Jump to content

Motor kinner i 20 sek før start, varm og kald, AQ 151


Våtbåt

Recommended Posts

Hei, som emnetittelen sier, min motor, en AQ151 kinner i 20 sekunder enten den er varm eller kald. Den starter til slutt og maler som en katt når den først har fått start.

Dette sliter på batterier og tålmodigheten at den alltid skal kinne.

Det er en liten forksjell på om motor er varm eller kald.

 

Kjennetegn ved kald motor:

Kinner i 20 sek, hoster og putrer og smeller og så starter den men fortsatt noe ujevn gange men hoster og putrer/smeller i eksosen.

 

Kjennetegn ved varm motor:

Kinner i 20 sekunder, starter og smeller litt og deretter rolig fin gange.

 

Tiltak jeg har gjort:

Installert 123iginition, skiftet bensinpumpe, bypasset bensinfilteret.

 

Hva tror dere årsaken til denne kinningen kan være?

Link to post

Rart at det er likt på varm og kald motor da. Det kan skyldes feil flottørnivå i forgassseren, muligens. Tenningen er jo på stell og bensinpumpen fungerer, så det er i alle fall temmelig sikekrt forgasserrelatert. Har du prøvd en rengjøring av flottørkammeret? En liten vanndråpe her kan forårsake mye ugagn...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hei index og ollebolle, flottørkammeret har jeg ikke vært borti ennå, men ligger vel som en naturlig nr 1 på lista over ting å sjekke.

Ellers er det slik at hvis jeg starter motoren umiddelbart etter å ha stoppet så starter den igjen, men hvis jeg venter 5 min eller gjerne mindre så kinner den igjen.

 

PS! Overhaling av flottøren, er dette beskrevet noen sted?

Link to post

Hos meg var problemet at den startet, men stoppet av og til igjen etter en stund. Rengjøring av flottørkammer og dyser med skifte av pakninger løste problemet. Det var på Tora som har en marinisert Volvo B18.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

På min (5,7 mercruiser forgasser) er det slik at ved kald motor starter den ganske umiddelbart, og også hvis jeg stopper den og starter igjen med en gang. Men hvis motor er varm og stoppes mer enn 2-3 minutter er den nesten umulig å starte. Må kinne i lange perioder, 3-4x20 sekunder med full gass. Har fått tips om at dette kan skyldes at forgasseren blir for varm, men det har gradvis blitt værre og værre utover sommeren. Når den først går maler den som en katt helt jevnt på 650 rpm tomgang.

Link to post

Hei NilsPils. Fikset du rengjøringen selv? Høres fornuftig ut å gjøre dette nå, det meste andre er i orden.

Sønnen fikset det (hjemme på stuebordet). Tora har en enkel Solex-forgasser.

 

På min (5,7 mercruiser forgasser) er det slik at ved kald motor starter den ganske umiddelbart, og også hvis jeg stopper den og starter igjen med en gang. Men hvis motor er varm og stoppes mer enn 2-3 minutter er den nesten umulig å starte. Må kinne i lange perioder, 3-4x20 sekunder med full gass. Har fått tips om at dette kan skyldes at forgasseren blir for varm, men det har gradvis blitt værre og værre utover sommeren. Når den først går maler den som en katt helt jevnt på 650 rpm tomgang.

Tror dette er typsk for de fleste forgassermotorer. Når varm motor får stå litt, brer varmen seg til andre deler som under dreift blir kjølt av innsugingsluften.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

På min (5,7 mercruiser forgasser) er det slik at ved kald motor starter den ganske umiddelbart, og også hvis jeg stopper den og starter igjen med en gang. Men hvis motor er varm og stoppes mer enn 2-3 minutter er den nesten umulig å starte. Må kinne i lange perioder, 3-4x20 sekunder med full gass. Har fått tips om at dette kan skyldes at forgasseren blir for varm, men det har gradvis blitt værre og værre utover sommeren. Når den først går maler den som en katt helt jevnt på 650 rpm tomgang.

 

Yes! I går forøkte jeg å starte motoren uten å prime og gi full gass, den startet helt fint kald!! De andre gangene har jeg primet mye og gasset under starten og derav mye kinning.

Når den var varm måtte jeg kinne, kinne og kinne.

 

En for varm forgasser? sette inn kjøler? Hvordan kan dette løses?

Link to post

at en forgasser motor er tung å starte varm er ganske vanlig :) oppstår da motor fortsetter å avgi varme etter at den er stoppet, har du da en motor med bensinrør eller slanger nær varmekilder så varmes den stillestående bensinen opp hurtig samtidig som forgasser også kan bli meget varm, bensinen "koker" da mer eller mindre når den kommer frem til forgasser og det oppstår fordampning av bensinen som skal antenne, måten å fikse dette er å legge en isolasjonsmuffe rundt slanger å rør som kommer i kontakt med varme fra motoren, Man kan også som nevnt legge en avstands på forgasser for å hjelpe til å hindre dette.

 

Kan også nevne at på motorsykler som brukes i Race så er det mange som setter inn en nippel med en slange direkte fra luftfilterboks, denne koples igjennom en ventil man åpner å lukker manuellt slik at ved vatm motor åpner de denne under start slik at det suges inn kaldere luft ved start, ventilen lukkes ved start. :)


Her er løsningen :thumbsup::yesnod:

 

Profftegning med koplingsskjema :D

bilde

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post

Det er vanlig på mange motorer med en isolator mellom innsug og forgasser som er en f.eks. 1cm tjukk fiber/plast/papp-pakning. Dette skal hindre forgasserkoking. Det er ønskelig at selve innsuget er noe oppvarmet for å unngå at bensinen kondenserer. Noen motorer har nytte av et varmeskjold mellom motor og forgasser men det gjelder mest motorer med innsug og eksosmanifold på samme side. Nå er det slett ikke sikkert at alle trenger å bygge om noe på motoren sin, det er nemlig forskjellig metode for start på ulike forgassere og forskjellig på kald og varm motor. Noen forgassere har en mekanisme som øker tomgangen litt når choken er på, på andre kan det hende du må gi litt gass selv. På mange motorer må du holde full gass for å starte den når den er varm. Har du først druknet motoren med for mye priming kan det ta tid før du får start. Noen motorer starter ikke hvis du gir litt gass i det hele tatt.

Mitt tips hvis du har problemer med å starte er å sette spaken i fri men ikke gi noe gass før start. Dra på starteren til du har indikert oljetrykk, nå først kan du forsiktig gi litt gass. Hvis den tenner litt men ikke starter kan du enten dra gassen tilbake, øke gradvis eller gi etpar pump. Det siste er å prime. Da må du dra gassen tilbake for ikke å magre ut for mye slik at den stopper igjen. Du bruker da aks-pumpen. Det er verdt å merke seg at noen motorer med elektrisk bensinpumpe har en oljetrykksbryter som hindrer pumpen i å gå når du ikke har oljetrykk. Det er viktig at flottørstand, tomgangsblanding og chokefjær er riktig justert.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...