Jump to content

Whale Supersub 650 lensepumpe har 3 ledninger, hva med den hvite?

larsparsfromage

Recommended Posts

Hei.

Skal installere en Whale Supersub 650 automatisk lensepumpe i båten min. Den skal kobles til 12V-systemet i min Albin Vega. Den hvite isolasjonskabelen vet jeg ikke helt hvor jeg skal gjøre av. Den kan jo ikke bare henge fritt. Kan jeg stenge den igjen med elektrikerteip?

Beklager min uvitenhet. Jeg er fersk, men jeg lærer.

bilde

Stor fan av Daniel Duppsko. Liker også å plaske med bena i vann.

Ok takk.

Det er veldig mulig jeg er for grønn å gjøre dette selv. Her er ledningene som ifølge forrige båteier var koblet til den forrige lensepumpa. Etter hva jeg har forstått så skal to av ledningene skjøtes med disse og da er det en til overs.

Kan det forklares for en som ikke har gjort dette før eller bør jeg bare kontakte fagmann først som sist? Kan supplere med mer bildemateriale om det trengs.

bilde

Redigert av Ganso Estupido (see edit history)

Stor fan av Daniel Duppsko. Liker også å plaske med bena i vann.

• 3 år senere...

Håper det ikke gjør noe om jeg tar opp en så gammel tråd, men jeg synes ikke spørsmålet ble helt avklart.

Min Supersub 500 pumpe er i stykker og jeg lurer på om jeg kan erstatte den med den modellen som har sensor og går av og på automatisk.
Idag skrus pumpen av og på manuelt med en bryter.

Men også hos meg går det bare 2 ledninger frem til pumpen, mens den automatiske modellen har 3.

Ifølge koblinsgskjemaet som er i båtens manual, er den grå ledningen for manuell styring av lensepumpen,
og den brune for automatisk styring av lensepumpen. (Se vedlagt bilde).

Når jeg kikker på ledningene i båten, ser det ut til at den brune går fra sikringen til lensepumpen. Den grå går fra sikringen til
bryteren og derfra retning lensepumpen, men den grå forsvinner inn i kabelkanal sammen med andre ledninger, og jeg kan ikke se at den kommer ut noe sted.

Er det noen som kan gi meg et tips om det er mulig å sette inn en automatisk Supersub?

-Bjørn

kobling.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...