Jump to content

Yamaha F25 eller Suzuki DF25,hvem bør jeg velge til dorgemotor?


Lars K

Recommended Posts

Vurderer nå å bytte ut totakteren jeg har på jolla,en Suzuki DT25.

Er egentlig fornøyd med denne motoren,men denne jolla mye til dorging så derfor tenkte jeg å prøve en firetakter.

 

Har vel havnet ned på Suzuki eller Yamaha som jeg har bestandig har vært fornøyd med.

Motoren skal som sagt brukes til dorging så den må tåle å gå mange timer på tomgang og ha lite støy\vibrasjoner.

Tenkte å holde meg til 2005modell og nyere.

 

Noen med erfaringer med disse motorene?

Link to post

hva slags jolle er det snakk om? Med det jeg forbinder med jolle så høres 70kg på hekken mye ut =) en 4T 20hk blir vel markant lettere, mener å ha lest at Hondas nye oppgis til 44kg..?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Det er Draco Maxjolla den skal på,dette er en trimaran på 12fot.

Har som sagt 25hk totakt på den nå,som veier rundt 60kg.

En kamerat som har lik båt kjøpte seg ny Mercury f20 for et år siden.

Jeg drar lett ifra han både ved akslerrasjon og toppfarten min er 5 knop høyere.

Han får så vidt båten i plan med 2 stk ombord,min planer greit med 4....

 

Så jeg fant ut at jeg ikke går ned på motoreffekten hvertfall :smiley:

Men 70 kg er nok i grenseland ja.

Redigert av Lars K (see edit history)
Link to post

En 25 hester gir langt mere løft av skrog enn 20 hk. Ikke bare pga effekt, men også langt bedre dreiemoment (pga større kubikk). Hvis du ofte kjører med mye folk / vekt ombord, bør du nok gå for 25 hk for å ikke bli frustrert.

 

Hvis det derimot er sjelden du har mer enn en person med deg, kan du jo klare deg godt med 20 hk som et kompromiss mellom topp dorgemotor, og fart nok til å flytte deg mellom fiskeplasser. Fiskeopplevelsene blir nok langt behageligere med 4-takter, ja

 

Evt ville jeg vurdert å selge jolla og kjøpt en litt større båt som er litt mer lettdrevet(?) Greit å ha litt plass når en skal ha med seg folk og utstyr.

Link to post

Er akkurat slik jeg har tenkt også.

Har stort sett bare en person med meg,men en god del utstyr. Det er jo også stor vekt forskjell etter hva jeg har sett,f20 veier ikke mer en 45kg mens de fleste 25 hkene veier 70+ kg.

 

Å selge Max kommer jeg aldri til å gjøre,den har jeg hatt på elva (Numedalslågen) siden 1992 :wink:

 

Her er den i aksjon:

http://www.youtube.com/watch?v=aPYvnUf8rC0

Link to post
  • 4 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Håper det,for idag har jeg vært hos Westsystems og hente en ny tohatsu 25 efi :smiley:

 

Det ble en kortstammet motor med styrekult og elstart.

Denne veier ca 73-74 kg,spent på hvordan jolla oppfører seg med den på. Gamle motoren veide 60kg.

Bensintank og batteri skal flyttes fram i båten for bedre vektfordeling.

 

Men så stusser jeg litt på dette med batteristørrelse.

Ifølge manualen må motoren ha batteri på minimum 70amper,dette synes jeg hørtes mye ut?

Efi systemet på denne trenger jo ikke ekstern strøm,men er det fordi den lader såpass mye at mindre batterier blir "kokt" av overlading?

Link to post

Gratulerer med ny motor ;) Den kommer du til å bli fornøyd med. Batteristørrelsen her går nok på startstrøm kapasitet, da ladesystemet her er med regulator. Det skal være en min startstrøm kapasitet mca eller cca etterfulgt med et tall. Ellers så vil et 40 amp startbatteri fungere utmerket. Bruker det selv på 30 suzuki 4 takt uten problemer også på vinterstid.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...