Ylandy2 Startet 12.Oktober.2013 Link til dette innlegget Startet 12.Oktober.2013 Skal montere et 70w lys i mastra, og skal legge 4m2 kabel direkte på batteriet (12v). Trenger da en sikring og en bryter. Tenkte å kombinere dette, og bruke en 20a automatsikring som bryter. Er dette noe å anbefale? Hvilken automatsikring kan man bruke? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 12.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2013 Hva med ett lite BEP panel eller tilsvarende? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 12.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2013 Hei, 70 Watt er ca 6 Ampere ved 12 volt. Ideen er grei nok. men ville brukt en 10 amp sikring. Ellers er jeg enig med frøken Fryd. Koster du først på deg denne med alt matriell så koster det neppe mer og bruke en flatsikringsholder og en vanlig bryter. Sitér dette innlegget Link to post
Ylandy2 Svart 17.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2013 Ok, takk for svarene. Det er 2x70 w, så derfor 20 ampere. Hva er et BEP-panel? Har allerede en boks med skinne som det skal settes sikring i, men vet altså ikke hvilken type sikring jeg kan bruke. Sitér dette innlegget Link to post
Ylandy2 Svart 17.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2013 Eller kanskje noe sånt kan brukes? http://www.maritim.no/elektrisk/brytere-og-paneler/bryterpanel/bryterpanel-lensepumpe Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 18.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2013 (redigert) Bruk akkurat hva slag sikring du vil, automatsikring er helt OK. Bryteren med sikring du linker til er også OK selv om den har en ekstra posisjon som du ikke trenger. Redigert 18.Oktober.2013 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
trixie2 Svart 18.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2013 Ideen er i seg selv god nok, men: Hvor monterer du bryteren? Kabelen mellom bryteren og sikringen er da ikke sikret. Hva skjer hvis det kortslutter her? Det er masse energi i ett batteri og hvis du bruker. 4m kabel så er her ett potensiale for å få dette ut med ett smell. Ikke bli lurt av at dette "bare" er 12v, strømmen kan bli høy. Sikringen bør monteres så tett opp til batteriet som mulig for å få ett sikkert anlegg. Jeg vil heller anbefale deg å montere en billig sikringsholder like etter uttaket på batteriet og så montere en bryter der det er hensitktsmessig å ha en bryter Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 18.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2013 Sikringen bør monteres så tett opp til batteriet som mulig for å få ett sikkert anlegg. Jeg vil heller anbefale deg å montere en billig sikringsholder like etter uttaket på batteriet og så montere en bryter der det er hensitktsmessig å ha en bryter Eg vil sterkt fraråde å montere en billig sikringsholder like etter uttaket på batteriet. Fordi: "like etter uttaket på batteriet" - der samles knallgassen når batteriet er oppladet, og hvis sikringen då ryk, er det gnisten som får det heile til å smella. Men ogso fordi det som er billig som regel er lite holdbart, korrosjon i ein sikringsholder fører til spenningstap, dermed blir der varmgang, som kan bli årsak til ein smell. Det eg anbefaler er å trekka ledningen frå batteriet inni ein tjukkvegga plaststrømpe til sikringen som er i gasssikker avstand frå batteriet. Magne Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 18.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2013 Bruker du vanlig automatsikring (som vi har hjemme) så sier skipselektrikere til meg at noen typer (fabrikat) er bedre å bruke ombord enn andre. Spør de som innstallerer ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Ylandy2 Svart 19.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2013 Vel, nå har jeg bestilt http://www.maritim.no/elektrisk/kopling-og-sikringer/sikringsholder-panel/bep-sikringspanel-6-sikringer og http://www.maritim.no/elektrisk/brytere-og-paneler/brytere/frilight-bryter-dobbel-hvit Så får vi se. Sitér dette innlegget Link to post
trixie2 Svart 20.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2013 @dinamo: Så tett opp mot batteriet som mulig, er ikke oppi batterikassen. En glassikring har smeltetråd invendig som ryker, dvs ingen utvendig gnist. Når jeg sier billig så mener jeg f.eks relativt tette glassikringsholdere som er i handelen. Du kan sikkert få betale en del kroner for dem i "feil" butikk. Forøvrig er jeg enig med din Referent skipselektrikeren, jeg tilhører den rasen selv. Det er en årsak til at inntaksikringene i hus var den siste som ble tillatt erstattet med automat, smeltesikringer er sikrere mht funksjon enn elekrtromekaniske automatsikringer Sitér dette innlegget Link to post
jonol Svart 20.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2013 Mener å ha hørt snakk om at automatsikringer ikke tillates brukt som bryter, men det gjelder kanskje bare båter over en viss størrelse ?. Sitér dette innlegget Det er tryggere på havet enn på veiene ! Link to post
Jan E. Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 (redigert) Syntes det er kjekt med en automatsikring ala denne rett ved batteriet (slipper ekstra sikringer av store typen med i båten som backup). Og så etterpå inn på en sikkringsholder ala denne fra BlueSea. Så kan en distribuere videre utover til ting som trenger brytere eller ikke. Så slipper en å legge alt innom stedet der en har bryterpanelet for ting som kun trenger sikring om en monterer bryter/sikringpanel i en enhet. Spesielt på større båter kan det være kjekt med sikringene et sted, og brytere et annet sted. I amerikanske båter bruker de ofte Carling automatsikkrings brytere. Virker upåklagelig. Redigert 4.November.2013 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Ylandy2 Svart 7.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2013 Ok, da har jeg fått sikringsboksen og bryteren. Hvordan skal jeg koble dette? Selv tenker jeg følgende; pluss fra batteriet inn på sikringsboksen, ledning fra sikringsboksen til bryteren, ledning fra bryteren til lyset (+), ledning fra lyset (-) og til batteriet (-). Hvis jeg har forstått det riktig kan man også sette opp en koplings-skinne ved sikringsboksen og koble minus på denne slik at man slipper å gå helt til batteriet hver gang med minus-ledningen. Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 7.November.2013 Link til dette innlegget Svart 7.November.2013 Det stemmer. Om du skal ha sikringsboksen i nærheten av batteriet. Om den skal stå litt lenger unna, og det kan oppstå gnisse skade og kortslutning på tilførselkabelen, bør du sette inn en større sikring på denne kabelen så nære batteriet som mulig. Med de større boksene ala den fra BlueSea er det også 3+3x2 rekker for minus allerede på samme enhet. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Ylandy2 Svart 8.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2013 Ok, da blir det sånn. Sikringsboksen 1 m fra batteriet, koblingsskinne og bryter. Takk for hjelpa! Sitér dette innlegget Link to post
Ylandy2 Svart 23.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.November.2013 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.