Frøken Fryd Startet 7.Oktober.2013 Del på Facebook Startet 7.Oktober.2013 Bergensavisene skriver for tiden mye om strykejernet Ramform Titan som er den største av PGS sine båter. Den ruver godt på kaien for å si det forsiktig. BT artikkel, trykk på bildene for 360 graders visning. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 7.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2013 (redigert) Jeg har sett forsvarets etteretningsfartøy Marjata på nært hold, som er bygget på samme lesten. Et ganske spessielt skue.. Jeg var desverre ikke sikkerhetsklarert til å komme ombord. Redigert 7.Oktober.2013 av -morten- (see edit history) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Mulligan Svart 7.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2013 Jeg noterer meg at den er bygget. Selv om jeg ikke helt skjønner hvorfor. Blir litt som å sette inn Superspeed på en fergestrekning med 50 biler i døgnet. Sitér dette innlegget Link to post
Halcyon Svart 7.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2013 eller at du ikke har all info om hvor mye leting det etter olje og gass i sjøen om dagen, de bygger søsterskipet nå og står vell på hjemmesidene deres at de planlegger 2 til... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 7.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2013 Har vel fått med meg noe av det som forgår. Men den kan ikke gjøre noe mer enn andre lignende båter. Den er bare jævla diger., 3D streamerseismikk er på full fart ut. Nå om dagen er det noder som gjelder. Det rigges ned streamerbåter på rekke og rad for å brukes til nodeseismikk. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 7.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2013 En ting er nå bredden på båten og antallet streamere, men blir det ikke vanvittig tungt å trekke streamerne når det er så stor avstand fra de to ytterste? Marjata ligger nå på Haakonsvern rett som det er men blir liten i forhold. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 7.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2013 Jeg vet ikke hva den der klarer, men en 10-streamer båt trekker rundt 130 tonn. Det den trekker på er en kilometer bredt. BARO 412 døra den drar på hver side er over 100 kvm. Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 7.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2013 En relativt vanlig ankerhåndteringsbåt trekker ca 250 tonn, en dredging-båt som Far Samson ca 500t. Sistnevnte har ca 50000hk, samme som nevnte Superspeed lenger opp. Vil ikke tro tilgang på power bør være noe problem, propellsystemene for slike krefter finnes iallefall. TA Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 7.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2013 Jo, men en seismiker skal trekke lydløst. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 7.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2013 Mener å ha lest at det står 18 vinsjer ved siden av hverandre bak på båten. Er vel det som gjør denne skrogformen så egnet til denne type jobb. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Stiffler Svart 7.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2013 En relativt vanlig ankerhåndteringsbåt trekker ca 250 tonn, en dredging-båt som Far Samson ca 500t. Sistnevnte har ca 50000hk, samme som nevnte Superspeed lenger opp. Vil ikke tro tilgang på power bør være noe problem, propellsystemene for slike krefter finnes iallefall. Ankerhåndteringsfartøy finnes i mange varianter fra ca 150-400 tonn (noe gammalt rask har vel mindre BP en dette også.) Far Samson har BP 423 tonn og ca 47000 hk (HVM`er og hjelpemotorer.) Sitér dette innlegget Link to post
NorSiglar Svart 7.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2013 Nå er det vel ikke bare trekkkraft vi bryr oss om her ute. Enkle arbeidsforhold er viktig. Men ramformene er jo litt sære da.. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 7.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2013 3D streamerseismikk er på full fart ut. Nå om dagen er det noder som gjelder. Så du har forstått noe som sjefene i PGS og WesternGeco tydeligvis ikke har forstått? Fordelen med de brede bakdekkene på Ramform er at et stort antall streamere kan settes ut eller tas opp samtidig, dette gir bedre effektivitet. Sitér dette innlegget Link to post
NorSiglar Svart 7.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2013 For ikke å snakke om Dolphin og CGG og og... Tauet seismikk er fremdeles inn gitt.. Sitér dette innlegget Link to post
haugi Svart 7.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2013 En relativt vanlig ankerhåndteringsbåt trekker ca 250 tonn, en dredging-båt som Far Samson ca 500t. Sistnevnte har ca 50000hk, samme som nevnte Superspeed lenger opp. Vil ikke tro tilgang på power bør være noe problem, propellsystemene for slike krefter finnes iallefall. TA Bare en liten rettelse, Far Samson har bollard pull på 423 Tonn om jeg ikke husker feil ;) Sitér dette innlegget Link to post
idars Svart 7.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2013 Har ikke så mye greie på disse båtene som dere andre men er noen veldig spesielle båter disse "strykejerna" i form og utsende, har selv vært med å bygge 2 slike skrog bla MARJATA som er nevnt lenger oppe på siden hær Sitér dette innlegget ELWARO 30 bor på SØNDELED Link to post
