Sjøga Svart 15.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2013 veide min der jeg også 6400kg. skal veie 5000kg. har vel noe å si hvor stroppene ytterst henger. kraft ganger arm utgjør mye. ta stroppene så langt inn som mulig neste gang, tillt på tårn utgjør også litt. den vekta går på oljetrykk på løftesylindere Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 15.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2013 Når båten er ute av vannet så vil ikke plasseringen av stroppene påvirke vekten. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
M/B Cathy Svart 15.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2013 Mye scand her på Nøtterøy båtsenter! Gøyalt! Min har plass på brygge A. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 15.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2013 Er målingene gjort med det samme løfteåket? Er dynamometeret nullstillt med åk? Er dynamometeret kallibrert? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
FWB Svart 15.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2013 Forrige eier vet ingen ting om båten. Tidligere eier er en eldre dame som har eid båten fire år og brukt båten som hytte på båtplassen. Den stort sett kjørt til og fra båt kranen i havna. Forsøker å spore opp tidligere eiere! Er målingene gjort med det samme løfteåket? Er dynamometeret nullstillt med åk? Er dynamometeret kallibrert? Er målingene gjort med det samme løfteåket? Er dynamometeret nullstillt med åk? Er dynamometeret kallibrert? Ingen anelse. Konstaterte bare at kompisen min som har samme båt veide 4,7 tonn i samme kran/truck Sitér dette innlegget Link to post
Odd H Svart 15.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2013 Jeg her en 03 Baltic og kan gi deg et lite tips ang din søken etter bly. Disse båtene ligger litt over på babord når de ligger fortøyd pga pentry-varmtvannstank mm. jeg har 50m 8mm kjetting på ankeret på styrbord og jeg fant ut at min var trimmet slik at den skulle ligge rett... Jeg fant ca 150Kg pent tapede bly-plater kilt ned ved styrbord dieseltank. Disse lempet jeg ut og flyttet ting som sjelden brukes(Har jo Yanmar LH!), stort pipesett. mm. Har jo lest de utrolig lærerike artiklene ti Eivindl Amble i Båtmagasinet der han skriver at det eneste sted man kan forsvare vekt er ombord i en veivals! Gjelder ikke deplasement-skrog. Mitt råd er at du saumfarer båten og kontrollveier en gang til. Husk at dieseltankene skal være fulle om vinteren slik at du ikke får kondens i tankene. Jeg synes det høres rart ut at du har så høy vekt, og propellen din er iallefall på trynet! At båten ikke er brukt på fire år er ikke bra, ble den ikke prøvekjørt før kjøp? Har du kjøpt båten nettopp? Snakk med tidligere eiere og lykke til! Dette er en flott båt:) Sitér dette innlegget Link to post
FWB Svart 15.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2013 Jeg her en 03 Baltic og kan gi deg et lite tips ang din søken etter bly. Disse båtene ligger litt over på babord når de ligger fortøyd pga pentry-varmtvannstank mm. jeg har 50m 8mm kjetting på ankeret på styrbord og jeg fant ut at min var trimmet slik at den skulle ligge rett... Jeg fant ca 150Kg pent tapede bly-plater kilt ned ved styrbord dieseltank. Disse lempet jeg ut og flyttet ting som sjelden brukes(Har jo Yanmar LH!), stort pipesett. mm. Har jo lest de utrolig lærerike artiklene ti Eivindl Amble i Båtmagasinet der han skriver at det eneste sted man kan forsvare vekt er ombord i en veivals! Gjelder ikke deplasement-skrog. Mitt råd er at du saumfarer båten og kontrollveier en gang til. Husk at dieseltankene skal være fulle om vinteren slik at du ikke får kondens i tankene. Jeg synes det høres rart ut at du har så høy vekt, og propellen din er iallefall på trynet! At båten ikke er brukt på fire år er ikke bra, ble den ikke prøvekjørt før kjøp? Har du kjøpt båten nettopp? Snakk med tidligere eiere og lykke til! Dette er en flott båt:) Takker for tips! Skal sjekkes ut!! Jo da jeg prøvde båten, handlet den for ca 1 mnd siden. Reagerte ikke på vekten under prøvekjøring da det ikke merkes noe særlig! Når det gjelder farten så regnet jeg med at den var grodd veldig pga lite bruk. Men den var jo ikke grodd så veldig mye så da kan det vel ikke være så mye annet enn propellen! Fikk båten veldig billig så jeg kan av den grunn godta noen utfordringer. Sitér dette innlegget Link to post
