husky dane 85 Svart 21.November.2019 Link til dette innlegget Svart 21.November.2019 Er ein i Fitjar på Stord som har spesialisert seg på desse motorane,han total overhaler og selger på Finn.Siste anonse har Finn kode 162937267 Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 21.November.2019 Link til dette innlegget Svart 21.November.2019 Amatør1 skrev for 2 timer siden: Takk for svar. Har tatt av de aktuelle delene og ser at det kan overhales. Sjøvannspumpa ser ok ut. Trodde det var tæring inni huset men det er det ikke. Tror ikke det er normalt med tæring i selve pumpehuset. Amatør1 skrev for 2 timer siden: Tror jeg har tatt av en del for mye. Se bilder. Det er ei plate mellom motoren og pumpa. Hva er dette? Må jeg ta av denne og skifte eventuell pakning? Det er en dårlig pakning mellom denne delen og motoren. Om du tar mer enn pumpa så må akslingen/pumpa times på nytt, som kan være krevende om en ikke kan sånt. Amatør1 skrev for 2 timer siden: Er der noe annet jeg må gjøre enn å sette inn ny impeller? Om alt er i orden så er det ikke noe mere. Overhaling vil si at du presser akslingen ut av pumpehuset, bytter simmerrringer på vann og oljesiden og lageret. Pluss "klumpen" i pumpehuset. Men om pumpa ikke drypper eller noe så er alt på stell. Du kan spinne og rikle på akslingen, det skal ikke være noe bevegelse og den skal gå lett uten noe "knirk". Om det er bevegelse eller akslingen ikke snurrer uten motstand så må lageret byttes. Er ganske mange ulike varianter av disse sjøvannspumpene. Google opp den pumpa du har og søk evt på Youtube så finner du sprengskisser og sikkert noen som har overhalt pumpa på Youtube. Når en først har sett litt youtube og har sprenskissa så er dette en helt grei jobb å ta "på kartbordet". Jeg brukte noen treklosser og klubbet akslingen inn og ut. Kjapp og enkel jobb. Pakning til lokket lager du kjapt selv om du ikke har. Ett gammelt kart er helt topp. Skjær ut omrisset og smør på litt fett/vaselin/grease, stram opp. Sitér dette innlegget Link to post
Amatør1 Svart 26.November.2019 Link til dette innlegget Svart 26.November.2019 Takk for svar! Da skal jeg se hva jeg får til. Ser ikke bort fra at jeg kommer tilbake med flere spørsmål. ? Sitér dette innlegget Link to post
Amatør1 Svart 11.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2020 Skal skifte slanger mellom varmeveksler og saltvannspumpe og varmeveksler og eksosbend. De nye er et par millimeter mer i diameter enn de gamle. Vil dette tette seg med slangeklemmene? Eller er det noe annet jeg kan gjøre? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 11.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2020 Syns 2mm høres mye ut. Ville prøvd. Har selv, om ikke akkurat der du skal skifte, fått det tett ved å klippe til gummi og legge rundt stuss før jeg har tredd slangen, pluss egnet tettegugge i skjøten på gummien. Men det er jo ikke helt optimalt, særlig ikke på driftkritiske punkt som der du bytter. Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 11.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2020 Enig med Geir Kåre... 2mm er litt mye slark. Normalt skal slangen måtte tvinges inn på stusset. Går det galt så kan du være sikker på at det skjer når du minst trenger det! Ville nok tatt bryet med å finne korrekt slange. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Amatør1 Svart 1.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2020 Hei! Har skiftet sjøvannspumpe og alt gikk etter planen. Kjørte motoren en stund og alt virket tett. Tilbake etter at båten har ligget i ro et par uker og det er nå mye vatn i kassen under motoren. Finner ikke lekkasjen. Det er ikke regnvatn. Skroggjennomføring og ventiler ligger utenfor motorkassen. Så problemet er ikke der. Lekkasjen må vel være før sjøvannspumpa? For overtrykket kan vel ikke gå gjennom pumpa? Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 1.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2020 Ferskvann eller saltvann? Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Amatør1 Svart 1.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2020 Jeg regner med at det er saltvann. Men det er iblandet noen dråper olje fra motoren så jeg vet ikke hvordan kan være sikker. Det er ikke fra ferskvannskretsen med frostveske. Ekspensjonstanken er full. Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 1.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2020 Ville nok først forsikret meg om det er salt eller ikke. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Amatør1 Svart 2.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2020 Jeg regner med at det er saltvann. Men det er iblandet noen dråper olje fra motoren så jeg vet ikke hvordan kan være sikker. Det er ikke fra ferskvannskretsen med frostveske. Ekspensjonstanken er full. Båten er en Tresfjord 28. Motoren er montert i en kasse eller kassett. Denne er tett slik at det ikke kommer inn ferskvatn utenfra. Lekkasje fra vinduet eller skroggjennomføriner havner i kjølen under motorkassen. Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 2.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2020 (redigert) Ok. Hvis vi går ut ifra at det er saltvann... Hvis pumpa ligger under skroginntak så vil det være et visst trykk mot pumpa. Denne pumpa har en o-ring som skal forhindre at en evt lekkasje slipper vann inn i motor. Derfor er det et sladrehull på pumpa som gjør at en vanngjennomstrømning vil vises ved at det drypper vann. Redigert 2.Juli.2020 av Anjuma (see edit history) Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Anjuma Svart 2.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2020 (redigert) Her ser du sladrehullet som er lokalisert på undersiden. Redigert 2.Juli.2020 av Anjuma (see edit history) Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Amatør1 Svart 3.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 Takk for svar! Pumpa ligger omtrent på høyde med skroggjennomføring. Men under vannlinja så det er helt sikkert trykk fram til pumpa. Hvor i pumpa sitter o-ringen? Når pumpa er helt ny kan jeg ikke da regne med at o-ringen er i orden? Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 3.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 O-ringen sitter rett bak impeller (bak et lokk). Jeg har bilder av det hvis det blir interessant å bytte. Hvis pumpa er ny så burde den være tett, men ingen garanti. Det er jo lett å sjekke... Start motor og se om det begynner å dryppe ut av sladrehullet. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Amatør1 Svart 3.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 Takk for svar! Pumpa ligger omtrent på høyde med skroggjennomføring. Men under vannlinja så det er helt sikkert trykk fram til pumpa. Hvor i pumpa sitter o-ringen? Når pumpa er helt ny kan jeg ikke da regne med at o-ringen er i orden? Hvis problemet er o-ringen vil det da lekke fra sladrehullet når motoren går men ikke når den står? Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 3.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2020 Kommer nok litt an på. Men hvis det drypper så er den gåen uansett om det drypper når motor går eller ei. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.