hvordan støpe fast trimplan på en snekke (Master?).Tror det var et firma som leverte ferdige sett , noen har kanskje bladet og kan sende deg en kopi av artikkelen? Har selv fast trimplan på min Marex, forlenger skroget med ca 20 cm. Gir vel ikke så mye gevinst mht skrogfart men gir nok noe mer bæring slik at baken ikke graver seg (så mye) ned ved maks fart.

En bonus er at den også funker som en nedsenket 'badeplattform', et fint stigtrinn like under vannflaten.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Har ikke sett luken din men du kan jo vurdere å slipe den ned for så å lakke over med bengalakk blandet i båtens farge eller annen egnet maling? Alternativt lage en ny luke? Du kan jo få lys inn med en liten ventil i luken eller en annen plass? Koster vel en del tusen for en fiks ferdig luke i alu og herdet glass....de pengene kan man sikkert bruke bedre på noe annet ombord! Synes ikke ideen med en teaksak virker så dum....styler du båten med litt matchende teakhåndtak og navneskillt i tillegg hever du båten for en billig penge!

Link to post
Share on other sites

Rolf; Kan vel ha kapteinsjakke, selv om man ennå ikke har alle stripene som skal til...

 

Jeg har ikke fått sjekket priser på lukene det ble tipset om hos Lewmar, men jeg frykter det samme som du påpeker: prisen. Jeg har dette med "style" i bakhodet. Båten skal få et strøk hvit lakk til våren og da tenkte jeg at ei luke i ganske mørkt sotet glass til nød kunne gå ann, selv om det kanskje ikke er optimalt utseendemessig. Her må det bli et kompromiss mellom utseende og mer lys innvendig.

 

Skal sjekke opp 'den andre' plassen mht til trimplan. Jeg er meget interessert i en kopi av artikkelen i Praktisk Båtliv om støping av fast trimplan, hvis noen har mulighet til å hjelpe til med kopi av denne.

 

Vestlending; Muligens er du inne på den rimeligste løsningen. Det går ann å slipe litt på den, men det retter ikke de største ujevnhetene. Det ser nesten ut som den er støpt med adskillige ankerdrammer innabords og i tillegg i ganske grov sjø... Og så var det dette med å få inn litt mer lys da. Kanskje ikke alternativet med å lage en luke selv er så dumt? Umiddelbart slo det meg at dette ville bli et stilbrudd i forhold til hva som er ellers, men da må det sikkert mykes opp med litt teak ellers også. Navneskiltet er også usigelig stygt og ser ikke ut til å ha vært gjort noe med siden det var nytt. Så her er det mulighet for å få inn mer teak. Hmm - får tenke litt på dette.

 

Ingar; Skal kontakte Gyli og sjekke hva de mener.

 

Takker for innspill.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Båtdilla.

 

Ang. det med dekksluke - har i lenger tid fundert på å bytte ut en lufteluke over byssa samt montere en rømmningsluke i forpiggen. Har sett på Lewmar, Bomar osv. og ser at det er topp luker mht kvalitet osv. men synes de har en for moderne 'look' for min gamle, snart erværdige 1978 Marex.

Den typen jeg har festet meg ved er Houdini luke. Den har en mer klassisk, gammeldags style som jeg synes passer til glimrende til noe eldre motorbåter. Tror kanskje denne typen ville passe til din Sjømann også? Fant endelig igjen produsentens link:

 

Bilde

 

Dimensjoner osv finner du her:http://www.houdini-marine.co.uk/sheet6.html

 

Priser i England finner du her: http://www.southernmarine.co.uk/index.htm

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Ikke noe dumt tips dette. Men hvis jeg ikke tar helt feil har de bare kvadratiske luker. Deres største luke ser ut som den kan passe. Men da må jeg endre lysåpningen min så den blir kvadratisk, og det blir en del større en dagens åpning. Først har jeg tenkt å sjekke videre muligheter for luker som ikke er helt kvadratiske. Planen er at madammen og/eller jeg skal ligge og slange oss på soldekket til sommeren, og det er ikke mer plass en det som trengs allerede i dag.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei Batdilla.

 

Kom over denne som kanskje passer bra?Bilde Fasongen er vel tilnærmet slik du har skissert? (har ingen aning om pris).

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites


Rolf: Fasongen er vel tilnærmet slik du har skissert? (har ingen aning om pris).

 

Luka ser lekker ut den.

 

Tok en nærmere titt på http://www.scandvik.com/index.cfm/method/S...d/54/ID/359.htm

 

Yttermålene på luka mi omregnet blir omtrent slik:

 

bredde ene enden 62cm = 24.4inches

lengde 62cm = 24.4inches

bredde andre enden 52cm = 20.4inches

 

Jeg er litt usikker på hva de mener med de ulike målene som er oppgitt, men tar jeg mye feil når jeg antar jeg må opp på size 24 - den største - for å være i nærheten av målene til luka mi? Jeg har da gått ut fra det som er oppgitt som "Cut Out Size". Enda ser det ut som denne er snau i forhold til luka mi.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Ville ikke brukt masse penger på ny dekksluke. Har sett dette bli gjort på mange syttitallbåter, og i mange tilfeller virker de helt malplassert. Nei, fiks opp den gamle luken. Hvis du pusser ned luken, limer tynn teakfiner med epoxy og deretter monterer et koøye midt på (fåes hos maritim) så vil du få ei luke som passer til båten, og dessuten er kjempefin. Ser at du holder til på Hadeland området, på Nes er det en kar som driver med Kaldbaking av båter i Epoxy. Han sekger også Epoxy og teak.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Min svoger byttet ut sin luke på en Viksund 660, denne kjøpte han hos www.hartveit.no Dette var en såkalt bussluke, fantes i sotet og gul utførelse. Siden han brukte de gamle festene/hengslene kostet denne under lappen.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hei Dilla! Det er muligens noe for deg nederst på side 59 i nyeste maritimkatalog. Må ta litt forbehold om at det sikkert finnes mange ulike løsninger på Sjømann 22....

Takker for det. Artig at du husker luken blandt alt jeg gnåler om.  :lol: Jeg har allerede sett det. Fikk nyeste Maritim katalogen fredag og falt nesten ut av bilen da jeg leste om luken. Men samtidig forsøkte jeg å holde meg litt i skinnet - med alle timene jeg har lett etter luke i friskt minne. Vil ikke juble for tidlig. Ringte Maritim i dag for å få litt mer info om luken. Men det eneste de kunne opplyse var at den var oval... Får ikke det helt til å stemme. Stresset derfor telefondamen slik at Maritims leverandør av luken glapp ut av henne. He, he... Husker ikke i farten navnet, men jeg har det i tilfelle andre er intr. Det er et norsk firma. Ringte dem for å sjekke litt. Men ble ikke særlig klokere av det. Vedkommende hadde heller ikke noe bilde eller skisse av luken. Derimot hevdet han at den var eggeformet. ??? Så konklusjonen ble at jeg skulle faxe dem målene og bilde av luken min, og så ringer jeg dem i morgen for å høre hva de tror. Men jeg har litt bange anelser...  :cheers:
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...