FWB Svart 27.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2013 En liten oppdatering! Propellen er visstnok korrekt, og båten er nå ribbet uten at jeg kan finne årsak til over vekten. Begynner å lure på om girkassen slurer pga høyt turtall og lav fart!! Er det noen som har opplevd lignende? Sitér dette innlegget Link to post
dakota Svart 27.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2013 Du har sjekket utvekslingen på gearet ? At den stemmer med propellstørrelse. Har vært borte i at noen som skulle ha utveksling 1til1,5 har kjørt med 1:2 Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 27.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2013 Om gearkassen slurer, vel da blir det mye varme... enormt med varme som genereres, så det tviler jeg på er tilfelle,, Er nok heller feil utveksling som er årsaken til høyt turtall og lav fart Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
finnmarken Svart 27.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2013 (redigert) En liten oppdatering! Propellen er visstnok korrekt, og båten er nå ribbet uten at jeg kan finne årsak til over vekten. Begynner å lure på om girkassen slurer pga høyt turtall og lav fart!! Er det noen som har opplevd lignende? Tror nok du bør sjekke utvekslingen på girkassa. Og som nevnt tidligere så bør du ta kontakt med Winrace i Froland og spørre etter Olle Terjersen. Ellers så må du jo finne ut av denne overvekten. 5,4 tonn er jo 700 kg tyngre enn den andre du henviser til, så det er jo helt klart at vekta her spiller en rolle. Ser jo i annonser med disse båtene at noen skriver 4,5 tonn og noen 4,1 tonn. Kom også på en ting til du kan sjekke og det er om klemflensen er skrudd skikkelig til. Om denne ikke er skikkelig skrudd til kan du jo faktisk oppleve sluring. Redigert 27.Desember.2013 av finnmarken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 28.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 (redigert) Oppnår du maks turtall under drift og fullt pådrag er nok propellen og utvekslingen ganske så riktig.. For en rett dimensjonert propell, så treffer propellakselkurven motoreffektkurven ved maks motorturtall som vel er rundt 3900 rpm for en 43 motor.. oppnår du mer turtall enn maks ved propellen innkoblet, så har du for lett propell Redigert 28.Desember.2013 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Christina 3 Svart 28.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 (redigert) " kan hende du har rett! Kan jo være at vekta er på "bærtur"!! Får ta en titt på propellen å se om den er riktig. Turtallet fyker langt over 4000. Har ikke tatt sjansen på å se hvor langt nåla går. " Redigert 28.Desember.2013 av Christina II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars Kirkeng Svart 28.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 Kanskje det er turtelleren som spiller deg et puss? Det hører du sikkert? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 28.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 Går turtallet langt over 4000 og turtelleren er riktig så har du nok for lett propell.. Dette er som sagt med båten i gear og under fart... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Jakob T Svart 28.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 Kad 43 skal vel ha max turtall mellom 3800 til 3900,rusning i fri, meiner jeg skal vere 4200.Sjekk med volvo for å få riktige opplysninger.Kan vere ein fordel å få kalibrert turteller.Høyres ut som problemet ligger i uveksling i gear.eller for liten propell Sitér dette innlegget Link to post
M/B Cathy Svart 28.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 En liten oppdatering! Propellen er visstnok korrekt, og båten er nå ribbet uten at jeg kan finne årsak til over vekten. Begynner å lure på om girkassen slurer pga høyt turtall og lav fart!! Er det noen som har opplevd lignende? Jeg har en kamerat som har en 05 baltic som han kjørte på en garnbøye med i god fart. Dette resulterte i at clutchen på girkassa ble ødelagt. Han mista fart men ikke turtallet. Dermed gikk nok også olja varm så han fikk en liten oljelekkasje. Han har standard yanmarn på 290 hk. Sitér dette innlegget Link to post
