ailuwest Startet 10.Oktober.2013 Link til dette innlegget Startet 10.Oktober.2013 (redigert) Hei. Jeg skal snart kjøpe inn en del rustfrittstål til å lage med noen tanker (vann og septik), og tenkte å lage meg mastetrinn for å lettere komme meg opp i masten. Jeg har ikke vært noe særlig bort i mastetrinn, men tenker nå litt på hvordan design de skal ha for å både ha styrke nok, og være sikker i bruk? Hvordan festes trinnene? Jeg har hørt popnagler(?). Tenkte å lage hele greia selv av rustfritt stål. Har tilgang på slikt som rørbøyer (aldri brukt), sveisemaskin (TIG), og kutte og slipe utstyr. Tenkte å bruke "vinkelstål", og da for eksempel sveise to stykk fast i hverandre, så man for et slags "halvt firkantrør". Tenker da i forhold til å få mest mulig styrke. Hvordan bør jeg gjøre det med bøyle? Kjøpe inn rundstål som jeg bøyer i rørbøyer(?), nå vet jeg forsåvidt ikke om det er mulig. Hadde vært fint å få linker til bilder av mastetrinn på markedet, gjerne de beste som er :) . Hvordan blir det med slikt som seil? Er det fare for at tauverk og slikt setter seg fast i trinnene? Setter pris på svar. Redigert 10.Oktober.2013 av ailuwest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 10.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2013 De fleste hjemme mekka mastetrinn jeg har sett er laget som en rettvinkla trekant i flattstål med runde hjørner. Når du fester dem i masten bør du male kontaktflaten mellom aluminium og syrefast med Duralac. Dette er en maling som er laget for dette. Spør på et riggverkted. Du må også bruke pop nagler i Monel. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Roger jo Svart 10.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2013 (redigert) En enkel og en til å slå ut. http://www.flak.no/index.php?expand=11&show=11&topmenu_2=11&PrCatNo=6040&MainPrC=6000&ProdNo=1070104 http://www.seilspesialisten.no/products/mastetrinn-hengslet http://www.seatronic.no/seilbatutstyr-diverse-c-49_163/mastetrinn-gra-p-912 Enda flere http://www.rigrite.com/Spars/SparParts/Mast_stairs.html http://www.rigrite.com/Spars/SparParts/Mast_Steps.html og en stige Redigert 10.Oktober.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Herman Svart 10.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2013 Hvordan blir det med slikt som seil? Er det fare for at tauverk og slikt setter seg fast i trinnene? Selvfølgelig, spesielt hvis du har to salinger må du passe litt på med storseilsfallet. Men da er det jo bra at du har mastetrinn så du får løsnet det! Seilet har aldri vært noe problem i forhold til trinn i masta. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
ailuwest Svart 16.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2013 De fleste hjemme mekka mastetrinn jeg har sett er laget som en rettvinkla trekant i flattstål med runde hjørner. Når du fester dem i masten bør du male kontaktflaten mellom aluminium og syrefast med Duralac. Dette er en maling som er laget for dette. Spør på et riggverkted. Du må også bruke pop nagler i Monel. Rettvinkla trekant? Takk for tipsene med maling og popnagler ;) . En enkel og en til å slå ut. http://www.flak.no/index.php?expand=11&show=11&topmenu_2=11&PrCatNo=6040&MainPrC=6000&ProdNo=1070104 http://www.seilspesialisten.no/products/mastetrinn-hengslet http://www.seatronic.no/seilbatutstyr-diverse-c-49_163/mastetrinn-gra-p-912 Enda flere http://www.rigrite.com/Spars/SparParts/Mast_stairs.html http://www.rigrite.com/Spars/SparParts/Mast_Steps.html og en stige Takker for inspirasjon. Selvfølgelig, spesielt hvis du har to salinger må du passe litt på med storseilsfallet. Men da er det jo bra at du har mastetrinn så du får løsnet det! Seilet har aldri vært noe problem i forhold til trinn i masta. Men man kan unngå dette ved å for eksempel feste tau mellom mastetrinnene (ytterst)? Angåene design, så har jeg kommer frem til denne som ikke ser så altfor dum ut. Trinnene lages da av to vinkelstål, som sveises sammen slik at vinkelen går ned i midten. Da får man styrke både i forhold til nedover, men også i forhold til flatstålet som jeg så sveiser de to vinkelstålene i, som jeg igjen fester fast i masten med popnagler. Har ikke helt kommet fram til dimensjoner, men ganske sikker på at jeg blir å bruke slike vinkelstål på 20x20mm, som vil føre til en mastetrinn bredde på 40mm. Noe kritikk å komme med? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 16.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2013 Hva vil totalvekta på stålet du fester i masta bli på? Sitér dette innlegget Link to post
ailuwest Svart 16.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2013 Hva vil totalvekta på stålet du fester i masta bli på? Regnet litt på det, og kom fram til nærmere 600 gram per trinn. Er dette altfor mye? Masta min er jo sånn 10 meter høy, og om man skal ha 40 trinn, så blir det 24 kg fordelt over hele masta. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 16.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2013 Angåene design, så har jeg kommer frem til denne som ikke ser så altfor dum ut. Noe kritikk å komme med? Mener det blir mange kanter å henge seg fast i og vekt. Disse må da være lettere å lage. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
