Jump to content

Norsk seismikkskip, Ramform Titan, er verdens bredeste


Frøken Fryd

Recommended Posts

En relativt vanlig ankerhåndteringsbåt trekker ca 250 tonn, en dredging-båt som Far Samson ca 500t. Sistnevnte har ca 50000hk, samme som nevnte Superspeed lenger opp.

Vil ikke tro tilgang på power bør være noe problem, propellsystemene for slike krefter finnes iallefall.

 

Ankerhåndteringsfartøy finnes i mange varianter fra ca 150-400 tonn (noe gammalt rask har vel mindre BP en dette også.)

Far Samson har BP 423 tonn og ca 47000 hk (HVM`er og hjelpemotorer.)

Link to post

En relativt vanlig ankerhåndteringsbåt trekker ca 250 tonn, en dredging-båt som Far Samson ca 500t. Sistnevnte har ca 50000hk, samme som nevnte Superspeed lenger opp.

Vil ikke tro tilgang på power bør være noe problem, propellsystemene for slike krefter finnes iallefall.

 

TA

Bare en liten rettelse, Far Samson har bollard pull på 423 Tonn om jeg ikke husker feil ;)

Link to post

Jeg har en kompis som jobber i PGS og når han viste meg bilder av denne skuta tidligere i år, fortalte han at EN av fordelene med bredden på skipet, er at det til en hver tid er minimum tre bølgetopper under båten og at den da rullet veldig mye mindre enn et smalere skip. (Det var konsumert noen øl når dette ble fortalt, så det er mulig det er noen detaljer her jeg har surret med i etterkant.....)

 

RSL

 

Her står det å lese: «Ramform Titan» er utstyrt med 24 streamervinsjer: 16 er plassert side om side langs hekken med ytterligere åtte i en andre rad. Dette gir raskere distribusjon og en enorm fleksibilitet. På en typisk operasjon vil hun slepe over 12 km2 med seismisk leteutstyr.

 

bilde

Redigert av RSL (see edit history)

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

Det ble henvist til at broen er som en flycockpit. Dette er en "Full Picture" leveranse fra Kongsberg Maritime

 

Blir ikke så lite stolt av og jobbe i Kongsberg Martime og ikke minst med hardware utvikling av akkurat denne type utstyr. Det store fremskrittet ligger ikke i designet men i brukervennligheten. Det er tatt i bruk touchskjermteknologi som muligjør en integrering man bare kunne drømme om tidligere. Akkurat nå jobber jeg med neste generasjon av disse stolene. Eventyret startet for noen år siden med en Naut OSV stol for aktre bru kalt K-Master. Etter stor suksess ønsker markedet tilsvarende stoler for fremre bru. Her er en skrytevideo fra Fugro Symfoni. På fremre bro ser dere en konvensjonell bru fra KM på aktre bru K-Master. Merk den store forskjellen i utsikt fra fra styreposisjonene. http://www.youtube.com/watch?v=7-82JLnJ--E Dette er fremtiden

Link to post

For ikke å snakke om Dolphin og CGG og

CGG har skilt ut havbunnseismikken i et eget selskap som de har dannet sammen med tilsvarende avdeling i Fugro. De driver mye med reservoarmonitorering hvor de spiser seg inn på tradisjonell 4D streamerseismikk. Havbunnseismikk gir mere og bedre data enn streamerseismikk. Teknikkene er ikke nye, brukes på grunt vann og på land, men det er først nå man har fått opp farta på dypt vann med bedre klokker og bedre batterier.

 

 

Har alltid likt Kongsbergbroer

Det er mye Kongsberg ombord i den der. Hele bakdekket er fra Evomec. Fullautomatisert. Det er også RTK utstyr fra Seatek for å posisjonere arrayene.

Hvis du likte brua hadde du fått bakoversveis av instrumentrommet.

Link to post

Det er vel en stor båt, men er det noen fordel å vere så stor??

Vedlikehold og vask vil vere nesten dobbelt så stor som en vanlig ramform ,det er samme motor størrelse på s klassen! S klassen tauer i dag 14 × 100 × 8000 dette er nok det som er det mest fornuftige,en klarer bare ikkje å vedlikeholde mer i operation, svingene blir større og tar mer tid,

Att dei bruker så mye penger på bruene er jo egentlig en vits, det er ikkje mye dei styrer dei karane,ingen avangserte opperasjoner derifra.

Og att en sånn båt ikkje klarte å få mere lugarplass og ungå dobbel lugarer er rart.

Fordelene er 2 arb båter i hekken og lead inn winsjer,

Er ikkje tvil,bedre stabilitet og litt forandringer her og der,så er ram s klassen dei beste seismikkerne i verden,trur det hadde vert en bedre vei å gå.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...