Jump to content

hva heter denne knuten

leopard

Recommended Posts

Kjøp denne boka om du har interresse av knop, stikk, takling og spleising

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?rom=MP&tittel=Skibmaning%20med%20tau&isbn=9788270510481&ept=2&pid=300300

Tok fly nordover og ble sittende ved siden av en guttunge og bestefaren hans som skulle hente en båt sørover. Guttungen hadde denne boka og et par taustumper han øvde med.

Fikk kikke litt i den, og jeg ble imponert over hvor greit og lettfattelig tildels kompliserte "øvelser" ble illustrert og forklart.

For dem som er usikker kan den være grei å ha liggende ombord.

Edit: Ser den nå er kommet i ny utgave og med bedrøvelig dårlig tittel

http://www.westsystem.no/Båteierens+knutebok.9SVTFlI56n_d2Z-0ow_j1X9f3TP9D6CJ1YWt.ips?template=webshop&productGroupID=20

Redigert av Folk I Båt (see edit history)

mange muligheter for å avslutte hyssing og taustumper. Selv syntes jeg det enkleste er å bruke en loddebolt eller hotknife å kutte med. Eventuelt gjør ett pent kutt med en kniv, så å låne en lighter av en som stadig røyker og brenn endene. Hvis det er begrenset belastning på tauet, eller som på bildet knute etter, så trekker du kjernen ut å kutter den noen cm 1-2 brenn denne så trekker du strøpmen over og brenn denne etterpå.

Utover det er det ett hav av muligheter....

Jo fler leketøy, jo bedre...

mange muligheter for å avslutte hyssing og taustumper. Selv syntes jeg det enkleste er å bruke en loddebolt eller hotknife å kutte med. Eventuelt gjør ett pent kutt med en kniv, så å låne en lighter av en som stadig røyker og brenn endene. Hvis det er begrenset belastning på tauet, eller som på bildet knute etter, så trekker du kjernen ut å kutter den noen cm 1-2 brenn denne så trekker du strøpmen over og brenn denne etterpå.

Krympestrømpe funker godt til denslags.

Hva heter denne knuten som vi burde kunne, som lar seg løsne under belastning.

Her får vår favoritt knute det glatte lag.

bilde

Denne bruker jeg ofte, til mangt og meget.

Navnet er ofte "Skipperstikk".

Det har sine fordeler å slå et par tørn rundt pullerten før stikket settes, på den måten overføres en del av belastningen fra stikket til friksjonen mellom tau og pullert.

Pålestikket er forøvrig helt prima når man kan legge øyet ned på en pullert og løfte det rett av når man skal kaste loss. Men hvis fortøyningen først må slakkes før man kan løse stikket, da er jeg enig med han som misliker anvendelsen.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Denne bruker jeg ofte, til mangt og meget.

Navnet er ofte "Skipperstikk".

Det har sine fordeler å slå et par tørn rundt pullerten før stikket settes, på den måten overføres en del av belastningen fra stikket til friksjonen mellom tau og pullert.

Pålestikket er forøvrig helt prima når man kan legge øyet ned på en pullert og løfte det rett av når man skal kaste loss. Men hvis fortøyningen først må slakkes før man kan løse stikket, da er jeg enig med han som misliker anvendelsen.

Enig i at Pålestikk er mest brukt.

Ja Skipperstikk og Rolling Hitch er samme knuten knytt på to måter. Belastning til SB og BB side slik som knutene er knytt.

Har tolket den dit hen at knuten låser seg i den tetningen som Rolling Hitch er knytt.

Hvis du belaster Skipperstikk til BB får en ikke samme effekten, den må ha strekket til SB. etter min mening.

Hvordan ser Skipperstikk ut rundt en puller ?

Er det på samme måte som Skipperstikk så forstår jeg at to tørn er nødvendig da den lettere sklir på tampen..

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...