Jump to content

Tips til nybegynner med 28' trebåt

MSHEIMLY

Recommended Posts

Hei, Først og fremst, ingen av de stoffene nevnt skal du bruke. :) Farm eller Fett ville jeg anbefale, Alle stoff som stivner gjør at når treverket setter seg til normalen igjen så vil sprekkene så vil det presse seg sammen og vidererføre sprekkene videre i treverket. Kom gjerne med flere bilder, interessant å se resten båten også :)

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Margarin er genialt.... Og billig. Og så ødelegger det ikke

Margarin og Farm er til bruk under vannlinja, ikke over.

Det første du gjør er å mette treverket med en olje. Du kan bruke Owatrol D1, Respect tilsvarende, eller linolje med terpentin. Det viktige er å nærmest "trutne" treverket, og da vil en del av disse sprekken gå sammen. Du må belage deg på MANGE strøk.

Deretter kan du vurdere lusing som beskrevet i West-boken, eller du kan også "sparkle". Behandlingen blir for å få det pent, ikke tett....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

et lite Triks jeg selv gjorde med en snekke jeg hadde tidligere, jeg ofret en trykkregulert pantry pumpe, koblet den opp til en 50 liters dunk med terpentinblandet linolje deretter i andre enden en svetteslange, og la den oppunder skrogsiden og lot denne ligge å svette ut linolje, trykkpumpen sørger for konstant trykk i slangen. Trykkvannspumpen er ikke noe å ha etter denne behandlingen :) men treverket får tilført litt næring :)

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Margarin og Farm er til bruk under vannlinja, ikke over.

Det første du gjør er å mette treverket med en olje. Du kan bruke Owatrol D1, Respect tilsvarende, eller linolje med terpentin. Det viktige er å nærmest "trutne" treverket, og da vil en del av disse sprekken gå sammen. Du må belage deg på MANGE strøk.

Deretter kan du vurdere lusing som beskrevet i West-boken, eller du kan også "sparkle". Behandlingen blir for å få det pent, ikke tett....

Takk for svar! Skal oljen da påføres vått-i-vått eller noe tørketid mellom hvert strøk?

Håper noen kan hjelpe en ung trebåteier ut!

Du har i det minste kommet til rett sted. Det er side opp og side ned med lesestoff om behandling av trebåter på dette forumet.

Her følger et par tråder du kan skumlese i vinter,

https://baatplassen.no/i/topic/29491-oppussing-av-trebaat/

og denne https://baatplassen.no/i/topic/60002-trebaattraaden/

OBS 4247 innlegg

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

skall du epoxybehandle noe.......så bør vel dette gjøres innen ev olje ?

S/Y Gunga Din

Hold deg unna linoljekitt,det blir nemlig også hardt når det har gått en stund.Olje får ikke veden til å trutne,Tvert imot,er tre veldig godt innsatt med olje trutner det ikke når det kommer i vnn heller.Det trekker nemlig ikke vann.når veden er fyllt med olje.Olje derimot sies å kunne fortrenge vann slik at du kan olje en vassdrukken båt, og olja erstatter vannet til en viss grad vil jeg tro.

Kommedal?

Riktig :-)

Hold deg unna linoljekitt,det blir nemlig også hardt når det har gått en stund.Olje får ikke veden til å trutne,Tvert imot,er tre veldig godt innsatt med olje trutner det ikke når det kommer i vnn heller.Det trekker nemlig ikke vann.når veden er fyllt med olje.Olje derimot sies å kunne fortrenge vann slik at du kan olje en vassdrukken båt, og olja erstatter vannet til en viss grad vil jeg tro.

Skal jeg tette med noe før jeg oljer da?

Hold deg unna linoljekitt,det blir nemlig også hardt når det har gått en stund.

Linoljekitt er vanlig brukt på kravellbygde båter over vannlinjen. Ser ikke noen som helst problem med at dette blir hardt. Båten trutner uansett ikke over vannlinjen, så om det blir hardt så er det ikke noe problem. Et kravellbygd skrog er også rimelig "dødt" i forhold til et klinkerbygget, så problemstillingene er ikke helt de samme...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Linoljekitt er vanlig brukt på kravellbygde båter over vannlinjen. Ser ikke noen som helst problem med at dette blir hardt. Båten trutner uansett ikke over vannlinjen, så om det blir hardt så er det ikke noe problem. Et kravellbygd skrog er også rimelig "dødt" i forhold til et klinkerbygget, så problemstillingene er ikke helt de samme...

Hvor i Stavanger-området får jeg kjøpt linoljekitt på tube? Kan jeg bruke Tec7 også da siden det ikke er nøye om det stivner? :)

Hei.Der oppe kan du helt klart bruke tec7.Den får du også i brunt,to nyanser tror jeg.Som sagt tidligere her trutner ikke trevirket her oppe uansett.Denne sprekken din er ikke et stort problem på en trebåt.

Fin båt forresten.Lykke til.

Godt å høre! Takk takk, kanskje det dukker opp en aldri så liten prosjekttråd også etterhvert.. :smiley:

Start med å sette treverket inn med olje. Oljen fører til at treverket utvider seg, på samme måte som det gjør når det trekker til seg vann. Når du har mettet treverket med olje, kan du se om det fortsatt er en sprekk der. Da kan du velge om du vil tette den med noe masse. Jeg ville ikke brukt Tec7 eller noe annet kjemisk, heller ikke Farm.

Det er forsåvidt sant at Oljen gjør at båten ikke trutner, fordi den om fibrene allerede er "fylt" med olje, er det ikke plass til vann. Men på samme måte som at båten trutner når den kommer i vann, så trutner båten når bordgangene blir fylt med olje. Men det går mye olje.

Tror guttungen brukt mellom 20 og 30 bokser med olje fra Biltema ifjor på grimstadjolla.

Han brukte denne:

bilde

Biltema Grunnolje Marin A (Oil Primer)

Det var merkbart hvordan sprekkene i båten ble mindre etterhvert som olje trakk inn i treverket.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...