flkl Startet 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Startet 11.Oktober.2013 Hei.Jeg har mottatt et lånetilsgagn som gjør det mulig for meg å kjøpe en seilbåt jeg tenker å bo i. Båten bør passere en rekke kriterier før jeg vil kjøpe den.Selv tenker jeg da på følgende kriterier: Den bør være lett omsettlig ved videresalg. Det bør være en relativt sikker båt. Den bør være registrert i Norsk Skipsregister for å belånes. Den bør ha innvendig ståhøyde. Den bør være romslig. Den bør være relativt lett å seile. Det bør være en båt som ikke krever voldsomt mye vedlikehold. (Dette er det jeg kommer på, dere vet kanskje om flere kriterier jeg burde ført opp)- Hvilke seilbåt bør jeg kjøpe? Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 Allerede på punkt 1. ryker hele kjøpet. Ingen båter er lett omsettelige idag, men setter du prisen lavt nok er alt lett å selge. I dagens marked der det flommer over av båter i denne prisklassen og nesten ingen unge førstegangskjøpere som gjerne vill inn på båtmarkedet er det nær umulig å selge brukte seilbåter uten å ta store tap. En båt til 400k som sikkerhet for lån høres rart ut, banken vil ikke få solgt den så jeg vil tro vilkåerene for lån blir deretter. Kjøper du en svansk båt fra 1980 tallet er resten ok. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Erik Svart 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 Skal du bo ombord ville jeg nok prioritert praktisk (ikke bare teoretisk) Dusjmulighet og skikkelig varme opplegg. Jeg tror du kan finne en båt som dekker alt dette innen budsjett, men det kommer litt ann på hva du legger i ordet romslig og hva som er ståhøyde for deg Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
S/Y Emma Svart 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 http://www.finn.no/finn/boat/used/result?BOAT_CLASS=2188&PRICE_FROM=200000&PRICE_TO=450000&LENGTH_FEET_FROM=33&LENGTH_FEET_TO=45&YEAR_MODEL_FROM=1975&sort=5 Så er det bare å finne en av dem som du liker og er registrert i Skipsregisteret Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
flkl Svart 11.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 Takker for innspill. Vi får se hva jeg ender opp med. Fikk tilsagn om lån i denne størrelsesorden, så får vi se. Jeg er 183 høy og trenger derfor en innvendig ståhøyde i forhold til dette. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 Ville supplert listen din med cockpitkalesje og plastbad som er egnet for dusjing. Blant kandidatene som Steinsvik linker til finnes jo en First 38 som har de fleste punktene på listen. Synes også Finnsailer http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43768154 så ut som en brukbar kandidat. I tilleg var jo et par Bavaria. Så det burde absolutt gå an å finne bobåt til 400k i dagens marked. Sitér dette innlegget Link to post
mah Svart 11.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 Hvorfor seilbåt fremfor motorbåt? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 12.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2013 Fordi seilbåt har bedre plass i forhold til størrelse. Fordi seilbåt ligger roligere i vannet og lite lyd av vann som kasker mot skroget. Til trådstarter, så bør du også tenke på at motor skal være i orden, helst av nyere dato om det er gammel båt. Ikke tenk så mye på elektronikk som kartplotter, radar mm. Er det mere enn ti år gammelt, så har det liten verdi. Nytt i dag er bedre og rimelig. En god dieselvarmer er bra, samt skikkelig kjøleboks, bysse, vv-bereder og strømopplegg ombord. Cockpikalesje er nevt. Det gir et ekstra rom og mye større båt. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 12.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2013 En seilbåt har ikke bedre plass en motorbåt i samme størrelse, snarere tvert om, men gir mer plass i forhold til pris. Den ligger heller ikke rolig vist det blåser. Den legger seg da over i vinden pga masten som er et gedigent vindfang. Du må også like å bo i en kjeller.. Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 12.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2013 Bare tull med å bo i kjeller, dette gjelder noen seilbåter, men langt fra alle. Om du går opp til 500k, så vurderer eg å selge min for den summen. En 2002mod Sunfast 37, 3 lugarer, dusj, ja alt du trenger egentlig. Bor ombord på 3. året nå. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Eureka Svart 12.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2013 javel, så feil kan jeg ta. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2013 Jeg har aldri skjønt hvor denne kjelleren er. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 12.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2013 Motorbåt er harry! Men uansett syns jeg at av båtene som ble linket til var first 38 et bra forslag. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
flkl Svart 12.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2013 Nå har jeg en greie for seilbåter. Liker stillheten og roen bedre. - Men bevare meg vel, en motorbåt kan sikkert være allreight det også, på sitt vis. Takker for feedback, kommet endel bra tips her. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 12.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2013 TS, har du hatt seilbåt før? En viktig faktor for den som skal gi råd. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 13.