Barsk IV Startet 22.Mars.2005 Del på Facebook Startet 22.Mars.2005 Vurderer å kjøpe en slik, er det noen som har erfaringer-vet noe om den? Må man forvarme? Hva er egentlig prinsippet? https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1185/Taylors_030.jpg mvh Barsk II (som vurderer å kaste ut den gamle gass greia..?) Sitér dette innlegget Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 22.Mars.2005 Del på Facebook Svart 22.Mars.2005 Hei. Litt artig at det kom spørsmål om dette nå. Snakket med en senest i dag som omtalte nettopp denne Taylors parafin komfyr i meget positive vendinger. Kjenner jo ikke til den selv, men det hørtes bra ut. Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
Barsk IV Svart 23.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2005 Takk for svar, hadde han noe mer utfyllende info? mvh Barsk II Sitér dette innlegget Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 23.Mars.2005 Del på Facebook Svart 23.Mars.2005 Nei, dessverre så ble det ikke nevnt noen slike detaljer. Det var mer en anbefaling av typen: å prøve å få tak i en skikkelig komfyr som en Taylor-komfyr som bruker parafin osv. Spurte ikke om noe detaljer siden vi ikke skal ha ny komfyr, men fikk inntrykk av at det var verdt å prøve få tak i en slik:smiley: Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
giver Svart 23.Mars.2005 Del på Facebook Svart 23.Mars.2005 Vurderer å kjøpe en slik, er det noen som har erfaringer-vet noe om den? Må man forvarme? Hva er egentlig prinsippet? https://baatplassen.no/bildearkiv/1/1185/Taylors_030.jpg mvh Barsk II (som vurderer å kaste ut den gamle gass greia..?) <{POST_SNAPBACK}> HeiHvordan parafinkomfyren er vet jeg ikke. Men jeg hadde en Taylor som gikk på gass. Varmeelementet satt midt i komfyren, og den var såpass ubrukelig at den ble byttet ut. Jeg greidde ikke engang å steke pizza i den. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
smaaen2000 Svart 2.Mai.2016 Del på Facebook Svart 2.Mai.2016 Hei! Mulig jeg er sent ute men har noen tilegnet seg mer erfaring med taylors 030? Jeg har en 030 og en 068. Ikke prøvd dem enda. Sitér dette innlegget Link to post
Jonesy Svart 2.Mai.2016 Del på Facebook Svart 2.Mai.2016 Er vel akkurat samme brennerne som i Optimus 155 etc, de Optimus-primusene som de har i Forsvaret etc. Skal være bra effekt og lite lukt, om blir tent og brukt slik de skal. Trenger service i ny og ne, som jeg skal til å prøve på selv, pga får bare gul flamme på en Optimus komfyr, tror heter 157 muligens. Sitér dette innlegget Link to post
joshua Svart 3.Mai.2016 Del på Facebook Svart 3.Mai.2016 ja den måste förvärmas med sprit. Jämfört med en gasolspis tar det dessutom längre tid att koka något. Det luktar av fotogenen som brinner även om det är lite. Ugnen använde jag knappt så hur den fungerar vet jag inte så mycket om. Jag bytte så fort jag kunde till en gasolspis. Sitér dette innlegget Link to post
Lysekil Svart 3.Mai.2016 Del på Facebook Svart 3.Mai.2016 Hadde en slik Taylor i 10 år ombord i en klassisk seilbåt, Var ikke stekeoven på min, men brennerne er vel de samme. Kvaliteten er helt topp på disse komfyrene, men ulempen er som nevnt at du må fyre opp med rødsprit eller pasta, så skal det pumpes trykk på tanken, og det lukter litt. parafin. Vi brukte en liten blåselampe for å forvarme, da unngår du stor brannfare med å søle med sprit og fyrstikker -spesielt i sjøgang. Driftsikkerheten er høy, og du har veldig høy effekt på brennerne slik at det koker raskt når du først har fått fyr på parafinen. I en eldre klassisk båt ser det jo også flott ut når messingen er blankpusset, Nå har jeg propankomfyr med stekeoven i min Hanse,og hadde ikke byttet tilbake til parafin. Sitér dette innlegget Link to post
smaaen2000 Svart 3.Mai.2016 Del på Facebook Svart 3.Mai.2016 (redigert) Her er MK Grethe. I dag er det gassbluss men ikke stekeovn og skapet under blir ikke brukt så her passer 030 fint. Gassblussa varmer dårlig og jeg er ikke tilhenger av gass i båt så jeg kommer til å fjerne anlegget slik det er i dag. Setter trukktanken ute og bruker muligens samme rør som i dag er til gass. 068 setter jeg nede i salongen og kjører på samme trykktank som komfyren. Tror det blir bra! Redigert 3.Mai.2016 av smaaen2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 3.Mai.2016 Del på Facebook Svart 3.Mai.2016 Forvarme med sprit og pumpe trykk på tanken, høres ut som de gamle parafin primus`ene på 60 tallet. Er det same prinsipp og finnes de som to bluss enheter ? Kunne vært interessant å prøve istedenfor de origo sprit blussene jeg har nå. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
smaaen2000 Svart 3.Mai.2016 Del på Facebook Svart 3.Mai.2016 Jeg får min i kveld! Skal prøve den i morgen. Får se om vi svir av noen rundstykker og litt kaffe Sitér dette innlegget Link to post
Lysekil Svart 3.Mai.2016 Del på Facebook Svart 3.Mai.2016 http://taylorsheatersandcookers.co.uk/sp028.html Her finner du verson med to bluss - uten stekeoven. Jeg importerte den fra UK rundt 1990, og den var ikke billig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.