Jump to content

Valgets kval - kjøpe for stor eller for liten varmer...


RSL

Recommended Posts

kaptein Larsen gjør ting han ikke kan del 1. - Begrense seg.

 

Det går mot en ny vinter, og siden jeg bor i båten liker jeg ikke tanken på enda en vinter uten dieselvarmer (Den andre paia november 2012).

Økonomien er skranten og det er overhode ikke snakk om at jeg handler en ny original varmer, så da blir det Kina-kopi fra feks AliExpress til en passelig brøk av prisen.

 

Mest fristende er det å kjøpe en Wallas-kopi på 5Kw så jeg har så det monner og jeg var nære på å handle det her om dagen. Så sjekker jeg litt til og ser at den har 90mm varmluftslanger. Jeg har fra før en Volvo Flymotor (Les Ardic) på 3.5kw og den var helt passe. Den har 65mm luftslanger og jeg er redd en 5kw vil få pusteproblemer om jeg installerer den. Tanken er da om at det kanskje er lurt å heller nøye meg med en 2Kw Kinakopi som bruker 60mm luftslanger og vil kunne gå fritt på full guffe uten noe motstand. Den er litt billigere i innkjøp, men ikke all verden. Den vil bruke mindre diesel og ikke minst mindre strøm, men jeg tror det aller viktigste er at den får gå helt uten motstand på utluftssiden. Min konklusjon, er at det kanskje er litt snaut i utehavn midtvinters, men det er mer enn nok til hverdags i havn hvor jeg har elektrisk i tillegg.

 

Trenger støtte eller irettesettesle for evt valg av størrelse.

 

(Det er kun den 2kw eller 5kw jeg har råd til, så jeg trenger ingen råd om 3,5-4kw'ere til 10.000 eller vannvarmere med dertil innkjøp av radiatorer, pumper og rør gjenbruk av eksisterende anlegg vektlegges)

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

Du har kanskje vurdert det, men ikkje nevnt det her. Så eg nevner det iallefall.. muligheten for brukt varmer ?

Men uansett valg så vil du måtte bygge om slanger til større dimmensjon eit stykke, med mindre du går for 2kw som du nevner.

Eg fryser lett, og vil ha det deilig å varmt. Hadde selvsagt gått for 5kw og heller bytta litt slange og en Y eller to ..og en ventil.. blir fort penger av de delene og....

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Du har kanskje vurdert det, men ikkje nevnt det her. Så eg nevner det iallefall.. muligheten for brukt varmer ?

Men uansett valg så vil du måtte bygge om slanger til større dimmensjon eit stykke, med mindre du går for 2kw som du nevner.

Eg fryser lett, og vil ha det deilig å varmt. Hadde selvsagt gått for 5kw og heller bytta litt slange og en Y eller to ..og en ventil.. blir fort penger av de delene og....

Jeg kjøpte brukt for 2.000 sist og det holdt akkurat et år.

Det som er, er at jeg har liten plass til så mye ombygning og fordeling. Jeg har en lyddemper - med 65mm i begge ender - som ligger ca halvannen meter fra der brenneren vil stå. Der kunne jeg satt på en struping fra 90-65mm, men jeg er redd den da ikke klarer å kvitte seg med nok luft. Alt etter lyddemperen, er jææ..veeeldig knotete å komme til, og der ligger det ferdig isolerte slanger til dyser rundt om i båten. Jeg kunne jo satt på en forgrening rett før lyddemperen, men vet ikke helt hvor jeg skal lede den ekstra luften hen, annet enn kanskje tilbake og ut i friluft. Enda mer varme under senga i akterlugaren er i hvertfall ikke aktuelt.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

Hvis det er slik å forstå at du ikke kommer til å bytte ut kanalene hvis du velger 5 kw kan jeg garantere at det blir trøbbel med både overoppheting og soting. Skal du ha 5 kw MÅ du ha 90 mm kanaler, i hvertfall et stykke. Vær klar over at kinavarmerne såvidt jeg vet ikke leveres med eksosgjennomføring, eksosslange (den som følger med er visst enkel og uisolert og uegnet for båtbruk) og festebrakett. Sistnevnte kan du nok ordne med noen vinkler, men noen ekstra kroner blir det uansett. Styr langt unna brukte varmere, de virker i beste fall en sesong eller to også kan de kasseres. Deleprisene på slik gammel dritt er så drøye at det ikke lønner seg, men husk å bestille "service-kit" til varmeren når du først bestiller den fra kina.