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2013 (redigert) De fleste seilbåter er helt kurrante og i praksis er det lite som skiller de hva angår isolasjon og slikt. De er generelt dårlig isolert, men det er ikke noe problem for deg uansett. Jeg har bodd i båt i 9 år og ville prioritert -En god cockpitkalesje (nesten et MUST!, mye viktigere enn varmer som er en god annen-prioritet -Ståhøyde -God varmer (regn med noen tusenlapper i året i vedlikehold/sparing til ny varmer) -Forholdsvis ny og kurrant motor, gamle seildrev begynner å bli skummelt, har sett mange drev som er plaget med alvorlig korrosjon og da hjelper det lite med få driftstimer -OK bad, helst med dusjmulighet http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43768154 Jeg ville vurdert noe slikt i din prisklasse. Er nok neppe noen skarpseiler, men fin og letthåndterbar bobåt. Nå har vi vært på langtur, ca 14000 mil siste år så for min del føler jeg ikke lengre at seilegenskapene for en bobåt er så veldig viktige, men er du nybegynner og blir bitt av seilbasillen kan nok en slik båt bli litt kjedelig etter hvert. Når en bor i båten er en faktisk i havn mesteparten av tiden og da vil jeg prioritere bo-fasiliteter istedet for råe seilegenskaper (som du uansett har begrenset glede av fordi båten blir tunglastet). Denne båten seiler nok greit på slør og lens, er det motvind kjører man motor. Begynner det å regne/snø setter man på kalesje, varmer og autopilot og til man kommer frem mens andre må stå ute med to lag ull, seildress og blir skylt klissvåte av bølgene . Det er gøy med lit action i starten, men når man har stått der lenge nok og vært gjennom det nok ganger blir man lei av det. I hvert fall for en stund... First som ble nevnt tidligere er sikkert også en kurrant båt, muligens bedre egnet hvis du blir ordentlig bitt av basillen. Jeg har seilt over 30000 mil siste ti år og føler i hvert fall nå at seilingen ikke er fullt så spennende lengre. Det blir mer en måte å komme seg frem på og det er fint å sette seil når det er fin seilvind, men etter vi kom hjem fra tur har jeg knapt vurdert å sette seil når det er motvind. Kryssing blir mer og mer forbeholdt regattaer og på korte dagsturer hvor en bare er ute for å seile og ikke nødvendigvis skal noe bestemt sted... Dessuten har jeg så stort nettverk at jeg kan mønstre på hvor som helst og seile regatta omtrent når det måtte være, så da blir mer og mer av den mest intense seilingen gjort ombord i andre båter som er bedre egnet for det enn tunge bobåter... Contrast 36,Scanmar 33/35, First, Jeanneau, Beneteau og Bavaria er også helt greie og kurrante bobåter som du kan få tak i til en overkommelig pris. Kjøper du en kurrant båt blir det gjerne også litt billigere når f.eks. trenger ny kalesje og kalesjemakeren har ferdige maler på verkstedet sitt istedet for en eller annen custom-made sak hvor alt må lages på mål og bestilling... Det samme gjelder hvis du trenger "nye" seil, da kan du være heldig å finne kurrante bruktseil for en billig penge hvis du har en kurrant båt.. Redigert 13.Oktober.2013 av Kaftein ØL (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 14.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2013 Den bør være lett omsettlig ved videresalg. Bavaria 30 Den bør ha innvendig ståhøyde. Antageligvis Bavaria 30 igjen Den bør være romslig. For 1 person Bavaria 30 romslig Den bør være relativt lett å seile. Det er stortsett alle seilbåter Det bør være en båt som ikke krever voldsomt mye vedlikehold. Nyere båt, og vi nevner igjen Bavaria 30 - Hvilke seilbåt bør jeg kjøpe? Bavaria 30 har vært til salgs nede i 340 000.- og antageligvis solgt for enda mindre i sommer, say no more Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 14.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2013 Det ligger jo en Bavaria 350 caribic til 395tusen uten nå. Riktignok fra 1994, men dette representerer vel en tid med høy kvalitet. Nyere seil. Om motoren er i orden, en yanmar, så så jo den båten meget pen ut. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 15.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2013 Enzo: Bavaria 30? Er du sprø? Makan til balje skal man lete lenge etter... Nada stueplass. Å bruke en båt vesentlig under 35 fot som bobåt blir i beste fall veldig midlertidig. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
flkl Svart 16.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2013 Takker for svar. Tror jeg kan gå noe opp i pris slik at en seilbåt til rundt 550 000 kroner er innen rekkevidde. Har vurdert å delfinansiere båten ved å leie den ut noen uker på sommerstid. Har derfor lurt på en tre-kabiner fra begynnelsen av 2000 - tallet eller fra 90 - tallet. Det bør derfor tilføyes et punkt som går på utleie. Tenkte feks. på en slik: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=44240581 Hvordan høres dette ut? Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 16.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2013 Nå har jeg begrenset peiling på seilbåt, men er det ikke litt "risky business" med de der heldekkende teakløsningene på dekk? Lekkasjefare? Mer vedlikehold? Hva med denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43282273 ? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Sun Flyer Svart 16.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2013 Teakdekk på bavaria er vel limt, så det er ingen lekkasjefare. Men sjekk om det faktisk sitter fast. Mange som har opplevd at det har løsnet. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
flkl Svart 16.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2013 Nå har jeg begrenset peiling på seilbåt, men er det ikke litt "risky business" med de der heldekkende teakløsningene på dekk? Lekkasjefare? Mer vedlikehold? Hva med denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43282273 ? Ikke dum den, men burde helst hatt tre lugarer. Forøvrig takk til Sun Flyer for en grei opplysning. Sitér dette innlegget Link to post
Gespen Svart 16.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2013 2 svar til deg. Enten gammel seiler(helst svensk) med nyere seil, motor,teak dekk osv i over 36 fot klasse. Eller nyere bavaria, benetau osv så stor som mulig ikke tenk på båter under 36 fot. Begge båt typer har sine svakheter og fordeler, størrelse har mye og si pga trivsel og at du faktisk får litt igjen for båten og etter du er ferdig med den. Markedet nermer seg bunnen nå så finn den seileren som du liker best og prut som fanen, for nå er det ingen som for solgt båtene sine for den prisen de ønsker. Sitér dette innlegget Link to post
flkl Svart 17.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2013 Takker Gespen. Det rådet skal jeg følge! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.