Jump to content

Yamaha F25 eller Suzuki DF25,hvem bør jeg velge til dorgemotor?

Lars K

Recommended Posts

Skal følge innkjøringsprosedyren nøye ja.

Pakket opp idag og gjorde store øyne når jeg så motorfestet :O

Tohatsuen kommer med to forskjellige motorfester,et vanlig enkelt,og et større kraftigere hvis motoren har powertrim ilt.

Jeg kjøpte uten powertrim,men med hjelpetilt. Denne utgaven har da det store kraftige motorfestet likt på motorer med powertrim.

bilde

Laget så en pappmal av motorfestet og satte på båten.

Det er bredt nok,skal lage en ny aluplate bak.

Høyden blir også riktig, (har bygget opp motorfestet fra før) Men nedre del av festet havner ganske langt ned på akterspeilet.

Der platen som sitter der nå slutter er det en vinkel innover,slik at nedre del av motorfestet blir stående litt i løse luften kan man si :giggle:

Jeg hadde tenkt å kun bolte den fast i de to øvre hullene,og tvingene på motoren kommer helt nede i motorbrønnen ca der man ser drenshullet i aluplata.

Så tror motoren kommer til å sitte godt.

Men gjøre det noe om nedre del står sånn i løse luften?

Disse kommer til å ligge under vann når båten ligger stille,vannlinja er ca litt under vinkelen på motorfestet.

Båten ligger kun i ferskvann.

bilde

Ja nå er motoren montert og prøvestrartet.

Jeg kan faktisk sette i alle fire boltene,de nedre er akkurat på oversiden av det flate partiet på hekken.

Ser stor ut,men er vinkelen som lyver litt her. Den er bare markant større enn Suzukien.

bilde

Var ikke noe kakling og hosting her nei,hører kun boblingen fra propelleksosen... Så nå gleder jeg meg til å få den på vannet :)

bilde

Så lurer jeg jo litt på hva som skiller denne 25hk fra 30,noen som vet det?

Redigert av Lars K (see edit history)
  • 2 uker senere...

Ja,nå har jeg brukt motoren endel og er kjempefornøyd :smiley:

Båten gjorde 26 knop med gamle motoren,Tohatsuen greier 25 og det synes jeg er bra til å være 4takt i forhold til 2takt.

Dette er med 13" orginalpropell,skal også prøve med en 12" stigning pga dorgefarten.

Bensinforbruket er utrolig på denne synes jeg. Jeg fylte 25liter på tanken før oppstart av motoren.

Nå har jeg kjørt 11,5 timer med motoren på veldig variert turtall og bare brukt 11-12 liter bensin :thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...