elfranse Startet 7.Oktober.2013 Del på Facebook Startet 7.Oktober.2013 Er det lov for en båtforening å kreve inn dugnadsavgift? Vår båtforening krever 10 timers dugnadsinnsats i løpet av året, hver time er prissatt til 200,- men får spørsmål om lovligheten ved dette. Sitér dette innlegget Link to post
Ariel . Svart 7.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2013 Hei Vi har det slik vi å. Står vel noe i vedtektene til båtforeningen om dette. trur at det er vanlig for at noen ikke skal delta, mens andre jobber veldig mye Sitér dette innlegget Prosjekt Summerdream 28 Link to post
Jon-Kåre Svart 7.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2013 Det er v.el bare å møte på dugnad så slipper du den betalingen. Synes ordningen er grei. Har hvert medlem i 2 forskjellige båtforeninger og det var likedan i begge. Ble vel sikker og opplyst den dagen du tegnet medlemsskap Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
elfranse Svart 7.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2013 Litt dårlig formulert men det gjelder alså ikke meg. Spørsmålet er egentlig stilt fra en båtforening som har fått spørsmålet fra et medlem. Likaste plassen er å spørre er selvsagt her Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 7.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2013 http://www.dinepenger.no/bruke/dugnadsbot-er-ulovlig/20363996 Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Gunga Din Svart 7.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2013 vi har også dugnad i vår forening, helt OK.........ett bra sett o få ned kostnaderna i foreningen. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Utla Svart 7.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2013 Vi har sluttet med dugnad, men har begynt med "pliktig vedlikeholdsarbeid", med avgift for manglende timer Sitér dette innlegget Link to post
elfranse Svart 7.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2013 Flott, her kommer innspill i fleng Men mateco: Du henviser til en artikkel i dine penger, gjelder den alt dugnadsarbeid eller gjelder den særskilt for borettslag? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 7.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2013 Hei Eg forstår spørsmålet slik at spørsmåleter om foreininga kan krevja betaling av dei som ikkje gjer dugnad. Svaret er at det er lovleg dersom det er avtalt. Dvs. beslutta i samsvar med vedtekten i foreininga. Ask Sitér dette innlegget Link to post
elfranse Svart 7.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2013 Det stemmer Ask. Det er nedfelt i vedtektene som er bestemt av et årsmøte at vi skal ha dugnadsavgift. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 7.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2013 Generalforsamlingen bestemmer vel dette ? Er en ikke der da har en vel ikke særlig valg heller Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
mateco Svart 7.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2013 Men mateco: Du henviser til en artikkel i dine penger, gjelder den alt dugnadsarbeid eller gjelder den særskilt for borettslag? Jeg oppfatter denne artikkelen slik at de lokale vedtektene er lovstridige når de pålegger deltakere i et borettslag, båtforening, eller andre lag, en straffegebyr for ikke å møte til dugnadsarbeid. Eller sagt på en litt annen måte: Lokale vedtekter kan ikke utformes på en slik måte at de strider mot Norske Lover. Dette er altså min forståelse av artikkelen jeg referer til lengre oppe! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
-morten- Svart 8.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2013 Jeg synes ikke det er urimelig å kreve avgift om man ikke hjelper til ved dugnad, og båtforeninga er dugnadsbassert.. Vi har ei lita båthavn med ca 20 plasser, og vi driver den med Dugnad.. men det er jo de samme folka som stiller opp når noe skal gjøres da.. Mange som ikke orker eller ikke har anledning til å være med.. Ting må jo gjøres, selv med de dyreste og beste flytebryggene er jo ikke vedlikeholdsfrie! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Security Svart 8.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2013 Alternativet er jo å sette opp medlemsavgiften med kr 2000,-? Hvor populært hadde dette blitt ? Folk må jo skjønne at å drive en havn er forbundet med kostnader. Skal man kunne holde disse på lavest mulig nivå så er man avhengig av at folk stiller opp på dugnad. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 8.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2013 (redigert) Ja iflg artikkeln som Mateco referer til, så virker det OK medl avg 2500 kr ! jobber du dine 10 tim * 200kr så avgår disse pengene.... sak samme men kanskje lovlig Redigert 8.Oktober.2013 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Kjetil1 Svart 8.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2013 Antar at priser/timer varierer med havnens størrelse. Hos oss har vi 6 timers dugnad og 175kr pr time om man ikke kan stille. Dette er medlemmene inneforstått med og nedfelt i foreningens vedtekter. Vi har fritak for pensjonister og de med helsemessige grunner som fritar for dugnadsplikt. Vi er noen få som hele tiden står på og gjør ting som trengs. Det dukker alltid opp ting som må tas imellom dugnader. Da er det vanskelig å begynne å ringe rundt etter noen av dem som ikke kan stille på de planlagte dugnader, for å få dem til å komme på kort varsel og jobbe sine seks timer. I dagens samfunn er det flere og flere som velger å kjøpe seg fri fra diverse dugnader. Slik er det bare... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Roger jo Svart 8.