Jump to content

Anbefaling av RADAR og brukererfaringer?

Seastar

Recommended Posts

Hei!

Ønsker meg radar - enkelt og greit!

En kamerat hadde det på tidligere båt, og savnet det så sårt på sin nye, at han nå holder på å montere nyanskaffelsen - en Raymarine til ca 18.000,-!

Skal sette meg inn i dette nå fremover - og vi skal ut å teste bl.a på tur over Hustadvika nå i Påska.....!

Jeg har også begynt å spare en slump nå og da, for å legge av til formålet selv, og ønsker brukererfaringer av de forskjellige "nyere modeller" og hva som kan anbefales!

Noen har kanskje også dårlige erfaringer?

Ship'O'Hoi :seeya:

Dette har vært skrevet mye om tidligere men kort vil jeg oppsummere slik:

Har du bruk for en antikollisjonsradar er ALLE moderne radarer helt OK (Unnskyld Poseidon... :lol::lol::lol: )

Har du bruk for navigasjonsradar er størrelsen på antennen avgjørende, større antenne gir smalere strålebredde og bedre skilleevne.

Selv har jeg nå en Simrad/Anritsu RA772 med kakeboks (=liten innelukket antenne). For mitt bruk (går mye i kjent farvann i tåke og mørke) er den helt grei. Som beskrevet tidligere gikk jeg jo nesten fra Ålesund til Florø utelukkende med radar og kartplotter i bekmørkne og styggevær i fjor høst og det fungerte helt greit. Det jeg merker som en ulempe med kakeboksen er f.eks. hvis jeg skal mellom to holmer der jeg VET der er RIKELIG plass for min båt skal jeg svært så nærme før holmene skiller lag på radarskjermen. Simrad/Anritsu radaren har en GLIMRENDE LCDskjerm (sort/hvit, ikke lysegrå/mørkegrå) av rimelig størrelse.

Tenk litt på behovet ditt og kjøp en radar med god og helst litt stor skjerm. Om du har behov for stor skilleevne blir lett antennen stor og styggdyr....

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Her som ellers er visst størst best ... min Himmelpropell/snurrebass er 105 cm. med svært lav strålebredde =svært god skilleevne.

En annen sak som er blitt meg fortalt er at i alle fall en del moderne super ultra digitale radarer undertrykker svake ekko og ikke viser disse på skjermen før antennen har oppdaget dem på mer enn ett sveip (elns). Det er i tilfelle en svakhet, i så fall vil du ha risiko for ikke å oppdage bøyer og annen flytende dækelskap. Se også denne tråden

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Monterte Raymarine SL72 i fjor, og den kostet ca 18.000,- Da er det vel kanskje denne din kamerat har? Ihvertfall var jeg mektig imponert, og jeg hadde ingen erfarin fra før. Ser alt, tilogmed ender som svømmer på stille vann!

AL-TEC

al-tec.no

Monterte Raymarine SL72 i fjor, og den kostet ca 18.000,- Da er det vel kanskje denne din kamerat har? Ihvertfall var jeg mektig imponert, og jeg hadde ingen erfarin fra før. Ser alt, tilogmed ender som svømmer på stille vann!

<{POST_SNAPBACK}>

Hei

Kanskje noe unødvendig å repetere mine erfaringer

med RAYMARIN fra andre tråder, :wink:

men RL80CRC m/2kw antenne i "kakeboks" 24 nm.

Kakeboks

holder mer enn godt nok for meg. :smiley:

mvh

giver

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...