Jump to content

Mercury 115 2 takt 1998 veldig ujevn gange


obat

Recommended Posts

hei , jeg er en uheldig kjøper av en brukt merc 115 hk 2 takt forgassermotor 1998 mod,Den starter ganske lett ,,og går helt normalt på tomgang ca 1000 omdr. og kan koble til uten at den stopper .men straks man " drar på" blir det store problemer ,den kan gå noen sekunder på full gass . men bakker plutselig opp ,går veldig ujevnt , og kommer for fullt igjen .og dette gjentar seg .Vi har drenert forgasserne , og skrudd dem løs og undersøkt alle 4 . uten å finne noe galt . samme motortrøbbelet var der etterpå .Videre har vi skiftet alle 4 tennpluggene . prøvd en ny coil på alle 4 sylindrene , videre så er ny trigger og stator forsøkt . bensinpumpe undersøkt , bensintilførsel er også ok fra tank .. det er også tatt kompressjonstest .. alle 4 syl. var jevn og fine litt under 9 kg Ingenting av dette har hjulpet !. ser at det er to el bokser til som ikke er testet / skiftet , kan det være noe der ? det kan også nevnes at den går hakkete, og oppnår ikke noe særlig over 3500 omdr ..når man tester gasspådrag på tomgang. Denne bruktmotoren har gitt mye hodebry ..og jeg er veldig takknemlig hvis noen erfarne hobbymekanikere eller proffe her har tips som kan hjelpe oss å få motoren i orden .

 

på forhånd takk :-) mvh W O

Link to post
Share on other sites

Hei, er ganske sikker på at de motorene hadde utkobling av to sylindere på tomgang opp til ca 2000? rpm...De tidlige hadde utkoblingen i forgasserkonstruksjonen mens de nyere hadde elektronisk, husker ikke når skillet var men tror din er den elektroniske typen, kanskje det er dette greiene her som har sviktet? kan dessverre ikke hjelpe noe mer....

Link to post
Share on other sites

Takk for svar , ja blir nok å prøve å finne ut mer om dette., har prøvd å "Google" men ingen info el. norske sider om dette kommer opp..Tenker også på om veivhustetningen kan være dårlig . men da burde det vel vises på kompressjonstesten ?Det ser ut til at dette problemet har oppstått under vinterlagring ,da motoren siste sesong virket ok .Videre så har vi sjekket ledninger og koblinger visuelt , alt ser ut til å være ok , men har ikke så langt brukt noe måleinstrument..Selvfølgelig kan jeg jo få motoren inn på et verksted ..med det er en gammel totakter ,,så det spørs da om det koster mer enn det smaker .....så derfor vil jeg prøve andre muligheter først ---

Link to post
Share on other sites

Samme problemet har jeg på en Mariner rekkesekser fra 1988, 115HK. Samme motor som Mercury...

Aner ikke hva feilen er! Ved gasspådrag så dør motor eller det skjer ingenting. Den ruser maks på tomgang og starter greit. Enkel også å sette i gir..

Dorgefart går fint, men den fyrer ikke på gasspådrag. Noen ganger stanger den og vil opp i fart og turtall, men det er heller sjelden..

 

Har nye tennplugger, kabler..

 

Hmmmmm.... Hva gjør man?

 

https://baatplassen.no/i/topic/57381-mariner-115-rekkesekser-sliter-med-aa-oppnaa-turtall-og-fart/

Redigert av Norcem21 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei ., har lest litt der .. men synes ikke det kom fram noe konkret om hva som er feilen .. det er antagelig ikke noe poeng i å eksperimentere med / justere forgasserne siden motoren virket ok før siste vinterlagring ,teorien min er litt om at nedre veihusttetning er gåen , kompressjonstesten viste som før nevnt , jevn på alle sylindrene .Men kanskje dette forandrer seg når motoren blir belastet ?? i så fall blir det mye skruing for å sjekke det ... ( gammel motor , bolter som sitter fast kanskje ) :sweat: er egentlig litt på tur til å gi opp denne motoren :confused: og heller bare investere i en 4 takter .... har også tenkt å skrive på utenlands båtforum el noe ? men så er det det med å kunne gjøre seg forstått .mht tekniske ting .. med litt begrensede engelsk kunnskaper :giggle: ....( Google translator stoler jeg ikke på ) :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 5 måneder senere...

hei , jeg er en uheldig kjøper av en brukt merc 115 hk 2 takt forgassermotor 1998 mod,Den starter ganske lett ,,og går helt normalt på tomgang ca 1000 omdr. og kan koble til uten at den stopper .men straks man " drar på" blir det store problemer ,den kan gå noen sekunder på full gass . men bakker plutselig opp ,går veldig ujevnt , og kommer for fullt igjen .og dette gjentar seg .Vi har drenert forgasserne , og skrudd dem løs og undersøkt alle 4 . uten å finne noe galt . samme motortrøbbelet var der etterpå .Videre har vi skiftet alle 4 tennpluggene . prøvd en ny coil på alle 4 sylindrene , videre så er ny trigger og stator forsøkt . bensinpumpe undersøkt , bensintilførsel er også ok fra tank .. det er også tatt kompressjonstest .. alle 4 syl. var jevn og fine litt under 9 kg Ingenting av dette har hjulpet !. ser at det er to el bokser til som ikke er testet / skiftet , kan det være noe der ? det kan også nevnes at den går hakkete, og oppnår ikke noe særlig over 3500 omdr ..når man tester gasspådrag på tomgang. Denne bruktmotoren har gitt mye hodebry ..og jeg er veldig takknemlig hvis noen erfarne hobbymekanikere eller proffe her har tips som kan hjelpe oss å få motoren i orden .