FWB Svart 30.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2013 Du har sjekket utvekslingen på gearet ? At den stemmer med propellstørrelse. Har vært borte i at noen som skulle ha utveksling 1til1,5 har kjørt med 1:2 2:1 kasse har jeg. Ifølge agder boats så er dette korrekt kombinasjon. Har også 19.18 scewback propell. Tror nok du bør sjekke utvekslingen på girkassa. Og som nevnt tidligere så bør du ta kontakt med Winrace i Froland og spørre etter Olle Terjersen. Ellers så må du jo finne ut av denne overvekten. 5,4 tonn er jo 700 kg tyngre enn den andre du henviser til, så det er jo helt klart at vekta her spiller en rolle. Ser jo i annonser med disse båtene at noen skriver 4,5 tonn og noen 4,1 tonn. Kom også på en ting til du kan sjekke og det er om klemflensen er skrudd skikkelig til. Om denne ikke er skikkelig skrudd til kan du jo faktisk oppleve sluring. Den vekta er ikke lett å finne! Båten er regelrett ribbet innvendig. Når det gjelder klemflensen så er ikke det sjekket, kan selvfølgelig ta tusjtesten! Men jeg ville tro at jeg hadde fått en grusom ulyd hvis det var tilfelle!! Kanskje det er turtelleren som spiller deg et puss? Det hører du sikkert? Kan være det! Men jeg synes jeg hører at motoren går for hardt!! Men uansett så er jo farten altfor lav. Nå i disse dager så er girkassen på vei ut for overhaling. Denne feilen skal finnes om så båten må plukkes ned i molekylform!! Ifølge de lærde så kan slitte lameller være en årsak. Ifølge agder boats så har de vært vitne til det tidligere. Kommer med oppdateringer fortløpende! Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 31.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2013 Vel, jeg tror vel egentlig ikke at der er klemflensen, men du kan jo forsøke å skru den til. Jeg hadde flere "eksperter" oppi båten min, og alle mente at girkassa måtte overhales, men det var annerledes for min båt gikk verken den ene eller den andre vegen. Men før den ble slik sluret den. Jeg fikk små turtallsøkninger. Girkassa ble tatt ut og overhalt. De som overhalte girkassa sa at de aldri hadde sett en så "gåen" kasse noen gang. Etter at jeg monterte inn girkassa igjen, var alt ved det samme. Båten gikk fremdeles verken den ene eller den andre vegen. Jeg klødde meg i hode og forsto ingenting, men plutselig så synes jeg at akslingen gikk senere rundt enn girkassa/flensen. Da skrudde jeg til klemflensen og visp så var alt i orden igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 31.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2013 (redigert) Klemflensen kan en nok bare glemme, slurer det der så vil den være svært misfarget, og sammen akselen som nok vil være blå i farge på grunn av varmgang.. Det er snakk om en motor som yter mange kW, og ved sluring så vil all energi som slurer bort gå rett til varme og etter kun 5 minutter gange ved maks fart så vil det gløde på flensen og akslingen enkelt og greit.. I tillegg så det være mye spon og flensen vil til slutt glippe helt.. Finn ut om propellen er rett i forhold til geraboks som er installert.. dette sett opp mot det deplasementet som forflyttes Redigert 31.Desember.2013 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Hank Svart 31.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2013 Oppnår du maks turtall under drift og fullt pådrag er nok propellen og utvekslingen ganske så riktig.. For en rett dimensjonert propell, så treffer propellakselkurven motoreffektkurven ved maks motorturtall som vel er rundt 3900 rpm for en 43 motor.. oppnår du mer turtall enn maks ved propellen innkoblet, så har du for lett propell Er det ikke slik at dieselmotorer er turtallsregulert slik at man kan ha for lett propell uten å kunne se det på turtallet? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 31.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2013 (redigert) Nja, til en viss grad... men oppnår du samme turtall med propellen i inngrep som i fri og de begge er over maks turtall så er propellen for lett,, En motor som satt opp til til 3900rpm, oppnår en del høyere ubelastet, iallefall de mekaniske som det her er snakk om, en 43 motor.. Mulig de moderne elektronisk styrte ikke har dette, men det vet jeg ikke Redigert 31.Desember.2013 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.