Jump to content

Ønsker å kjøpe seilbåt for å bo i som ikke koster mer enn 400 000

flkl

Recommended Posts

En faktor som alltid er viktig, er å inkludere fremtidige kostnader i priskalkuleringen.

Et "kupp" av en gammel båt kan fort vise seg å ikke være et kupp når man skal kjøpe nye seil, fikse motoren, kjøpe nytt navigasjonsutstyr, vannpumpe, toalett og andre ting som er utgått på dato og holder på å streike. Kjøper man nytt, slipper man kostnadsbomber (og ekstraarbeid) på vedlikeholdssiden.

Redigert av Steinsvik (see edit history)

Enig med Steinsvik! Det koster flesk med gammel båt uansett om det er en dyr flott svenske, full av mørk teak og mahogny innvendig. Seil, rigg, tauverk, toaletter, luker, pumper og ikke minst på motorsiden. Selv om du får en med forholdsvis ny motor, så vær isåfall klar over at hvis den har seildrev og ikke byttet dette kan du påregne et nytt drev inn i regnskapet også. Selv om de er lite brukt korroderer det endel og er i praksis kun en tidsinnstilt kostbar bombe.... Du må påregne endel arbeid uansett ny eller gammel båt, men delekostnadene unngår du ikke uansett, selv om du gjør det meste selv...

Har fått mange gode tips og råd her. Slik markedet er nå, er det ihvertfall en gunstig tid å kjøpe seilbåt. Jeg tror jeg vil satse på et relativt kjent merke og som ikke er eldre enn 1995. Har sett endel fine båter som jo ligger på rundt 450 000 kroner og er fra midten av 2000 - tallet. Mulig jeg går for en slik da slike båter burde være relativt lett omsettelige.

Slik som dette er en mulig kandidat;

http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=44498570&reference=2013/10/vertical-4/09/8/423/760/18_191607959.jpg

Hva er viktigst for deg? God plass eller god seilbåt? til den summen tror jeg du må velge en av alternativene, evt må du gå for en eldre båt og da kommer vedlikeholdet... Jeg har måttet velge en seilbåt med god plass med tanke på å få med familien og økonomi. Men den seiler ikke raskt siden den er bred og kort...

Redigert av Jonas78 (see edit history)

Bruk vest!

Har fulgt med i denne og andre lignende tråder angående nyere vs eldre båter. Finner det interessant å lese forskjellige meninger og erfaringer om forskjellige båt typer.

Har selv sett flere nyere båter med limt teakdekk som nevnt i tråden som løsner, min tanke rundt dette er at, ja, det har ingen betydning for båtens konstruksjon, men hvordan skal man reparere dette?

Teaken har meget tynne staver, kanskje ned mot 5mm som er limt til en plate som igjen er limt til dekket. Hvordan skal man klare å gjøre rent nok og lime dette uten få luftlommer som igjen vil utgjøre en stor sannsynlighet for at fukt vil gi yttligere frostspreninger og at flere partier av teaken løsner i årene fremover?

I tillegg må det sies at teaken som er benyttet på typen båter nevnt i tråden er hurigvoksende plantasje teak som i tillegg til å være svært tynn fra starten av også har langt mindre slitestyrke enn god gammel Burma teak som ble benyttet tidligere ( regnskog voldtekt ).

Alternativet er å fjerne hele teakdekket, men dette er jo en stor jobb som man skulle slippe ved kjøp av nyere båt.

Jeg har selv en gammel orust båt fra 1988 som etter sigende fra diverse tråder her er en tikkende bombe, mulig det skyldes uvitenhet, men jeg sover faktisk godt om natten uten å plages av tanken på bomben som ligger fortøyd i brygga.

Båten min har også teakdekk som har vært der siden båten ble bygd, dette er i tillegg skrudd med hundrevis av lekkasje muligheter.....:( jeg tok jobben og natet om dekket for snart to år siden, dette var en betydelig jobb, men samtidig svært tilfredsstillende da jeg kunne konstatere at det er benyttet rikelig med tettningsmasse under dekket og at alle skruer jeg har byttet fortsatt får feste i den skumle balsakjernen båten er bygd opp med :) i tillegg sitter jeg fortsatt igjen med et teakdekk som er langt tykkere og av bedre kvalitet på teaken enn hva nyere båter ofte blir levert med.

Når vårpussen er igang må jeg bruke en time eller to på å bytte noen teakplugger, men dette er langt enklere og raskere enn de i havna med nyere båt som har 1500 kg med rusten støpejerns kjøl som pusser rust og primer flere strøk mens min blykjøl kun trenger et nytt strøk bunnstoff.

Klarer heller ikke å finne så mange andre ting som utgjør noen bombetrusler, av dekksutstyr er det meste dimensjonert slik at det vil holde båtens levetid trolig 2-3 ganger, båten er ikke mer enn snaue 10 meter, men allikevel er foreksempel vinsjene og bryteblokker flere hakk større en naboens tyske 38 foter i tillegg til å være av en annen kvalitet. Båten er etter alle disse årene fri for krakeleringer i gelcoat, noe jeg registrerer på å finne mye av på flere nyere båter.

Motoren er også av gammel sort, en tre sylindret yanmar motor. Denne starter faktisk hver gang og jeg har i flere år tatt sjansen på å ta med familien på ferie med dette store risiko momentet, mulig det er galskap og uforsvarlig, men jeg har også lest om noen nyere grønne motorer levert i nyere båter som faktisk har stoppet....

Resten av utstyret på båten som seil, elektronik, skrog gjennomføringer osv anser jeg som slite deler som må byttes etterhvert uansett om båten er fra 1988 eller 2000....

Uten å starte nok en diskusjon om båt typer så er i alle fall ikke jeg i tvil, neste båt kommer også til å bli en eldre "kvalitetsbåt" . Valg av båt bør gjøres etter dine egne ønsker om typer og egenskaper. Smaken er som kjent som baken og er delt. Men jeg har en følelse av at uttrykket tikkende bombe har blitt like populært som plastpest var for 10 år siden hvor alle måtte skynte seg å få båten opp av vannet og skrape den ren og smøre på antipest før den sank. Ser ut som det har gått greit for de fleste båtene det og...

Lykke til med kjøp av båt :)

Synes båten du linket til virket som et godt valg! Gi blaffen i hele teakdekkgreia og la det være slik inntil du finner en grei måte å fikse det på, eller har råd til å kjøpe nytt "alternativt" dekk (tek-dek el.li.) eller fjern dritten og mal over. Ingen grunn til bekymring og ikke noe kritisk som må ordnes i nær fremtid... Har gjort forskjellige arbeider på disse eldre Bavariaene og synes det virker som å være helt greie og superkurrante båter. Støtter også sunflyer i at elektrisk og generelt vedlikehold vanligvis er langt enklere i de nyere båtene, i hvert fall Bavaria hvor du kommer til hvor som helst og ingenting er gjort mer avansert enn høyst nødvendig :thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...