ailuwest Svart 16.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2013 Ja, du har vel et poeng ;) . De til venstre ser jo super enkel ut å lage. Nå skal det sies jeg har liten erfaring med å bøye rustfritt flatstål, så vet ikke hvor lett det er, særlig om man ikke har noe spesielt ustyr for det. Eventuelt kan man jo sveise bendene. Hvilken tykkelse bør jeg ha på flatstålet? Er 3mm nok, eller bør jeg gå opp til for eksempel 5mm? 40mm bredt flatstål med en tykkelse på 3mm veier 960gram per meter. Ser for meg at man bruker opp mot en halvmeter på å lage hvert av trinnene til venstre, så da blir nok vekten 400 - 500 gram per trinn. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 16.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2013 målene står her. http://www.flak.no/i...&ProdNo=1070104 http://www.rigrite.c...ast_stairs.html Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
pacuare Svart 16.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2013 24 kg på 10 meter mast vil du merke. Båten vil krenge lettere. Selv med dårlig måleutstyr vil du merke fartsforskjell på kryss og skarp slør. På lens vil den pendle mer. Du vil også få mer krengning når du beveger deg fra side til side i havn. Vet ikke hva masta di veier, men dette er vel 30-50% av mastevekt. Også turbåter bruker mye penger på å bytte til karbonmast, der vektbesparelsen er betydelig mindre. Nå snakker jeg ikke om regatta, der vi var villige til å bruke tusenvis av kroner for å spare gram. Men jeg tror ikke du trenger 40 trinn, sjekk hvor mye du kan øke avstand mellom hvert trinn, bare trinn på begge sider av masta øverst. Ikke trinn ved salingshornet. Men hvorfor vil du ha trinn i masta? Du kan ta opp og ned masta 20 ganger på tiden du bruker på å lage trinn. En klatresele er tryggere på havet. Og det er sjelden en behøver å gå opp i masta på havet (den mest brukte forklaringen hos oss er for å speide etter hval). I land får du alltid hjelp av noen. Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 16.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2013 Jeg har null peiling på seiling og seilbåter, og skjønner ikke noe av hva du skal opp i masten å gjøre. At det er en grunn for det skjønner jeg, men hva med å bruke en form for stolpesko tilpasset den masten du har? Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 16.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2013 Sjekk denne... http://www.mastmate.com (heisan, der passerte jeg 400 innlegg på BP :-)) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Lazyjack Svart 17.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2013 ....men hva med å bruke en form for stolpesko tilpasset den masten du har? :crazy: :crazy: Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 17.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2013 (redigert) Men jeg tror ikke du trenger 40 trinn, sjekk hvor mye du kan øke avstand mellom hvert trinn, bare trinn på begge sider av masta øverst. Ikke trinn ved salingshornet. Enig i det. Jeg f.eks. har 19 trinn av type tråd (6mm) for å komme opp på 12,60m. Det finnes vinsjer nederst, bom som neste trinns og saling på midten. Om noen år, når resterende magemuskler er blitt fullstendig fortrengt av perma-vinterspekk, trenger jeg nederst kanskje en eller to til. Men så lenge både går og gikk det helt fint med nitten. Ang. "hvorfor". Det kommer litt an på hvordan man ser dette. Sikkert, legger man masten sin jevnlig og bruker penger for å skifte regelmessig alt som kan slite etter mening av produsentene da trenger man i grunn ikke noe for å komme seg opp. Jeg derimot må av og til opp f. eks. for å sjekke riggen, skifte lyspærer, venter på at en av fallene gir seg uten varsel, og måtte t.o.m. en gang opp for å hente andre enden av storfallen ned igjen når sjakkelen løste seg fordi en sånn dust (gjett hvem...) glemte å sikre den ordentlig. Dette er så ting som kan skje, og da er det meget bra hvis man kan klatre opp på trygd måte, t.o.m. uten hjelp av andre eller kran, og uansett hvor man er. Og så hendes det også at jeg virkelig bare klatrer opp for å se. Er nemlig helt noe annet enn å stå på dekk. :-) Ang. arbeid. Duralac og Monel poppnagler er nevnt allerede. Når man først er klar over - om hvordan å bøye trådene, - at man må lage 2 eller 3 bunnplater med hver 2 hull per trinns (båndstal, boremaskin, bor, kjølemiddel, sag eller vinkelsliper med riktig kutte-skive) - at alle skarpe kanter må fjernes nøye - at rustfritt stål bør syrebehandles etter sveising og kutting da er det jo bare å sette i gang. Siste trinns er etter min oppfatning den som gjør mest vond: ... å bore maaange hull i masten.. ..ikke glem å fjerne helst alt spon. (!) Men er det gjort da går det bare "klikk klakk" med poppnageltangen og ferdig er det. (=> du trenger trolig et verktøy som trekker mer enn f.eks. BT sine, dette lønner seg ikke å kjøpes.) Regner man f.eks. over alt som ble gjort her da kommer jeg ikke over mer enn en arbeidsdag. Og det er mange ganger verdt saken for min del. Lykke til ! Jørg Redigert 17.Oktober.2013 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Luffe82 Svart 17.