RSL Svart 8.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2013 (redigert) Jeg har en kompis som jobber i PGS og når han viste meg bilder av denne skuta tidligere i år, fortalte han at EN av fordelene med bredden på skipet, er at det til en hver tid er minimum tre bølgetopper under båten og at den da rullet veldig mye mindre enn et smalere skip. (Det var konsumert noen øl når dette ble fortalt, så det er mulig det er noen detaljer her jeg har surret med i etterkant.....) RSL Her står det å lese: «Ramform Titan» er utstyrt med 24 streamervinsjer: 16 er plassert side om side langs hekken med ytterligere åtte i en andre rad. Dette gir raskere distribusjon og en enorm fleksibilitet. På en typisk operasjon vil hun slepe over 12 km2 med seismisk leteutstyr. Redigert 8.Oktober.2013 av RSL (see edit history) Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
JRK Svart 9.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2013 Det ble henvist til at broen er som en flycockpit. Dette er en "Full Picture" leveranse fra Kongsberg Maritime Blir ikke så lite stolt av og jobbe i Kongsberg Martime og ikke minst med hardware utvikling av akkurat denne type utstyr. Det store fremskrittet ligger ikke i designet men i brukervennligheten. Det er tatt i bruk touchskjermteknologi som muligjør en integrering man bare kunne drømme om tidligere. Akkurat nå jobber jeg med neste generasjon av disse stolene. Eventyret startet for noen år siden med en Naut OSV stol for aktre bru kalt K-Master. Etter stor suksess ønsker markedet tilsvarende stoler for fremre bru. Her er en skrytevideo fra Fugro Symfoni. På fremre bro ser dere en konvensjonell bru fra KM på aktre bru K-Master. Merk den store forskjellen i utsikt fra fra styreposisjonene. http://www.youtube.com/watch?v=7-82JLnJ--E Dette er fremtiden Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 9.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2013 Har alltid likt Kongsbergbroer, og hvis man først klarer å la være å se de de nydelige omgivelsene Fugro Symfoni seiler i på videoen så ser man nettopp hvor bra en bro bygget av Kongsberg er. Integrering har vel vert Kongsbergs sterkeste kort, eller smarte oppkjøp vil kanskje andre si. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2013 For ikke å snakke om Dolphin og CGG og CGG har skilt ut havbunnseismikken i et eget selskap som de har dannet sammen med tilsvarende avdeling i Fugro. De driver mye med reservoarmonitorering hvor de spiser seg inn på tradisjonell 4D streamerseismikk. Havbunnseismikk gir mere og bedre data enn streamerseismikk. Teknikkene er ikke nye, brukes på grunt vann og på land, men det er først nå man har fått opp farta på dypt vann med bedre klokker og bedre batterier. Har alltid likt KongsbergbroerDet er mye Kongsberg ombord i den der. Hele bakdekket er fra Evomec. Fullautomatisert. Det er også RTK utstyr fra Seatek for å posisjonere arrayene. Hvis du likte brua hadde du fått bakoversveis av instrumentrommet. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 9.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2013 Hvis du likte brua hadde du fått bakoversveis av instrumentrommet. Hehe, det kan jo godt hende, det er mye forskjellig å finne i slike rom og det er slett ikke alt som er like bra, ofte uavhengig av alderen på båten... Sitér dette innlegget Link to post
NorSiglar Svart 10.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2013 Evilmek :-).... Bare trøbbel ombord hos oss med det, men savner Seatexen.. Bruker konkurrenten i dag... Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 10.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2013 Var på en båt i dag med den nye omtalte broen men fikk lite tid til å studere den. Er litt upraktisk med disse avlange 16x9 skjermene, produseres jo ikke annet lengre. Selv på en vnalig laptop er det upraktisk, man har jo alltid scrollet opp og ned, fra før de ti bud dukket opp... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 10.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2013 Evilmek :-).... Bare trøbbel ombord hos oss med det, men savner Seatexen.. Bruker konkurrenten i dag... Hvis du mener SeaTrack vs. SeaMap BL, ja helt enig. SeaTracken er mye mer robust. Sitér dette innlegget Link to post
Omega123 Svart 12.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2013 Det er vel en stor båt, men er det noen fordel å vere så stor?? Vedlikehold og vask vil vere nesten dobbelt så stor som en vanlig ramform ,det er samme motor størrelse på s klassen! S klassen tauer i dag 14 × 100 × 8000 dette er nok det som er det mest fornuftige,en klarer bare ikkje å vedlikeholde mer i operation, svingene blir større og tar mer tid, Att dei bruker så mye penger på bruene er jo egentlig en vits, det er ikkje mye dei styrer dei karane,ingen avangserte opperasjoner derifra. Og att en sånn båt ikkje klarte å få mere lugarplass og ungå dobbel lugarer er rart. Fordelene er 2 arb båter i hekken og lead inn winsjer, Er ikkje tvil,bedre stabilitet og litt forandringer her og der,så er ram s klassen dei beste seismikkerne i verden,trur det hadde vert en bedre vei å gå. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.