Lars K Startet 7.Oktober.2013 Link til dette innlegget Startet 7.Oktober.2013 Vurderer nå å bytte ut totakteren jeg har på jolla,en Suzuki DT25. Er egentlig fornøyd med denne motoren,men denne jolla mye til dorging så derfor tenkte jeg å prøve en firetakter. Har vel havnet ned på Suzuki eller Yamaha som jeg har bestandig har vært fornøyd med. Motoren skal som sagt brukes til dorging så den må tåle å gå mange timer på tomgang og ha lite støy\vibrasjoner. Tenkte å holde meg til 2005modell og nyere. Noen med erfaringer med disse motorene? Sitér dette innlegget Link to post
G-sabb Svart 7.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2013 Hei.Begge motorene er vel like gode.Veldig vanskelig å si att den ene er bedre enn den andre.Lykke til med ny motor. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 7.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2013 Dyrere deler til Suzuki. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 7.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2013 Mener å ha lest at V2 motoren til Suzuki vibrerer litt på tomgang. Sitér dette innlegget Link to post
ultra1 Svart 7.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2013 Vent litt. Kommer ny Suzuki, DF 25 v-twin er på vei ut. Kommer ny med innsprøyting Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 7.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2013 ultra 1 når kommer den hva blir vekta. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Lars K Svart 8.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2013 Jeg skal ha motor med rorkult,så da er vel v2en til Suzuki uaktuell hvis den lager endel vibrasjoner. Da heller jeg mot Yamha f25 hvis ikke noen har godord om andre merker? Noe jeg glemte å skrive i første post er at vekt er også viktig. Yamahaen veier vel ca 76kg etter hva jeg har funnet ut. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 8.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2013 Honda? Sitér dette innlegget Link to post
ultra1 Svart 8.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2013 Blir under 70kg. Kommer over nyttår Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2013 hva slags jolle er det snakk om? Med det jeg forbinder med jolle så høres 70kg på hekken mye ut =) en 4T 20hk blir vel markant lettere, mener å ha lest at Hondas nye oppgis til 44kg..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lars K Svart 9.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2013 (redigert) Det er Draco Maxjolla den skal på,dette er en trimaran på 12fot. Har som sagt 25hk totakt på den nå,som veier rundt 60kg. En kamerat som har lik båt kjøpte seg ny Mercury f20 for et år siden. Jeg drar lett ifra han både ved akslerrasjon og toppfarten min er 5 knop høyere. Han får så vidt båten i plan med 2 stk ombord,min planer greit med 4.... Så jeg fant ut at jeg ikke går ned på motoreffekten hvertfall Men 70 kg er nok i grenseland ja. Redigert 9.Oktober.2013 av Lars K (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 9.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2013 Suzukis V-motor synes jeg støyer mye på høyere turtall også. Ville heller gått for Yamaha/Honda, evt sett an Suzukis nye modell. Kom litt an på hvilken forhandler / sevice som er greit tilgjengelig. Honda dyrere på deler. Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 12.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2013 Takk for svar. Har sett litt på Suzuki DF20 med efi også,ser ut som en motor som går pent og skal bruke lite bensin. Er bare litt redd den blir litt svak siden kameraten min slet endel med sin Merc f20. Når det gjelder service og slikt tror jeg ikke det spiller noen rolle hva det blir siden det langt unna forhandlere likevel. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 12.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2013 En 25 hester gir langt mere løft av skrog enn 20 hk. Ikke bare pga effekt, men også langt bedre dreiemoment (pga større kubikk). Hvis du ofte kjører med mye folk / vekt ombord, bør du nok gå for 25 hk for å ikke bli frustrert. Hvis det derimot er sjelden du har mer enn en person med deg, kan du jo klare deg godt med 20 hk som et kompromiss mellom topp dorgemotor, og fart nok til å flytte deg mellom fiskeplasser. Fiskeopplevelsene blir nok langt behageligere med 4-takter, ja Evt ville jeg vurdert å selge jolla og kjøpt en litt større båt som er litt mer lettdrevet(?) Greit å ha litt plass når en skal ha med seg folk og utstyr. Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 12.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2013 Er akkurat slik jeg har tenkt også. Har stort sett bare en person med meg,men en god del utstyr. Det er jo også stor vekt forskjell etter hva jeg har sett,f20 veier ikke mer en 45kg mens de fleste 25 hkene veier 70+ kg. Å selge Max kommer jeg aldri til å gjøre,den har jeg hatt på elva (Numedalslågen) siden 1992 Her er den i aksjon: http://www.youtube.com/watch?v=aPYvnUf8rC0 Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 12.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2013 Ja, rart med det, det er liksom enklere å bytte motor enn båt. Selv om en må leve med enkelte kompromisser med båten Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 10.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2013 Har lett endel på nettet etter info om den nye 25hken til Suzuki,men finner ingenting. Noen som vet hvor jeg kan finne noe info? Det blir nok enten den eller DF20en. Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 6.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2014 Vurderer nå sterkt å kjøpe ny Tohatsu 25 hk siden det er ganske grei pris på disse. Har noen erfaringer med denne? Dette er altså en 3 sylindret 25 hk firtakter Sitér dette innlegget Link to post
Vbunn Svart 6.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2014 Her har du den nye suzukien, veier fra 62 kg http://www.suzukimarine.com/Product%20Lines/Outboard%20Motors/Products/DF30A/2012/DF30A.aspx Etter det jeg har hørt blir den å finne på markedet så tidlig som våren/sommeren 2014 Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 6.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2014 Takk for linken,jeg har lest endel om den og den ser veldig fin ut. Men tror nok den ligger litt over mitt budsjett dessverre. Derfor lurer jeg på om Tohatsuen kan være en like grei motor,siden det skiller ganske mye i pris. Sitér dette innlegget Link to post
Vbunn Svart 6.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2014 Det er nok et godt valg. Bedre en Yamaha og den gamle suzukien, som bare er 2 cyl Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 6.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2014 Ja det tror jeg også. Snakket med en mekaniker som jobber med Mercury og Suzuki,han sa at man bør holde seg unna den gamle Vtwin motoren til Suzuki blant annet. Mulig det blir handel imorgen Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 6.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2014 Tohatsuen er en god motor, så det er et godt valg. Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 12.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2014 Håper det,for idag har jeg vært hos Westsystems og hente en ny tohatsu 25 efi Det ble en kortstammet motor med styrekult og elstart. Denne veier ca 73-74 kg,spent på hvordan jolla oppfører seg med den på. Gamle motoren veide 60kg. Bensintank og batteri skal flyttes fram i båten for bedre vektfordeling. Men så stusser jeg litt på dette med batteristørrelse. Ifølge manualen må motoren ha batteri på minimum 70amper,dette synes jeg hørtes mye ut? Efi systemet på denne trenger jo ikke ekstern strøm,men er det fordi den lader såpass mye at mindre batterier blir "kokt" av overlading? Sitér dette innlegget Link to post
Vbunn Svart 12.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2014 Gratulerer med ny motor ;) Den kommer du til å bli fornøyd med. Batteristørrelsen her går nok på startstrøm kapasitet, da ladesystemet her er med regulator. Det skal være en min startstrøm kapasitet mca eller cca etterfulgt med et tall. Ellers så vil et 40 amp startbatteri fungere utmerket. Bruker det selv på 30 suzuki 4 takt uten problemer også på vinterstid. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.