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2013 Jeg er nok enig i at jeg heller ville brukt et fall og klatresele, enn mastetrinn hele veien opp. Men det har seg jo slik at smaken er som baken.... Det jeg ikke skjønner er hvordan man økonomisk kan forsvare å lage disse selv, mot å kjøpe ferdig... Et trinn koster 200 - 250,-. 10m mast. Det går i allefall bort 1,5m i toppen og 1,5m i bunn. Så bruker man saling som trinn. Da er det ca. 10 trinn igjen. Det tilsvarer en pris på 2000,- - 2500,- Du får fammenleggbare trinn i compositt. 215,- pr. stk. Lav vekt, inken tering, ikke noe å hekte fast i. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 17.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2013 Luffe82, har du en link til composittrinn? -nå begynner vi å snakke :) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 17.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2013 Har man seilbåt så er ikke trinn i masta så bra da det gir turbulente luftstrømner på storseilet. Jeg vil ha valgt stige eller klatreutstyr. Selv har jeg båstmannstol og er fornøyd med det. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 17.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2013 Begynner å bli mange gode råd her, Forstår at det er en morsom utfordring å lage det selv, men tror ikke at du får de like bra som standard. Hvis de koster 200 kr er det uklokt å lage selv. Båtmannstol ville jeg ikke brukt på havet, klatresele er mye sikrere. I havn bruker jeg begge deler da båtmannstolen er mer behagelig. Men alt går, var oppe i toppen av en Melges 24 mast (700 kg båt, 10 meter mast) i 2 meter bølger og frisk bris bare ved å lage en klatresele av ett 10 mm tau. Ett fornuftig menneske hadde gått inn i le før en klatret opp, men da hadde vi ikke rukket neste regatta. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 17.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2013 (redigert) Låner denne tråden litt! Jeg kjøpte nettopp 36 mastetrinn i aluminium. De har ikke hull til nagler, så må borre dem selv. Det store spørsmålet er: Hvor mange popnagler trenger jeg til hvert trinn? Holder det med to oppe og to nede? Godset er ca 4 mm tykt. Slik ser de ut: Redigert 17.Oktober.2013 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Luffe82 Svart 17.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2013 Compositt trinnene finner du bl.a. Hos seatronic.no. Søk på mastetrinn. Jobbet lenge i båtbransjen, og brukt mange av disse. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 18.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2013 (redigert) Låner denne tråden litt! Jeg kjøpte nettopp 36 mastetrinn i aluminium. De har ikke hull til nagler, så må borre dem selv. Det store spørsmålet er: Hvor mange popnagler trenger jeg til hvert trinn? Holder det med to oppe og to nede? Godset er ca 4 mm tykt. Det kommer an på tykkelsen av naglen. 1 oppe 2 nede. 5 mm?? har du sett her http://www.rigrite.c...ast_stairs.html http://www.rigrite.c...Mast_Steps.html PS. rund av hjørnene. Redigert 18.Oktober.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Gunga Din Svart 25.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2013 jeg har montert Selden-trinn i min mast ! jeg startet o fordele ut trinnen mellom salingshornen ca 500 mm men det kan du justere +/- ett antall mm, så att du får en jevn fordeling, salinghornen brukes også som trinn.......sen fortsetter du oppåt med samme c/c-avstand........og avslutter med dobbeltrinn overst så att du har masttoppen i brysthøyde ! Du skall stå der oppe og kunne ha en arm rundt masten om du ønsker, og jobbe med den andre! (jeg har sett noen båt, der dobbeltrinnen er for høyt, så att masttoppen slutter vi de mer vitale delerne av kroppen.......da har du ikke noe o hålle i , ikke bra!) sen fortsetter du nedåt på samme måte, og avslutter der det passer....har du winscher der nede kan du bruke de som trinn. sen kan du få litt utfordringer der undervant går in mot masten, der kan du få flytte trinnet litt forover eller akterover på masten. slutligen trær du en tynn dyneema ytterst i trinnet fra øverste masttopp til underste trinn så kommer ikke noe fall eller sejl trassle in seg og bruk monell-popnit.....ikke skru ! her er en beskrivelse fra Selden http://www.seldenmast.com/_download.cfm?id=6613&download=3617960&filename=595-001-SE.pdf Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Seilaren Svart 25.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2013 Hvor mange hull er det sunt å borre i en mast da? Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
S/Y Emma Svart 25.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2013 Jeg spurte en riggekspert fra UK sails om det hadde noe å si for styrken på masten om man montere mastesteg. Det hadde det ikke, mente han. På langtur anbefalte han å montere mastesteg. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.