larsparsfromage Startet 10.Oktober.2013 Link til dette innlegget Startet 10.Oktober.2013 Hei. Skal installere en Whale Supersub 650 automatisk lensepumpe i båten min. Den skal kobles til 12V-systemet i min Albin Vega. Den hvite isolasjonskabelen vet jeg ikke helt hvor jeg skal gjøre av. Den kan jo ikke bare henge fritt. Kan jeg stenge den igjen med elektrikerteip? Beklager min uvitenhet. Jeg er fersk, men jeg lærer. Sitér dette innlegget Stor fan av Daniel Duppsko. Liker også å plaske med bena i vann. Link to post
Mix Svart 10.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2013 Svart er til minus. Brun er +12V via bryter for auto operering via innebygd nivåbryter. Hvit er +12V via bryter for manuell kjøring. Sitér dette innlegget Link to post
larsparsfromage Svart 10.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2013 (redigert) Ok takk. Det er veldig mulig jeg er for grønn å gjøre dette selv. Her er ledningene som ifølge forrige båteier var koblet til den forrige lensepumpa. Etter hva jeg har forstått så skal to av ledningene skjøtes med disse og da er det en til overs. Kan det forklares for en som ikke har gjort dette før eller bør jeg bare kontakte fagmann først som sist? Kan supplere med mer bildemateriale om det trengs. Redigert 10.Oktober.2013 av Ganso Estupido (see edit history) Sitér dette innlegget Stor fan av Daniel Duppsko. Liker også å plaske med bena i vann. Link to post
mah Svart 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 Ville gått rett på batteriet med den brune Sitér dette innlegget Link to post
Helge78 Svart 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 ...Legg gjerne til ein sikkring før rett på batteriet. Men er et spøsmål som bør stilles? Har du noen bryter for manuell kjøring av lense pumpe i dag? Sitér dette innlegget Link to post
bkv Svart 23.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2017 Håper det ikke gjør noe om jeg tar opp en så gammel tråd, men jeg synes ikke spørsmålet ble helt avklart. Min Supersub 500 pumpe er i stykker og jeg lurer på om jeg kan erstatte den med den modellen som har sensor og går av og på automatisk. Idag skrus pumpen av og på manuelt med en bryter. Men også hos meg går det bare 2 ledninger frem til pumpen, mens den automatiske modellen har 3. Ifølge koblinsgskjemaet som er i båtens manual, er den grå ledningen for manuell styring av lensepumpen, og den brune for automatisk styring av lensepumpen. (Se vedlagt bilde). Når jeg kikker på ledningene i båten, ser det ut til at den brune går fra sikringen til lensepumpen. Den grå går fra sikringen til bryteren og derfra retning lensepumpen, men den grå forsvinner inn i kabelkanal sammen med andre ledninger, og jeg kan ikke se at den kommer ut noe sted. Er det noen som kan gi meg et tips om det er mulig å sette inn en automatisk Supersub? -Bjørn Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 23.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2017 Mulig den savnede ledningen går rett til en løs nivåbryter du ikke trenger lenger? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.