sjøman Startet 13.Oktober.2013 Del på Facebook Startet 13.Oktober.2013 Jeg har en gammel Autohelm 6000 autopilot som står fast på 67 grader. Noen som har tips til feilsøking? Sitér dette innlegget Link to post
Compromise Svart 14.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2013 Hei. Det kan være Fluxgate kompasset som har satt seg. Du kan jo forsøke å løsne det og riste litt på det. Det kan også være at kompasset står for nærme elektrisk eller magnetisk utstyr. Det ligger en installasjons/ bruker manual her som kanskje kan gi deg noen tips. Sitér dette innlegget /per Link to post
jensemann2 Svart 15.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2013 Fluxgate kompass inneholder ingen bevegelige deler, det er jo kun en spole er det ikke? Sitér dette innlegget Link to post
Leieskipper Svart 15.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2013 Jo, det kan være at det finnes en skvalpebøtte med en flytende metallring inni. Det kommer an på hva slags sensorer de har brukt i akkurat det kompasset. Sitér dette innlegget Link to post
Leieskipper Svart 15.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2013 ...men jeg tviler likevel på om det har så mye å si for målingen. Dette er nok mest for å kompensere for rulle- og stampebevegelser. Tror jeg ville gått over tilkoblinger og kabler mellom pilot og kompass først av alt, koble fra kompass, se etter endring i autopilot display, eventuelt holde en magnet bort til kompasset. Ville også lett etter en mulighet for fabrikkreset av autopilot. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 15.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2013 Fluxgate kompass inneholder ingen bevegelige deler, det er jo kun en spole er det ikke? Selve kompasset inneholder ingen bevegelige deler, det er som du sier kun ett system av spoler. Men det er opphengt slik at det alltid ligger horisontalt slik at det kun måler på den horisontale komponenten. Jeg tror at det i dette tilfelle er elektronikkfeil. Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 15.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2013 Noe lignende skjedde min Autohelm 300 i sommer. Den låste seg på diverse kurser, ville ikke ikke følge kursendringer. Byttet fluxgate, ingen hjelp i det. Da jeg fikk tak i en elektronikkfyr, testet han fluxgaten med en magnetisk skrutrekker. Den gjorde utslag på autopilot kontrollenheten. Vet ikke hvorfor det ikke funket med jordas magnetfelt, men han konstaterte etter en liten prøvetur hvor kompasskursen ikke ville følge svingen at det måtte være en feil med Autohelmen. Byttet den til en brukt enhet han hadde, og alt i orden med den saken. (Selv om den brukte ikke var helt OK på andre områder.) Muligens samme feil hos deg. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 15.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2013 Evt feriere på samme kurs fremover ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.