Våtbåt Startet 8.Oktober.2013 Del på Facebook Startet 8.Oktober.2013 Hei, som emnetittelen sier, min motor, en AQ151 kinner i 20 sekunder enten den er varm eller kald. Den starter til slutt og maler som en katt når den først har fått start. Dette sliter på batterier og tålmodigheten at den alltid skal kinne. Det er en liten forksjell på om motor er varm eller kald. Kjennetegn ved kald motor: Kinner i 20 sek, hoster og putrer og smeller og så starter den men fortsatt noe ujevn gange men hoster og putrer/smeller i eksosen. Kjennetegn ved varm motor: Kinner i 20 sekunder, starter og smeller litt og deretter rolig fin gange. Tiltak jeg har gjort: Installert 123iginition, skiftet bensinpumpe, bypasset bensinfilteret. Hva tror dere årsaken til denne kinningen kan være? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2013 Rart at det er likt på varm og kald motor da. Det kan skyldes feil flottørnivå i forgassseren, muligens. Tenningen er jo på stell og bensinpumpen fungerer, så det er i alle fall temmelig sikekrt forgasserrelatert. Har du prøvd en rengjøring av flottørkammeret? En liten vanndråpe her kan forårsake mye ugagn... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ollebolle2 Svart 8.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2013 Er det slik om du starter rett etter å ha stoppet også? Kan det være noe med drivstoff systemet som renner tilbake og må pumpes frem igjen? Sitér dette innlegget Link to post
Våtbåt Svart 8.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober.2013 Hei index og ollebolle, flottørkammeret har jeg ikke vært borti ennå, men ligger vel som en naturlig nr 1 på lista over ting å sjekke. Ellers er det slik at hvis jeg starter motoren umiddelbart etter å ha stoppet så starter den igjen, men hvis jeg venter 5 min eller gjerne mindre så kinner den igjen. PS! Overhaling av flottøren, er dette beskrevet noen sted? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 8.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2013 Har du prøvd å prime, dvs å gi et pump eller to på gassen før start? Sitér dette innlegget Link to post
Våtbåt Svart 9.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2013 DieselDahl, ja den blir pumpet og i ren frustrasjon pumper jeg sikkert for mye på gassen også. Mulig det ikke er bra det heller. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 9.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2013 (redigert) Hos meg var problemet at den startet, men stoppet av og til igjen etter en stund. Rengjøring av flottørkammer og dyser med skifte av pakninger løste problemet. Det var på Tora som har en marinisert Volvo B18. Redigert 9.Oktober.2013 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Våtbåt Svart 9.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2013 Hei NilsPils. Fikset du rengjøringen selv? Høres fornuftig ut å gjøre dette nå, det meste andre er i orden. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 9.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2013 På min (5,7 mercruiser forgasser) er det slik at ved kald motor starter den ganske umiddelbart, og også hvis jeg stopper den og starter igjen med en gang. Men hvis motor er varm og stoppes mer enn 2-3 minutter er den nesten umulig å starte. Må kinne i lange perioder, 3-4x20 sekunder med full gass. Har fått tips om at dette kan skyldes at forgasseren blir for varm, men det har gradvis blitt værre og værre utover sommeren. Når den først går maler den som en katt helt jevnt på 650 rpm tomgang. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 10.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2013 Hei NilsPils. Fikset du rengjøringen selv? Høres fornuftig ut å gjøre dette nå, det meste andre er i orden. Sønnen fikset det (hjemme på stuebordet). Tora har en enkel Solex-forgasser. På min (5,7 mercruiser forgasser) er det slik at ved kald motor starter den ganske umiddelbart, og også hvis jeg stopper den og starter igjen med en gang. Men hvis motor er varm og stoppes mer enn 2-3 minutter er den nesten umulig å starte. Må kinne i lange perioder, 3-4x20 sekunder med full gass. Har fått tips om at dette kan skyldes at forgasseren blir for varm, men det har gradvis blitt værre og værre utover sommeren. Når den først går maler den som en katt helt jevnt på 650 rpm tomgang. Tror dette er typsk for de fleste forgassermotorer. Når varm motor får stå litt, brer varmen seg til andre deler som under dreift blir kjølt av innsugingsluften. