Jump to content

Skade under Biam 900, hva kan årsaken være?


Jørn Kynningsrud

Recommended Posts

Har tatt båten på land og høytrykksvasket den under i dag. Også midt under båten ca 10cm fra kjølen så jeg noen sprekker. Jeg tok kniven og pirket litt i dette og da slapp gelcoaten i et ommråde på ca 10 x 10 cm. Under ser glassfiberen fin ut. Ikke delaminert eller noe. Ellers er båten helt strøken under. Ingen tegn til plastpest eller noe annet tull.

Noen som kan tenke seg hva slikt kam komme av ?

Link to post

Hei. skal få tatt noen bilder av dette i morgen.

 

Båten er fra 1998.

Den blei skrapet helt ned under for 3 år siden og på med 3 strøk 2 komp primer et strøk racing bunnstoff og så selvpolerende.

jeg gjorde en ordentlig jobb med høytrykkspyleren i dag og har stimet vekk alt selvpolerende bunnstoff fordi jeg vil bytte farge fra hvit til mørk blå.

Det var under dette arbeidet jeg oppdaget dette.

Det sitter igjen noe glassfiber i den gelcoaten som løsnet. men har nå skrapet med hoggjern og alt løst er fjernet er da blitt to felt et på 10 x 10 cm og ett lite felt rett ved siden av. som sagt virker glassfiberen hard og fin. båten er jo også helt knusk tørr innvendig. Det virket heller ikke som det hadde trukket så mye vann. da det allerede er helt tørt i skadeområdet.

Har nå ligget under hele båten med lupe og ikke funnet noe tilsvarende andre steder.

En blir jo selvfølgelig litt engstelig for plastpest og slikt. Men etter den spylejobben jeg har gjort i dag så hadde vel dette kommet frem.

Har for øvrig spylet med rotor dyse 180 bar og 120 graders vann.

Link to post

Hei igjen.

 

Da har jeg nok funnet ut mer av dette. Det er en fysisk skade på båten. har slipet hele område og det er en langsgående sprekk på ca. en halvmeter. :headbang:

Jeg aner ikke når dette kan ha skjedd? og denne skaden måtte jeg vel ha merket om jeg hadde grunnstøtt.

Så da står jeg igjen med to forklaringer. Båten her vært slik fra forrige eier. (Synes dette er rart da han var en skikkelig seriøs mann, og hadde skaden hadde vert gammel burde vel glassfiberen vært våt.?)

Kan dette ha skjedd ved opptak med traktor og henger? Hadde den også oppe en gang tidligere i sommer for rengjøring under. Så ingenting da heller.

Så er spørsmålet hva gjør jeg nå?? Er dette en forsikringssak.? :sweat::sweat::sweat:

Link to post

eller du kan ha truffet noe underveis. hva er marsjfarten da ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Tror jeg ville ha kontaktet mitt forsikringsselskap og fått deres takstmanns vurdering av skaden.

De forutsetter nok at det skal ha skjedd noe plutselig og uforutsett for at det skal omfattes av forsikringen.

Som Teerex skriver så kan du jo ha truffet noe underveis ?

Du har vel ikke noe å tape på å kontakte ditt forsikringsselskap.

Lykke til.

Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury.

Link to post

Da har jeg snakket med selskapet. Og la frem saken på samme måte. At jeg rett og slett ikke vet når skaden har intruffet. Virket ikke som om dette var noe problem. Har undersøkt en del og jeg ser tydelig skaden inni båten når jeg begynte og lete etter den. Her var det også litt saltvann. Dette hadde jeg oppdaget om det hadde vært en gammel skade da trykkpumpen til vannet sitter rett ved siden av skadestedet. Det var helt fint der i våres.

Usj. Noe dritt dette ber gett.....

Link to post

Gode greier :thumbsup:

Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury.

Link to post
  • 4 uker senere...

Da har man fått sett litt mer på skadeomfanget. Skaden er ca 2 meter lang og skyldes trolig tømmerstokk eller lignende. Det er ikke grunnstøtning med fjell som er årsak da dette ville sett annerledes ut.

Vel nok om det. Skaden er gjennomgående og må reppareres fra begge sider. Dette medfører en ommfattende demontering innvendig, oppkutting av innerliner, rive hele stikkcabin inkl. Vegg mot diseltank. Fjerne diesel tank. Nesten all innvendig teakgulv må fjernes. Dette er hånlagtt massiv teak i 10 mm som er natet etterpå.

Da denne båten er bygget opp av innerlinerer i glassfiber og har også selvdrenerende glassfiberdørk. Med nevnte teak limet oppepå må dette bli en vesentlig kostnad. Og ikke minst en stor repprasjon.

Hva mener forumet jeg bør gjøre ha krav på her. Burde den vært kondemnert? Blir den like bra etter endt repperasjon? Hvilket kostnadsbilde snakker vi om her.

Også tenker jeg også på slike ting som fargeforskjeller på skrogtrekk, teak, osv.

Det bør nevnes at hele båten er er gjennomgått et betydelig løft innvendig. Alt av puter stoler etc. Er trekt om til grå nirox alt treverk er demontert og sprøytelakkert. Allt elektrisk er nytt etc. Etc.

Er bekymret for og ikke få tilbake båten i samme stand. Er det grunn til dette?

Mvh. En bekymret båteier for tiden.

Link to post

Jeg synes du skal slå det til ro med at skadeomfanget er avdekket og at forsikringen dekker dette. Kondemnering av båten blir litt drøyt. Det kan jo virke omfattende siden sprekken er så lang og må utbedres fra innsiden, men det positive er jo at dette er avdekket nå, før utbedringene er påbegynt. Da ligger jo alt til rette for at dette skal bli reparert på en forsvarlig måte.