 

på forhånd takk :-) mvh W O

 

Nøyaktig samme problem har jeg på min rekkesekser (Mariner 115) fra 1988. Ravns Garage mener det er lav/ høy stator (elektronisk) som er årsaken til feilen. Det skal sies at de ikke har sett på motoren, bare over tlf. Vanlig problem på disse motorene..

Min er fortsatt ikke fikset..

 

Puhh!

Link to post
Share on other sites

 

Nøyaktig samme problem har jeg på min rekkesekser (Mariner 115) fra 1988. Ravns Garage mener det er lav/ høy stator (elektronisk) som er årsaken til feilen.

Puhh!

Hadde en slik for noen år siden, og jeg hadde også slik feil, der stator måtte byttes.

 

Dvs den har to spoler for tenning, en for lavt turtall og en for høyt...

Link to post
Share on other sites

vi har også kjørt motoren med frakoblet hovedkontak under motordeksel (fra batteri /fjernkontroll) .. dette ble prøvd en kort stund for å utelukke feil i tenningslås og ledninger til fjernkontroll .. det var ingen forskjell ..samme problemet var der

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde et tilsvarende problem på en gammel tohatsu.

 

Problemet på den var den mekaniske bensinpumpa. Membranen hadde sprekt og den sugde bensin rett inn i motorhuset. Motoren gikk, men som en dass.

Åpnet pumpa først ved mistanke, og så sprekken. Etter bytte gikk den som en kule.

 

Årsaken her var at motoren hadde stått lengre lagret tørt og membranen hadde rett og slett blitt tørr, morknet og så sprukket.

Link to post
Share on other sites

Hei.Sjekk at svinghjulet ikke har klippet kilen i akslingen og dermed kommt ut av posisjon.Da blir tenningen feil og du kan få problemer som du beskriver.Dette var jeg ute for på en johnson 85 hester med problemer og feilsøking.Tok av svinghjulet og satt det på plass med ny kile i kilesporet og dermed full speed.Om en eller annen tullball har skrudd på motoren tidligere og ikke satt dette orntlig sammen igjen kan det lett skje.Lykke til.

Båt med fjernkontroll

Link to post
Share on other sites

LIgner en god del på en bekjent sin rekkesekser Mariner.
Ravns mente det kunne være en EL-feil / tenningsfeil, de snakket også om både statorbytte og eller feil justering på trigger mellom gassere og tenning.
Min kollega og jeg fant da ut at det beste var å frakte båt og motor til Ravn's
2 dager etterpå Ringer Ravn's og forteller at det var bensinslangen og eller belgen på denne som visst nok var defekt og sugde inn luft, han byttet også røret i bensintanken for det var også skadet, slik at under halv tank ville visst samme problem komme siden den da ville suge luft inn i røret pga sprekk/skade.

Redigert av GlennIversen (see edit history)

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

takk for tipset men .. det kan ikke være noe med svinghjulet , vi hadde det jo av da vi skiftet stator og trigger ..så ikke noe galt der ..har fått høre at det kan være feil i en coil/cdm modul.. kan være svært vanskelig å lokalisere den som er defekt, siden coilene "samarbeider " felles jordkrets etc.... Bensinsystem er sjekket uten å finne noe feil

Link to post
Share on other sites

Forstod det slik at problemet var oppstått ved vinterlagring. Da kan det ha oppstått korrosjon i elektriske forbindelser, eller jordingspunkter. Det blir ikke mekanisk feil, eller elektronisk feil på en motor som står lagret tørt.

 

 

Gå nitidig nøye gjennom enhver elektrisk forbindelse, mhp feilfri kontakt. Skrap gjerne ren kontaktflatene.

 

Tennpluggene kan også fortelle en del. Kanskje motoren lekker vann gjennom toppen eller eksosen.

 

Har du bra bensin, uten kondens?

 

Beskriv gjerne problemet mer nøyaktig. Er problemet at motoren detter ut på kun en, to eller tre sylindere, eller oppfører alle sylindere seg likt, slik at det kanskje er en sikkerhets funsksjon som trer inn, f.eks vann i bensin, lite olje, lavt vanntrykk, høy temperatur osv. Enten en reell feil, eller feil på, eller dårlig kontakt i føleren.

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...