btor Startet 9.Oktober.2013 Del på Facebook Startet 9.Oktober.2013 Hei, Jeg har fått en 1992 Evinrude XP 10 påhengs som det var diverse kluss med. Nå har jeg fikset tre fire feil som hver for seg gjorde at motoren ikke kunne gå. Så nå starter den bare hvis jeg har full gass og full choke og går flott på bånn pinne. Men jeg vil gjerne justere tomgangsblandig etc etter "oppskrift", så jeg lurer på om noen her har en manual som en kunne kopiere eller skanne sidene som omhandler forgasseren... De forrige eierne har trolig skrudd på alt som finnes av skruer på forgasseren når de ikke fikk motoren til å gå..... XP modellene var visstnok laget i Belgia i begrenset omfang, så jeg har heller ikke funnet noen manual på nett i første omgang. Hvis noen her vet hvilken rekkefølge justeringene skal gjøres, er jeg selvsagt takknemlig for all hjelp:-) vennlig hilsen btor Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 9.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2013 I første omgang bør du rense alt av dyser og små kanaler med forgasser-rens og trykkluft, og sjekke at membran etc ser helt og fint ut. Før du vet at alt er 100 % fritt for innsnevringer og skitt nytter det ikke med finjustering av blanding og tomgang. Feil høyde på flottør kan også gi tomgangsproblemer. En tommelfingerregel er å skru blandingsskrue helt inn, for så å skru denne ut ca 2,5 omdreininger. Evt finjustering kan du foreta når motoren sviver på tomgang med dette utgangspunktet. Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 9.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2013 Er det ett sort plast lokk på forgasseren ? Er det det kan du begynne med og demontere forgasseren og sjekke bytte den lille tynne plast slangen inne i flottørkammeret ! Den går til tomgangs dysen og lekker den få motor for mye bensin på tomgang og vill ikke gå . Bernt Sitér dette innlegget Link to post
btor Svart 9.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2013 Takk for tips. Dette er omtrent 'standardorosedyren' jeg ofte bruker selv. Men jeg fant tydelige spor av at de også har vært inne i flottørhuset (en liten gummislange der var bare tilkoblet i den ene enden). Så eg ønskwr meg nok helst et utdrag av en manual, så jeg kan få gjort alt skikkelig. Noen som vet om en forhandler som er snill med slike tjenester? Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 16.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2013 Problemet er den slangen , den krymper så den blir for kort . Bytt slange Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.