Vanntett Startet 9.Oktober.2013 Link til dette innlegget Startet 9.Oktober.2013 Vet at dette har vært diskutert mange ganger, men blir ikke klok på diskusjonene.. Båten er fra 1986. Jeg vet ikke om skroggjennomføringer er byttet tidligere, og tenkte derfor å bytte for sikkerhets skyld. Har sett at noen anbefaler plast, men er ikke helt komfortabel med det. Ser for meg at skroggjennomføring kan sprekke hvis man kommer bortpå noe. Er disse greie? http://biltema.no/no/Bat/VVS/Niplerbordgjennomforing/Bordgjennomforing-254340/ Vet at ikke Biltema er førstevalget til mange når det gjelder sikkerhet, men de oppgir i hvert fall at de er avsinkningsfri, trykktestet og godkjent for bruk i båt. Det er mer enn de lokale butikkene kan si om sine produkter. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 9.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2013 Sjekk tråden der div metallgjenstander blir målt med ett eller annet superduperapparat. Mener å huske at Biltema sine gjennomføringer ble målt og funnet å være i samme kvalitet som fra andre båtsjapper. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 9.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2013 Vet at dette har vært diskutert mange ganger, men blir ikke klok på diskusjonene.. Jeg har lest igjennom de fleste trådene, og mitt inntrykk er at det er konsensus om at ... 1) plast/vinyl av et anerkjent merke er å foretrekke - to merker er spesielt trukket frem, det er Marelon og Tru Design. Det er er blitt synset om at dersom en skroggjennomføring av plast sprekker opp, så skjer det sannsynligvis mens noen er ombord i båten, mens en metallgjennomføring typisk begynner å lekke mens det ikke er noen i båten. Dersom det er kompetente folk ombord i båten er det overveldende sannsynlig at man får gjort nødreperasjoner/lensing slik at man kan få berget båten. Dersom ingen er ombord i båten, er det overveldende sannsynlig at den går ned før noen rekker å reagere. 2) dersom man sverger til metall, så bør man velge bronse. http://www.baatwiki.no/wiki/Skroggjennomf%C3%B8ring#Valg_av_nye_skroggjennomf.C3.B8ringer 3) Det er ikke alt i Biltema-sortimentet som er av like høy kvalitet, men heldigvis er det veldig lett å returnere og få penger tilbake på ting man har kjøpt der. Det kan imidlertid være vanskelig å levere tilbake skroggjennomføringer etter at båten har gått ned ... Sjekk tråden der div metallgjenstander blir målt med ett eller annet superduperapparat. Mener å huske at Biltema sine gjennomføringer ble målt og funnet å være i samme kvalitet som fra andre båtsjapper. Jeg handler mye på Biltema når jeg trenger ting til båten, også inkludert en del sikkerhetsutstyr. Jeg ser ingen spesifikk grunn til å tvile på Biltemagjennomføringene - men, allikevel, akkurat skroggjennomføringer ville jeg nok ha tenkt meg om både to og tre ganger før jeg handlet der. Selv om de skulle være "best i test", er det ikke sikkert at to ulike partier med gjennomføring er av samme kvalitet. Forbrukerkjøpslovene er ellers mest optimalisert for gjenstander man lettvint kan ta med seg tilbake til butikken - og jeg har aldri opplevd annet enn full refusjon av pengene når jeg har klaget på produkter kjøpt der, uansett nårtid produktet var kjøpt, om jeg har tatt vare på kvittering eller ikke, om det er tilstrekkelig sannsynliggjort at det foreligger en mangel ved produktet (i motsetning til om produktet er ødelagt pga feil bruk), og uansett om produktet er kjøpt i samme Biltema-butikk, eller i en butikk på en annen side av landet. Men som sagt, det hjelper bare ikke i tilfeller hvor båten er sunket, eller huset brent ned pga mangler ved produktet. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
oivindg Svart 9.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2013 (redigert) Har sett at noen anbefaler plast, men er ikke helt komfortabel med det. Ser for meg at skroggjennomføring kan sprekke hvis man kommer bortpå noe. Jeg har selv kjøpt inn skroggjennomføringer fra TruDesign. Har bare fått montert én av dem foreløpig, men jeg er ikke redd for at den skal sprekke. Dette har litt sammenheng med at jeg valgte å montere den slik TruDesign anbefaler, dvs. lime den fast til skroget med epoksy. Jeg tror jeg skal være ekstremt uheldig for å komme borti noe som klarer å lage sprekker i skroggjennomføringen, eller rive den løs. Jeg tror i såfall at det da vil være snakk om en så stor smell at jeg vil merke at noe skjer, og dermed kan få oppdaget lekkasjen og gjort noe med det. Den eneste virkelige ulempen jeg har oppdaget med TruDesign sine gjennomføringer er at de matchende kuleventilene bygger mer enn de gamle som er i metall. Dette går bra på fire av fem steder, men på inntaket for aggregatet ble det ikke lenger plass til å sette sjøvannsfilteret rett på kuleventilen, så jeg måtte montere det på et skott med slange fra kuleventilen. Helt greit for meg, men det er kjekt å være klar over det før man bestiller. Redigert 9.Oktober.2013 av oivindg (see edit history) Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Komodo Svart 9.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2013 Sjekk tråden der div metallgjenstander blir målt med ett eller annet superduperapparat. Mener å huske at Biltema sine gjennomføringer ble målt og funnet å være i samme kvalitet som fra andre båtsjapper. Mener du denne ? https://baatplassen.no/i/topic/97660-materialkvalitet-i-skroggjennomfoeringer-og-annet-av-metall-i-baaten/ Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2013 Mener du denne ? https://baatplassen.no/i/topic/97660-materialkvalitet-i-skroggjennomfoeringer-og-annet-av-metall-i-baaten/ Yess. Fantastisk tråd :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.