Link to post

Ja vist du ikkje bygger om luftkanalene vil du berre få problem med for stor varmer.

Soteproblem som de gamle varmerene med magnetstyrte spjeld hadde blir ikkje så relevant på nyere varmere, som justerer dieselmengden elektronisk.

Eg tenker at det er lettere å lufte ut varmen en å småfryse deler av sesongen.

Men for din del med bare 60mm kanaler, så bør du gå for den minste. Eg kjenner også fleire som har rekna på at to små varmere er meir praktisk og billigere i drift en ein stor.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
  • 2 måneder senere...

Hei Banarne.

Beklager at jeg ikke rakk svare deg for en tid tilbake, men ting har vært litt annet enn lett i en periode

Mye hopet seg opp og dama (Særboern) fløtta og har trengt ekstrem oppussing før innflytting i ny kåk. Ergo har det blitt minimalt med tid til alt annet frem til nå.

 

Jo.. tusen takk for varmern, men den fikk jeg ikke til å spille på lag med de andre delene jeg hadde. Så nå har jeg tre NESTEN identiske varmere i bagsjerommet på den gamle rustne BMWn.

Jeg forsøkte med de forskjellige elektronikkboksene jeg har, men fikk da resultat som at alt funket normalt med unntak av at ikke viften gikk --- alt virket normalt, men unntak av at pumpen ikke gikk og en versjon hvor både vifte og pumpe gikk, men da ble det ikke strøm til glødepluggen.... Grremmmfff......... Konklusjonen, ble at jeg ga opp disse gamle flymotorene til Volvo og kjøpte en Webasto Kinakopi her om dagen. Da har jeg noe helt nytt og slipper mekke mer på gammelt ræl en liten stund. (Gudene skal vite at jeg har nok annet gammelt ræl og mekke på)

 

Som sagt, skal du ha tusen takk for forsøket og du må gjerne få brenneren tilbake om du har bruk for den.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

Får håpe den kina kopien vil fungere problemfritt for deg i noen vintre :thumbsup:

 

Det er det jeg håper på Banarne :-)

Egentlig er det tidlig vår og sen høst som er viktig med varmeren, da jeg jo har elektrisk fyring når jeg ligger til land.

Egentlig er ikke det helt sant når jeg tenker meg om (noe jeg av og til finner på å gjøre). En luftvarmer tilfører friskluft utenifra i stendet for at jeg puster ut og inn samme luft hele vinteren når jeg kun har elektrisk, så jeg håper indelig at jeg får surra meg ferdig med å montere Kinakopien i morgen. :-/

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

Hehe,... DEn BMW'n skal vel være glad om den slipper igjennom EU-kontrollen uten å bli konfiskert, men takk for tilbudet.

Siste reparasjonen nå i vinter, var å henge opp eksospotta med ståltråd da festene er rustet bort.

Frontruta er sprekt og limt med lynlim, høyre sidespeil er egentlig fra en Nissan Micra..... jaja-- sånn går no dagan ;

 

 

 

:nonod:

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

Er det sammenlignbart med følgende forsøk for å finne rette størrelsen på varmer: om en elektrisk vifteovn på 1500 w raskt varmer opp og holder stabilt ok temp i seilbåten, vil da en 2 kw diesel/ parafin varmer være tilstrekkelig?

- en faktor er selvfølgelig at den elektriske ovnen varmer opp allerede oppvarmet luft, mens diesel/parafinvarmermeren henter ny luft utenfra.

Men gir det en tilstrekkelig pekepinne på kw-behovet?

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Jeg har jo en gammel 4kw eber i min 30foter som jeg ikke tør å bruke da det er en eksoslekkasje som gir eksos inn i salongen. Så med mindre jeg ikke får den 200% i orden, så må jeg ha en ny varmer. Den gamle 4kw må da være skikkelig overkill til min comfort30 om en 2 kw er stor nok i en større båt. Når jeg i tillegg har etterisolert skroget, så må jo det være nok, om en også isolerer varmluftslangene.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Tja, bytta frå Wallas 2400 til Eber 4 Kw for nokre år sidan. Båten vår er ganske lik TS sin i størrelse. Er godt fornøgd med Eberen. Om sommaren er han for stor, men er påpasseleg med å brenne han rein. Resten av året er størrelsen flott. Vi bruker båten når gradestokken står på det blå. Med 2 Kw ville det tatt svært lang tid å få varme i båten. Wallasen vart rett og slett for svak til vårt bruk, sjølv om luftslangane var korte.

