MSHEIMLY Startet 7.Oktober.2013 Link til dette innlegget Startet 7.Oktober.2013 Hei, har nylig gått til innkjøp av en 28 fots trebåt..Noen av plankene på fribord har ganske store mellomrom og trenger nok å tettes, har fått anbefalt både Tec7, Sikaflex, ulltråd og så videre, men kan ikke fremgangsmåten på å gjøre dette, eller hva som er det beste å gjøre. Håper noen kan hjelpe en ung trebåteier ut! Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 7.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2013 Bilder hjelper.. Sitér dette innlegget Link to post
MSHEIMLY Svart 7.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2013 Dette er vel det værste tilfellet. Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 7.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2013 Hei, Først og fremst, ingen av de stoffene nevnt skal du bruke. :) Farm eller Fett ville jeg anbefale, Alle stoff som stivner gjør at når treverket setter seg til normalen igjen så vil sprekkene så vil det presse seg sammen og vidererføre sprekkene videre i treverket. Kom gjerne med flere bilder, interessant å se resten båten også :) Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
NorSiglar Svart 7.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2013 Margarin er genialt.... Og billig. Og så ødelegger det ikke Sitér dette innlegget Link to post
MSHEIMLY Svart 7.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2013 (redigert) Skuta :) Styrehus må også innredes Mangler 2 vindu på babord side.. 24HK Marna Diesel, ferskvannskjølt. Redigert 7.Oktober.2013 av MSHEIMLY (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
okristi Svart 8.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2013 (redigert) Gratulerer med ny trebåt. Flott at det er noen som tar rede på disse Når det gjelder reparasjonsråd, sjekk side 16 i håndboken «Håndbok i vedlikehold og reparasjon av tre- og plastbåter» som du finner på siden www.westsystemepoxy.no Lykke til! Redigert 8.Oktober.2013 av okristi (see edit history) Sitér dette innlegget fjord.prosjektblogg.no selco.prosjektblogg.no Link to post
egilwh Svart 8.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2013 Margarin er genialt.... Og billig. Og så ødelegger det ikke Margarin og Farm er til bruk under vannlinja, ikke over. Det første du gjør er å mette treverket med en olje. Du kan bruke Owatrol D1, Respect tilsvarende, eller linolje med terpentin. Det viktige er å nærmest "trutne" treverket, og da vil en del av disse sprekken gå sammen. Du må belage deg på MANGE strøk. Deretter kan du vurdere lusing som beskrevet i West-boken, eller du kan også "sparkle". Behandlingen blir for å få det pent, ikke tett.... Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Ternen32 Svart 8.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2013 et lite Triks jeg selv gjorde med en snekke jeg hadde tidligere, jeg ofret en trykkregulert pantry pumpe, koblet den opp til en 50 liters dunk med terpentinblandet linolje deretter i andre enden en svetteslange, og la den oppunder skrogsiden og lot denne ligge å svette ut linolje, trykkpumpen sørger for konstant trykk i slangen. Trykkvannspumpen er ikke noe å ha etter denne behandlingen :) men treverket får tilført litt næring :) Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
MSHEIMLY Svart 8.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2013 Margarin og Farm er til bruk under vannlinja, ikke over. Det første du gjør er å mette treverket med en olje. Du kan bruke Owatrol D1, Respect tilsvarende, eller linolje med terpentin. Det viktige er å nærmest "trutne" treverket, og da vil en del av disse sprekken gå sammen. Du må belage deg på MANGE strøk. Deretter kan du vurdere lusing som beskrevet i West-boken, eller du kan også "sparkle". Behandlingen blir for å få det pent, ikke tett.... Takk for svar! Skal oljen da påføres vått-i-vått eller noe tørketid mellom hvert strøk? Sitér dette innlegget Link to post
Banarne Svart 8.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2013 Vått i vått.. jeg bruker selv linolje og terpentin på min trebåt. Sitér dette innlegget Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
index Svart 8.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2013 Tror jeg ville brukt linoljekitt på tube til sprekkene. Men etter oljing, og med toppstrøk over. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
MSHEIMLY Svart 8.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2013 Tror jeg ville brukt linoljekitt på tube til sprekkene. Men etter oljing, og med toppstrøk over. Tror jeg satser på det samme. Takk for svar! Sitér dette innlegget Link to post
Skudenes Svart 8.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2013 Vi brukte linoljekitt over vannlinje på Skudenes, etter hun var sauset og sauset og atter sauset med olje. Sitér dette innlegget LS21 "Skudenes" 1900, og LS23 "Naley" 1897. Losskøyter som gikk i tjeneste i Skudefjorden. Link to post