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Våtbåt Svart 10.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2013 På min (5,7 mercruiser forgasser) er det slik at ved kald motor starter den ganske umiddelbart, og også hvis jeg stopper den og starter igjen med en gang. Men hvis motor er varm og stoppes mer enn 2-3 minutter er den nesten umulig å starte. Må kinne i lange perioder, 3-4x20 sekunder med full gass. Har fått tips om at dette kan skyldes at forgasseren blir for varm, men det har gradvis blitt værre og værre utover sommeren. Når den først går maler den som en katt helt jevnt på 650 rpm tomgang. Yes! I går forøkte jeg å starte motoren uten å prime og gi full gass, den startet helt fint kald!! De andre gangene har jeg primet mye og gasset under starten og derav mye kinning. Når den var varm måtte jeg kinne, kinne og kinne. En for varm forgasser? sette inn kjøler? Hvordan kan dette løses? Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 10.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2013 noen tipset meg om å sette inn en 2mm pakning mellom innsug og forgasser. den pakningen skal isolere forgasseren fra resten av motoren. Leste også om en kar som flyttet slangen fra motorromsviften slik at den blåste rett på forgasseren. Det hadde visst hjulpet Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 10.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2013 at en forgasser motor er tung å starte varm er ganske vanlig :) oppstår da motor fortsetter å avgi varme etter at den er stoppet, har du da en motor med bensinrør eller slanger nær varmekilder så varmes den stillestående bensinen opp hurtig samtidig som forgasser også kan bli meget varm, bensinen "koker" da mer eller mindre når den kommer frem til forgasser og det oppstår fordampning av bensinen som skal antenne, måten å fikse dette er å legge en isolasjonsmuffe rundt slanger å rør som kommer i kontakt med varme fra motoren, Man kan også som nevnt legge en avstands på forgasser for å hjelpe til å hindre dette. Kan også nevne at på motorsykler som brukes i Race så er det mange som setter inn en nippel med en slange direkte fra luftfilterboks, denne koples igjennom en ventil man åpner å lukker manuellt slik at ved vatm motor åpner de denne under start slik at det suges inn kaldere luft ved start, ventilen lukkes ved start. :) Her er løsningen Profftegning med koplingsskjema :D Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
DieselDahl Svart 10.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2013 Det er vanlig på mange motorer med en isolator mellom innsug og forgasser som er en f.eks. 1cm tjukk fiber/plast/papp-pakning. Dette skal hindre forgasserkoking. Det er ønskelig at selve innsuget er noe oppvarmet for å unngå at bensinen kondenserer. Noen motorer har nytte av et varmeskjold mellom motor og forgasser men det gjelder mest motorer med innsug og eksosmanifold på samme side. Nå er det slett ikke sikkert at alle trenger å bygge om noe på motoren sin, det er nemlig forskjellig metode for start på ulike forgassere og forskjellig på kald og varm motor. Noen forgassere har en mekanisme som øker tomgangen litt når choken er på, på andre kan det hende du må gi litt gass selv. På mange motorer må du holde full gass for å starte den når den er varm. Har du først druknet motoren med for mye priming kan det ta tid før du får start. Noen motorer starter ikke hvis du gir litt gass i det hele tatt. Mitt tips hvis du har problemer med å starte er å sette spaken i fri men ikke gi noe gass før start. Dra på starteren til du har indikert oljetrykk, nå først kan du forsiktig gi litt gass. Hvis den tenner litt men ikke starter kan du enten dra gassen tilbake, øke gradvis eller gi etpar pump. Det siste er å prime. Da må du dra gassen tilbake for ikke å magre ut for mye slik at den stopper igjen. Du bruker da aks-pumpen. Det er verdt å merke seg at noen motorer med elektrisk bensinpumpe har en oljetrykksbryter som hindrer pumpen i å gå når du ikke har oljetrykk. Det er viktig at flottørstand, tomgangsblanding og chokefjær er riktig justert. Sitér dette innlegget Link to post
Våtbåt Svart 11.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2013 Hei, takk for gode svar og løsninger! Nå er båten pakket inn i vinterdrakta så dette er noe jeg må se på til våren igjen. Men nå vet jeg hva jeg skal gjøre, takker Tråden blir nok tatt opp igjen til våren... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.