Jump to content

Påhengsmotor: 15hk 2-takt vs 20hk 4-takt


NoobMatrosen

Recommended Posts

Hei. Vurderer å kjøpe påhengsmotor til våren. Låner nå en 15 hk Mercury fra tidlig 90-tall. Tenker at motoren skal være forholdsvis lett, men at det samtidig skal være litt krefter, både med tanke på fart og på kapasitet ved full båt (4stk).

Aluminiumsbåten flyter mye oppå istedet for å ligge langt nedi sjøen, så planer omtrent hele tiden med 15-hesteren.Nesten flat bunn på båten.

 

Det jeg lurer på er om en 20hk 4-takt motor (f.eks Mercury) har vesentlig bedre ytelse enn den 15hesteren jeg låner nå. Eller er det ikke verdt å betale 25000 kr for lite ytelsesforbedring? 4-takt bråker selvsagt mindre...

Jeg har pratet med enkelte båtforhandlere som mener at en eldre 2-takt 15-hester er omtrent like kjapp i knop som en ny 20hk 4-takt. 2-takterne er jo som kjent mer hissigere, og det merkes jo selvsagt neri tanken :)

 

Grunnen til at jeg vurderer 20 hk er at vekten øker betraktelig ved å gå opp til 25-30 hk. Gjør båten mer baktung, som igjen gjør at den sikkert ikke planer nesten hele tiden sånn som den gjør nå. Det er en Smartliner 170; stor bred og lett båt.

Link to post

Om båten blir for baktung med en 25 hk kommer jo veldig an på skroget, ikke minst bredde/bæring. Vil tro at en slik Smartliner har bredde nok til å tåle 25 hk, men det kan du jo evt sjekke med forhandler hvilke erfaringer de har med dette.

 

Min erfaring med 15 kontra 25 hk på tung båt (Hansvik), er at 25 hesteren har kubikk og bunndrag nok til å løfte båten ut av vannet på en helt annen måte enn 15 (og sikkert også 20 hk som ofte har samme kubikk som 15 hk, typisk 350 - 400 ccm). Skal du ha planing med mange ombord, trenger du kraft/skyv nok til å løfte båten opp i plan.

 

Har du planer om at båten skal plane greit med 4 voksne personer ombord, vil jeg definitivt anbefale 25 hk. Og har du flere folk ombord blir vekta også fordelt mye mer framover (sitte på midttufte / framme).

Link to post

Hei,

 

Har hatt nesten samme problemstilling som deg. Har hatt 9,9 og 15hk totaktere i mange år. De fungerer ok men ryker og skrangler. En kompis kjøpte til 2013 sesongen en ny Suzuki 20hk med fuel injection som veier 44kg. Den har et skikkelig trøkk med masse dreimoment på lavt turtall som forgassermotorer normalt ikke har. Rolig gange og lite støy selv i god planingsfart. Jeg solgte dermed begge mine totaktere og kjøpte meg en ny Suzuki DF20A. Gleder meg til neste sesong!.

 

Etter min mening har Suzuki nå erstattet 9,9/15 totakteren fullstendig med denne modellen som leveres i 9,9/15 og 20hk i samme motor.

 

 

Lykke til med valget!

 

 

hls Trude III

Trude III

Link to post

Venter ennå på 20 hk forgasser til min Yamaha 9,9 Sport (15 hk). Blir gøy å prøve forskjell på 15 og 20 hk på båten. Har prøvd tilsvarende båt med 25 hk, så skal bli artig å sammenligne inntrykk av 15 - 20 - 25 hk. Håper 20 hk er beste kompromiss, 25 hk ble i sterkeste laget (planer på kjølen og blir vinglete i sjø).

 

Bruker båten mye på fiske (teiner), og ville ikke gått tilbake til 2-takter, nei. Mener også at forskjell mellom 9,9/15 hk 2 og 4 takt ikke lenger er så stor akselerasjons- og fartsmessig. Mulig det var stor forskjell på tidligere 4 taktere, men utviklinga har gått framover her også.

 

Ikke tvil om at innsprøytning er tingen. Særlig ved kaldstart, og mtp fremtidig vedlikehold.

Link to post

Har testet 3 forskjellige motorer i den størrelsen på en RIB jeg hadde. Var større forskjeld en man skulle tro! Hadde først mercury 10hk fra 95 ca, da gikk den 23 knop. byttet til en nyere Yamaha 15hk v-max fra 03, økte til 24 knop og planet med max 3 stykker i båten. Så bytta jeg ut den med en Honda 20hk fra 04. Da planet båten med 4 stykker, og fikk en toppfart på 27 knop. altså 3 knop økning fra 15hk 2t til 20hk 4t og båten planet med flere personer, mens den bare økte med 1 knop fra 10 til 15hk.

 

Kjøp deg en honda :thumbsup: Sprek motor, og veier minst i klassen med bare 46kg på kort stamme utgaven.

Link to post

En kompis kjøpte til 2013 sesongen en ny Suzuki 20hk med fuel injection som veier 44kg. Den har et skikkelig trøkk med masse dreimoment på lavt turtall som forgassermotorer normalt ikke har.

 

forgasser kontra injection i seg selv utgjør ikke store forskjellen i ytelse. Der er det nok resten av konstruksjonen som gjør utslaget. Hovedfordelene med injection er helst lavere utslipp og lettere kaldstart

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
  • 11 måneder senere...

Tenkte jeg bare sku konkludere denne tråden litt. Var nå meg som starta den i utgangspunktet.

Har som sagt brukt 15hk 2-takt på en 17-fots bred alubåt på drøye 200kg i første sesong etter båthandel. Denne gikk brukbart fort, men ikke noe langdistansefart for å si det sånn. Måtte opp i full gass for å få noe fres over det, og da forsvant bensinen fort. Har da som regel vært 2 i båten, og ved en tur alene i starten på andre sesong så fant jeg ut at den gikk i skikkelig plan med kun en pers ombord. Så måtte motoren leveres tilbake til far, da han ordna seg bruktbåt som han fikk.

 

Da ble det til slutt en Mercury F20ML som havne på akterspeilet, etter mye frem og tilbake om 25/30 hk, og flere mislykkede forsøk på å handle disse på bruktmarkedet. Ble et priskompromiss med 20-hester.

Det viser seg at 20-hesteren som er 4-takt har vesentlig bedre ytelse enn 15-hesteren. Nå har jeg ikke fått testa farten på de respektive motorene, men vil tro 15hesteren lå opp mot 20 knop. muligens 17-18.

20-hesteren tror jeg faktisk får båten opp i rundt 25 knop, men det gjenstår å måle dette nøyaktig. Men er vesentlig større fart iallefall. Mercury F20 var ifølge en motortest vesentlig bedre enn Yamaha, og denne motoren kler båten veldig godt. Skal jeg tippe fart så tror jeg det er 24 knop med 2 pers og 26 knop med en pers. Ska få lånt GPS-klokke og målt dette skikkelig en dag.

 

Så det motbeviser egentlig det G-sabb skriver. Iallfall på min båt så er ytelsen vesentlig bedre. Man skulle tro at hk-forskjellen ikke ble så stor i praksis pga krakteristikkforskjeller med 2-takt og 4-takt. Men i dette tilfellet er 4-takteren like hissig, og har minst 5hk mer i praktisk ytelse. Men Mercury F20 er nok ikke den mest støysvake 20-hesteren da. Mer komplisert lydbilde enn 2-takteren, men går faktisk av å sitte foran motoren uten hørselvern. 15-hesteren krevde vel egentlig ørepropper for at det skulle være ok å sitte og styre med rorkulten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...