Jump to content

Single grade motorolje, har noen erfaringer med bruk av dette?


Akora

Recommended Posts

Tittelen sier det meste. Motor: Scania DS11, bruker idag Felleskjøpet15W-40 men sliter med noe lavt oljetrykk (1.0-2.0 bar) på 1500-1600rpm/90-100 grader oljetemp)

På kald motor ca 3.5-4.5 bar. Ønsker å prøve single grade olje som beholder litt mer viskositet. Noen tanker for/imot single grade olje, isåfall hvilken grade? Hvor selger de evt single grade olje idag?

Link to post
Share on other sites

Hvis 15W-40 blir for tynn på varm motor, må du i så fall opp på singelgrade 50 om det skal ha noe for seg. Evt. multigrade 20W-50. En singelgrad 30 olje er jo tynnere enn 15W-40 på varm motor, så da vil trykket gå ytterligere ned...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hadde også en gammel motor hvor det etter boka skulle brukes singelgrade 30. Fikk omsider tak i, men bare på 20 liters kanne. Nå hadde ikke jeg lavt oljetrykk, men trykket ble i hvert fall ikke høyere enn med w15- 40. Jeg var bare opptatt av å følge den engelske boka fra 1972. Selvfølgelig helt unødvendig da dagens multigradeoljer sikkert er mye bedre, og i nyere utgave av boka er det nettopp w15-40 som er anbefalt til den gamle BMC jeg hadde.

Dessuten er det ikke sikkert at smøringen blir bedre om trykket økes med tykkere olje. Det er slett ikke sikkert at det går flere liter gjennom smørekanalene pr minutt fordi om trykket øker. Det som derimot er ganske sikkert er at høyere trykk gir høyere temperatur på oljen. Hør med et scaniaverksted hvilken olje de anbefaler. Jeg er ganske sikker på at du kan bruke den du allerede har brukt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt samme oljen som GeirFrode. Får samme trykket på denne som på 15W- 40. Skal det ha noe for seg med single grade, så må du opp i SAE40. SAE30 vil ikke gi høyere trykk, har prøvd. På en båtmotor vil single grade være helt greit. Kaldstart er ikke problematisk. I og for seg er ikke oljetrykket avgjørende, men om alle motorens deler får tilstrekkelig smøring. Dog, 1 bar virker noe lavt på 1500 rpm. Sjekk hva motorfabrikanten sier, også når det gjelder temperatur på oljen.

Link to post
Share on other sites

Ja både trykk og temp instrumentet viser desverre rett, skal egentlig ha 4-6 bar på varm motor.

Motoren går forøvrig som en drøm uten ulyder

Vet det er noe høy oljetemp men den har ferskvannskjølt oljekjøler så det er litt minus.

Da gidder jeg ikke prøve hvis andre har prøvt. Kaldstart er ikke problem som du sier, og motor roms temperatur er den samme sommer som vinter.

Link to post
Share on other sites

NOTE! Disregard any reference to multi-viscosity oil printed on engine. Such reference is intended for automotive use only and not marine application.

Klippet denne fra en manual til Volvo penta bensinmotorer. Det gjelder iallefall for motorer fra 2006 og nyere. Det står også at : use of multigrade viscosity oils is not recomended. SAE30 olje skal brukes ved temperaturer over null C. Forøvrig API SJ. Skal se om jeg finner tilsvarende for dieselmotorer.

Link to post
Share on other sites

Egentlig ikke, men jeg har lurt på hvor disse har blitt av, som f.eks. Quaker State. Har lagt Nopenco inn i favoritter. Tar en prat med dem til våren. Hulda er jo ingen storforbruker verken av diesel eller smøreolje. Men jeg har vel hatt på følelsen at Biltema 20W- 50 ikke har vært helt korrekt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...