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2013 (redigert) Jeg oppfatter denne artikkelen slik at de lokale vedtektene er lovstridige når de pålegger deltakere i et borettslag, båtforening, eller andre lag, en straffegebyr for ikke å møte til dugnadsarbeid. Eller sagt på en litt annen måte: Lokale vedtekter kan ikke utformes på en slik måte at de strider mot Norske Lover. Det er vanlig praksis i de fleste båtforeninger. Samme med vaktordningen det alltid noen som nekter å gå vakt og nekter å betale. Og da blir det plutselig en ledig båtplass, hvis vedtektene er i orden, da kommer som regel pengene fort inn. Alternativet er å Betale alle som går vakt 1500kr og 2000kr til de som jobber dugnad, og legge på alle båtplassen 3500kr. Det blir mye jobb til kassereren, og da bør han få 4000kr i avslag på båtplass. Så er spørsmålet ble foreningen da plutselig arbeidsgiver??. Redigert 8.Oktober.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Frøken Fryd Svart 8.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2013 (redigert) Det bør legges til rette for at den enkelte kan stille på en annen dugnad om den oppsatte datoen ikke passer. Det er mange grunner til at man ikke kan stille på dugnad. Hos oss har hver sin brygge dugnad hver sin gang. Hvis man ikke kan den oppsatte datoen henger man seg på en annen brygge. Ett annet spørsmål i samme retningen: Hva med vakt, noen dukker ikke opp på vakt men tar kontakt med båtforening umiddelbart med ønske å "gjøre opp for seg", båtforeningen pålegger naturligvis ny vakt, skulle bare mangle. Men ilegger samtidig vedkommende en "bot" (båtforeningens egen ordbruk) på 1500,- og en advarsel. Jeg vet ikke hva som er vanlig, er det slik andre steder også? Virker litt som dobbelstraff på en måte. Redigert 8.Oktober.2013 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 8.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2013 Hva med vakt, noen dukker ikke opp på vakt men tar kontakt med båtforening umiddelbart med ønske å "gjøre opp for seg", båtforeningen pålegger naturligvis ny vakt, skulle bare mangle. Men ilegger samtidig vedkommende en "bot" (båtforeningens egen ordbruk) på 1500,- og en advarsel. Jeg vet ikke hva som er vanlig, er det slik andre steder også? Virker litt som dobbelstraff på en måte. Hos oss koster en bakvakt kr. 1.000,- i følge listene (noen tar 1.200,-), men det står i vedtektene at prisen er kr. 1.500,- om foreningen kobles inn. Disse ekstra 500,- er da administrasjonskostnader. Ang. det med dugnadsgebyr, har jeg forstått det slik at det ikke er lov å ilegge et gebyr på ikke å møte på dugnad, men at det er mulig å vedta en "Vedlikeholdsavgift" pr medlem. Disse kan så få fratrekk i avgiften etter hvor mange timer man har jobbet dugnad det året. Det bør legges opp slik at man skal ha god mulighet til å rekke å være med på mange nok timer til å slippe denne avgiften helt. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
SveinHa Svart 8.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2013 Vi har hatt dugnadsgebyr i mange år men siden oppmøte på dugnad har vært svært dårlig må alle medlemmer betale gebyret. De som stiller på 2 dugnadskvelder får gebyret tilbakebetalt. Det er en del arbeid å holde båthavna i drift og alternativet er å leie inn profesjonelle aktører og det blir også til en viss grad gjort. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Mouche Svart 8.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2013 Trådstarters spørsmål kan enkelt besvares med et klart og tydelig; NEI, det er ikke lov! Men det er lov å betale for seg ved egeninnsats og i praksis blir det bare en annen vei til nøyaktig det samme målet/resultatet. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Skipper Worse Svart 8.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2013 Hvorfor er det ikke lov? Artikkelen i DP gjelde borettslag, som er lovregulert, og det som sies er at andelseire i borettslag ikke kan pålegges arbeidsplikt. Og derfor heller ikke "dugnadsbot". Alt dette er komplett irrelevant for en båtforening. Hvis vedtektene bestemmer at medlemmene har dugnadsplikt, så har de det, end of story. Medlemmene har ved å påta seg dugnadsplikt -- f eks ved å melde seg inn i en forening som har dugnadsplikt i vedtektene -- selvfølgelig den samme plikten til å delta i vedlikehold osv som alle de andre medlemmene. En båtforening er en privat sammenslutning som kan ha hvilke ordninger den vil i sine vedtekter, og de ordninger er medlemmene bundet av (så lenge ingen tvingende lov er til hinder, men det er ikke tilfelle her). Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Key Freak Svart 8.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2013 I vår båtforening innførte vi kr. 1.000,- i vedlikeholdsdepositum for noen år siden. Bakgrunnen for dette var at det også hos oss var mange som aldri stilte på dugnad, og at det å skulle ilegge gebyr for manglende oppmøte var problematisk. En ting er å sende regningen, en annen ting er å drive inn pengene. Hos oss fungerer denne ordningen utmerket! Vi har langt bedre oppmøte på dugnader, og ingen har klaget på ordningen. Det er tross alt medlemmene som har vedtatt at denne dugnadsordningen skulle inn i vedtektene. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Sydvesten Svart 8.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2013 Vi har 5 timer a 200 kroner, så kan en i prinsippet velge selv.. Forsøker å stille på dugnad om jeg har anledning, har jeg ikke det så betler jeg med glede 200 per time Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Antilia Svart 8.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2013 Foreningen vår har 6 timer obligatorisk dugnad pr. År. Og prisen pr. Time er fastsatt til 200kr. Dugnads ansvarlig bestemmer antall timer og årsmøtet prisen pr. Time. Det er da mulig å kjøpe seg ut, om det ikke passer. Vi har gjerne en vår og en høst dugnad. Samt noen mindre under sessongen. Da er det som regel greit å fylle opp time kvoten sin. foreningen slipper å leie inn folk for å utføre enkle oppgaver som maling, beising, vask, gressklpp og rydding, og prisen på plasser kan holdes nede. Når agendaen rundes avslutter vi som oftest med pølser, mineralvann og noen kaffe kopper og man kan få høre hva kolegaene har av planer for sommeren, prosjekter osv. På den måten får vi en ryddig of fin havn hvor vi kan trives hele sommeren. :-) Sitér dette innlegget Min hjemmeside: https://rgro94.wixsite.com/ronnies-side Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.