Link to post

Ref Eureka: Er det sammenlignbart med følgende forsøk for å finne rette størrelsen på varmer: om en elektrisk vifteovn på 1500 w raskt varmer opp og holder stabilt ok temp i seilbåten, vil da en 2 kw diesel/ parafin varmer være tilstrekkelig?

 

När det gäller Dieselvärmare tror jag att det är regel att tillverkarna anger effekten som 'tillförd effekt' dvs tillfört bränsle gånger värmevärdet.

Beroende på värmeväxlarens effektivitet så försvinner ju sedan en del värme med avgaserna, och så får man ju räkna med att en del avges från värmeslangarna till utrymmen där man inte har så mycket glädje av värmen.

En elektrisk värmefläkt däremot tillgodogör väl i det närmaste all tillförd effekt från elnätet som värme till båten.

 

Så jag tror att det är tveksamt om en Dieselvärmare på 2 kW ger 1500W i båtkabinen.

 

När det gäller problem med värmare som går på reducerad effekt så tillhör jag dom som vill ha jämn och bra värme i båten och jag slår därför 'rutinmässigt' till värmaren 'för säkerhets skull' så får den 'garantera' att det inte blir för svalt i båten. Detta innebär då följdriktigt att den kommer att gå mycket på låg effekt. Har inte haft några problem med sotning eller liknande som följd av detta. Så jag skulle valt en stor värmare som gärna får gå på 25 eller 50% det mesta av tiden. Då går dom ju oxå tystare.

Link to post

Beroende på värmeväxlarens effektivitet så försvinner ju sedan en del värme med avgaserna, och så får man ju räkna med att en del avges från värmeslangarna till utrymmen där man inte har så mycket glädje av värmen.

En elektrisk värmefläkt däremot tillgodogör väl i det närmaste all tillförd effekt från elnätet som värme till båten.

 

Her er jeg litt uenig med deg.

All varme som tilføres båten kommer til nytte.

Jeg har blandt annet ikke isolasjon på luftslangene der de passerer under klesskapene, og det gjør at jeg har tørt tøy i skapet hele vinteren igjennom og at jakker og seiltøy som henges i høyskapet tørker der det henger til vanlig.

Jeg har nå på tredje døgn en luftvarmer som virker og sitter her i T-skjorte og barbent. Det er langt mindre gulvkaldt i båten, enn når jeg fyrte elektrisk og det er antagelig med at varmen spres bedre gjennom båten med tre varmluftsdyser enn med en konvektorovn og en vifteovn som har eller har brukt i vinter.

 

MEN... jeg ville helst hatt en 3,5 KW som jeg hadde før, så jeg hadde noe å gå på når kuldegradene kommer.

5Kw blir for stort for mine luftrør på 65mm, så jeg måtte eventuelt byttet alle rørene også og da begynner kostnadene å nærme seg det doble av det jeg betalte for 2kw.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

Godt du fikk ein varmer du er fornøyd med :thumbsup: Håper den virker tilfredstillende ved minusgrader også.

 

Men eg har lyst å kommentere (for andre) det ustanselige temaet om soting av for store dieselvarmere til alle som fortsatt sliter med det. Hvem har soting ? Og hvorfor ? Har du montert din webasto uten å få målt forbrenning iht manual, etter oppstart? I såfall er det upassende å klage på brenner, det skal logges forbrenningsdata og justeres forbrenning i forhold til arbeids/monteringsmiljø.

De gamle eber-brennerene hadde fast viftehastighet uansett om man valgte trinn 1/2 eller 1/1, og for å redusere varmeren ved valg av halv effekt, så hadde de elektrisk reduksjon av pumpehastighet, og mekanisk reduksjon av forbrenningsluften ved hjelp av spjeld. Dette er varmere som lett kunne få soting. Men det er 20 år siden de modellene nå....

Dieselvarmere har behov for filter og vannutskiller på samme vis som motor. Forurenset diesel, for spinkle kabler og batteritrøbbel står nok for siste del av negative erfaringer med dieselvarmere nå for tida. Ingen brennere liker å få strømmen brutt eller ha for lav spenning.

Man skal ganske mange år tilbake før man finner varmere som ikkje har automatiske nedstengingsprosedyrer innebygget slik at de brenner seg reint sjølv.

 

Men eg liker bedre og bedre tanken på at mange båter burde heller hatt to stk på 2kw en 1 på 4kw. Lettere å fordele varmen, og billigere i drift :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...