RSL Svart 8.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2013 Håper noen kan hjelpe en ung trebåteier ut! Du har i det minste kommet til rett sted. Det er side opp og side ned med lesestoff om behandling av trebåter på dette forumet. Her følger et par tråder du kan skumlese i vinter, https://baatplassen.no/i/topic/29491-oppussing-av-trebaat/ og denne https://baatplassen.no/i/topic/60002-trebaattraaden/ OBS 4247 innlegg RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Gunga Din Svart 8.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2013 Det første du gjør er å mette treverket med en olje. Du kan bruke Owatrol D1, Respect tilsvarende, eller linolje med terpentin. Det viktige er å nærmest "trutne" treverket, og da vil en del av disse sprekken gå sammen. Du må belage deg på MANGE strøk. Deretter kan du vurdere lusing som beskrevet i West-boken, eller du kan også "sparkle". Behandlingen blir for å få det pent, ikke tett.... skall du epoxybehandle noe.......så bør vel dette gjøres innen ev olje ? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gutek Svart 8.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2013 Hold deg unna linoljekitt,det blir nemlig også hardt når det har gått en stund.Olje får ikke veden til å trutne,Tvert imot,er tre veldig godt innsatt med olje trutner det ikke når det kommer i vnn heller.Det trekker nemlig ikke vann.når veden er fyllt med olje.Olje derimot sies å kunne fortrenge vann slik at du kan olje en vassdrukken båt, og olja erstatter vannet til en viss grad vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 9.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2013 Kommedal? Sitér dette innlegget Link to post
MSHEIMLY Svart 11.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 Kommedal? Riktig :-) Hold deg unna linoljekitt,det blir nemlig også hardt når det har gått en stund.Olje får ikke veden til å trutne,Tvert imot,er tre veldig godt innsatt med olje trutner det ikke når det kommer i vnn heller.Det trekker nemlig ikke vann.når veden er fyllt med olje.Olje derimot sies å kunne fortrenge vann slik at du kan olje en vassdrukken båt, og olja erstatter vannet til en viss grad vil jeg tro. Skal jeg tette med noe før jeg oljer da? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 Hold deg unna linoljekitt,det blir nemlig også hardt når det har gått en stund. Linoljekitt er vanlig brukt på kravellbygde båter over vannlinjen. Ser ikke noen som helst problem med at dette blir hardt. Båten trutner uansett ikke over vannlinjen, så om det blir hardt så er det ikke noe problem. Et kravellbygd skrog er også rimelig "dødt" i forhold til et klinkerbygget, så problemstillingene er ikke helt de samme... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
MSHEIMLY Svart 11.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 Linoljekitt er vanlig brukt på kravellbygde båter over vannlinjen. Ser ikke noen som helst problem med at dette blir hardt. Båten trutner uansett ikke over vannlinjen, så om det blir hardt så er det ikke noe problem. Et kravellbygd skrog er også rimelig "dødt" i forhold til et klinkerbygget, så problemstillingene er ikke helt de samme... Hvor i Stavanger-området får jeg kjøpt linoljekitt på tube? Kan jeg bruke Tec7 også da siden det ikke er nøye om det stivner? :) Sitér dette innlegget Link to post
G-sabb Svart 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 Hei.Der oppe kan du helt klart bruke tec7.Den får du også i brunt,to nyanser tror jeg.Som sagt tidligere her trutner ikke trevirket her oppe uansett.Denne sprekken din er ikke et stort problem på en trebåt. Fin båt forresten.Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
MSHEIMLY Svart 11.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 Hei.Der oppe kan du helt klart bruke tec7.Den får du også i brunt,to nyanser tror jeg.Som sagt tidligere her trutner ikke trevirket her oppe uansett.Denne sprekken din er ikke et stort problem på en trebåt. Fin båt forresten.Lykke til. Godt å høre! Takk takk, kanskje det dukker opp en aldri så liten prosjekttråd også etterhvert.. Sitér dette innlegget Link to post
Skudenes Svart 12.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2013 Prosjekttråd, ja takk Sitér dette innlegget LS21 "Skudenes" 1900, og LS23 "Naley" 1897. Losskøyter som gikk i tjeneste i Skudefjorden. Link to post
finnarne Svart 12.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2013 Start med å sette treverket inn med olje. Oljen fører til at treverket utvider seg, på samme måte som det gjør når det trekker til seg vann. Når du har mettet treverket med olje, kan du se om det fortsatt er en sprekk der. Da kan du velge om du vil tette den med noe masse. Jeg ville ikke brukt Tec7 eller noe annet kjemisk, heller ikke Farm. Det er forsåvidt sant at Oljen gjør at båten ikke trutner, fordi den om fibrene allerede er "fylt" med olje, er det ikke plass til vann. Men på samme måte som at båten trutner når den kommer i vann, så trutner båten når bordgangene blir fylt med olje. Men det går mye olje. Tror guttungen brukt mellom 20 og 30 bokser med olje fra Biltema ifjor på grimstadjolla. Han brukte denne: Biltema Grunnolje Marin A (Oil Primer) Det var merkbart hvordan sprekkene i båten ble mindre etterhvert som olje trakk inn i treverket. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.