Hvis du er usikker på dette ville jeg heller forsøkt å få på det rene hvordan verkstedet skal gå fram for å bringe båten tilbake i den stand den var, da kan du ta eventuelle diskusjoner på forhånd istedenfor å krangle i ettertid hvis du mener de ikke har gjort nok.

Lykke til med båten, dette blir nok bra skal du se :smiley:

Link to post

Jeg heller vil ikke at den skal kondemneres.

Har fått beskjed om at det er Roar Modahl som skal ta skaden og da blir det nok bra. Har hørt mye positivt om han.

Er bare så forargelig når man har lagt ned flere hundre timer innvendig i båten.


bilde

 

Her et lite bilde av hvordan den blei innvendig

Link to post

Trist at skadene er så omfattende at inngrepene blir så store. Særlig når det er som du sier, at det er lagt ned et betydelig arbeid.

Jeg ville satt av en times tid til fotografering av båten og interiør, overflater, teakdekk etc etc i områdene det må gjøres inngrep. Oversiktsbilder, detaljbilder og nærbilder, -og bruk et skikkelig kamera med god belysning. -ikke noe mobilkamera. Dette vil være viktig dokumentasjon senere dersom du opplever at sluttresultatet er like godt som det var. Se til at datoen er riktig på bildene, brenn ut på en CD.

Link to post

Det bør nevnes at hele båten er er gjennomgått et betydelig løft innvendig. Alt av puter stoler etc. Er trekt om til grå nirox alt treverk er demontert og sprøytelakkert. Allt elektrisk er nytt etc. Etc.

Er bekymret for og ikke få tilbake båten i samme stand. Er det grunn til dette?

Mvh. En bekymret båteier for tiden.

Dette går sikkert bra, men som andre her har vært inne på så tror jeg det er viktig med dokumentasjon på tilstanden før reparasjonsarbeidene begynner.

 

Jeg ville også ha sjekket verkstedet som skal utføre jobben så godt som overhode mulig. Hva kan de på dette verkstedet? Hvilke formelle kvalifikasjoner/utdanning har de? Om mulig bør du snakke med andre kunder/referanser. Jeg ville også bedt om å få lov å følge med underveis i arbeidene, ta bilder før de lukker igjen osv.

 

Dessverre er det mye inkompetanse og slurv i båtverksteder. Jeg hadde båten på et verksted jeg trodde var bra, men det endte i et mareritt. De ødela mye og kunne gitt meg alvorlig trøbbel dersom problemene f eks hadde oppstått i dårlig vær.

 

Sjekker du nøye så går det sikkert bra.

 

Lykke til!

Link to post

Hmm..

 

Angående skadeårsak her, så er det en absolutt mulighet til, som du også har vært inne på tidligere.

 

Jeg jobber med reparasjon av plast/glassfiberbåter, og vi har fått inn flere (og økende antall, år for år) av båter som er skadet ved opptak.

 

Disse skadene oppstår når en treffer rullen for hardt og gir seg som regel utslag i skade på 10-20 cm i firkant så langsgående 0,5-2-3 meter langsgående sprekker.

 

Ser ut som årsak er sjøgang ved opptak/eller at en "bryter" båten over på henger, dvs. har ikke henger dypt nok slik at en får veldig press på punkt på skroget når en vinsjer inn.

 

Ikke at det betyr noe for din sak nå, men noe å passe på for fremtiden.

 

 

Er ellers enig dokumenter alt i båten også hvordan innerliner ser ut før de begynner arbeidet.

Link to post

Det er dette jeg lurer på om har skjedd. Men som sagt det er historie, men heretter skal jeg aldrig benytte meg av noe annet kran når den skal på land.
Den ble jo tatt opp med henger for rengjøring tidligere i sommer. ( ønsker ikke og henge ut noen her da dette evt. Ikke er gjort med viten og vilje )
Takk for god info.
Skal få lagt ut bilder av skade etterhvert også så folket for se hvordan det ser ut. Men skaden er helt typisk slik du beskriver.

Link to post
  • 1 år senere...

Hei.

 

Tenke jeg skulle heve denne tråden igjen. selv om båten er solgt. Så synes jeg det er greit med en tilbakemelding på hvordan ting gikk.

 

Og jeg kan ikke annet en og fullrose Roar Modahl og det arbeidet som blei gjennomført. Dette er en meget dyktig mann, og ting blei 100% strøkent. Alt ble gjennomført på en meget god fagmessig måte

Så har dere plastskader eller skader på interiør er dette mannen og kontakte.

Han håndlaget nye teakdørker med et resultat jeg aldri har sett maken til. kjempe flott ble det. :thumbsup:

 

bilde

 

Ferdig gjenoppbygd innvendig

bilde

 

Nye skrogtrekk etc. Høy kvalitet på arbeidet.

 

bilde

 

Fine Teakdetaljer.

 

Dette var bare ment som en hyggelig avslutning på denne tråden. og jeg håper ny eier er fornøyd med båten. :smiley:

Link to post

Flott båt! Og artig å høre at reparasjonen gikk så bra! Man hører så mye rart og skummelt om båtbransjen at det er forfriskende og høre en solskinnshistorie. :smiley:

Selv har jeg en Biam 800 som jeg steller litt med. Tviler på at den noensinne når samme standarden som den 900'en, men man kan jo alltids håpe... :pray:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...