leopard Startet 10.Oktober.2013 Del på Facebook Startet 10.Oktober.2013 hva heter denne knuten som uthalet på storseilet er festet med. Er det noen som har en illustrasjon på denne knuten som viser hvordan den lages Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 10.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2013 Ligner jo veldig på pålestikk. Jeg bruker selv pålestikk akkurat der. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 10.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2013 Pålestikk. Søk på google, og du får en bråte treff med illustrasjoner f.eks http://www.bonesspeiderne.no/troppen/knuter/05-palestikk.htm Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
leopard Svart 10.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2013 Ok takk :) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 10.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2013 Og så må du tape og stusse enden av fallet... :) eller lage en takling på enden med tråd. Veldig kjekt å lære seg og fint håndarbeid en rolig kveld. Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart 10.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2013 He he ja det har jeg faktisk ikke lagt merke til før jeg tok bilde. :) Sitér dette innlegget Link to post
WGM36 Svart 10.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2013 Syns du begynner å bli litt slapp jeg nå, kan jo ikke seile rundt med halen til Dagros i masta..!! FYSJ!! Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart 10.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2013 He he vurderer å farve den svart også :) var en tur i Halden i helga se kommernte inn der uten hale vettu. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 11.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2013 (redigert) Kjøp denne boka om du har interresse av knop, stikk, takling og spleising http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?rom=MP&tittel=Skibmaning%20med%20tau&isbn=9788270510481&ept=2&pid=300300 Tok fly nordover og ble sittende ved siden av en guttunge og bestefaren hans som skulle hente en båt sørover. Guttungen hadde denne boka og et par taustumper han øvde med. Fikk kikke litt i den, og jeg ble imponert over hvor greit og lettfattelig tildels kompliserte "øvelser" ble illustrert og forklart. For dem som er usikker kan den være grei å ha liggende ombord. Edit: Ser den nå er kommet i ny utgave og med bedrøvelig dårlig tittel http://www.westsystem.no/Båteierens+knutebok.9SVTFlI56n_d2Z-0ow_j1X9f3TP9D6CJ1YWt.ips?template=webshop&productGroupID=20 Redigert 11.Oktober.2013 av Folk I Båt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 11.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2013 Tenkte å skaffe meg en knutebok. Men telefonen ligger stort sett alltid i lommen. Så da er knuteboka alltid med i form av en app. Minuset er ofte engelske navn. Men ilustrasjoner trenger ingen oversetting. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Gunga Din Svart 12.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2013 knuteboks bibeln flere tusen knuter...med illustrasjoner Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Odmar Svart 13.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2013 mange muligheter for å avslutte hyssing og taustumper. Selv syntes jeg det enkleste er å bruke en loddebolt eller hotknife å kutte med. Eventuelt gjør ett pent kutt med en kniv, så å låne en lighter av en som stadig røyker og brenn endene. Hvis det er begrenset belastning på tauet, eller som på bildet knute etter, så trekker du kjernen ut å kutter den noen cm 1-2 brenn denne så trekker du strøpmen over og brenn denne etterpå. Utover det er det ett hav av muligheter.... Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
Roger jo Svart 13.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2013 Hva heter denne knuten som vi burde kunne, som lar seg løsne under belastning. Her får vår favoritt knute det glatte lag. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Dinamo Svart 13.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2013 Kva heiter denne knuten Eg vil kalla den for eit slippstikk med sikringsstikk. Dei to øvste tørna, i den tegningen utgjer eit slippestikk, som har den egenskapen at den held so lenge der er påstand på den, men kan sleppa når den er heilt slakk. Den har so fått tilføyd eit enkelt halvstikk som sikring Magne Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 13.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2013 Mener jeg fant den Rolling Hitch her brukt på er annet tau den sklir ikke. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lettrus Svart 14.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2013 mange muligheter for å avslutte hyssing og taustumper. Selv syntes jeg det enkleste er å bruke en loddebolt eller hotknife å kutte med. Eventuelt gjør ett pent kutt med en kniv, så å låne en lighter av en som stadig røyker og brenn endene. Hvis det er begrenset belastning på tauet, eller som på bildet knute etter, så trekker du kjernen ut å kutter den noen cm 1-2 brenn denne så trekker du strøpmen over og brenn denne etterpå. Krympestrømpe funker godt til denslags. Sitér dette innlegget Link to post
pege Svart 14.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2013 Dette er vel en vanteknute. Selv om første tørn ikke er strammet før andre tørn tas. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 14.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2013 Hva heter denne knuten som vi burde kunne, som lar seg løsne under belastning. Her får vår favoritt knute det glatte lag. Denne bruker jeg ofte, til mangt og meget. Navnet er ofte "Skipperstikk". Det har sine fordeler å slå et par tørn rundt pullerten før stikket settes, på den måten overføres en del av belastningen fra stikket til friksjonen mellom tau og pullert. Pålestikket er forøvrig helt prima når man kan legge øyet ned på en pullert og løfte det rett av når man skal kaste loss. Men hvis fortøyningen først må slakkes før man kan løse stikket, da er jeg enig med han som misliker anvendelsen. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Roger jo Svart 16.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2013 (redigert) Denne bruker jeg ofte, til mangt og meget. Navnet er ofte "Skipperstikk". Det har sine fordeler å slå et par tørn rundt pullerten før stikket settes, på den måten overføres en del av belastningen fra stikket til friksjonen mellom tau og pullert. Pålestikket er forøvrig helt prima når man kan legge øyet ned på en pullert og løfte det rett av når man skal kaste loss. Men hvis fortøyningen først må slakkes før man kan løse stikket, da er jeg enig med han som misliker anvendelsen. Enig i at Pålestikk er mest brukt. Ja Skipperstikk og Rolling Hitch er samme knuten knytt på to måter. Belastning til SB og BB side slik som knutene er knytt. Har tolket den dit hen at knuten låser seg i den tetningen som Rolling Hitch er knytt. Hvis du belaster Skipperstikk til BB får en ikke samme effekten, den må ha strekket til SB. etter min mening. Hvordan ser Skipperstikk ut rundt en puller ? Er det på samme måte som Skipperstikk så forstår jeg at to tørn er nødvendig da den lettere sklir på tampen.. Redigert 16.Oktober.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.