Jump to content

Polar 20/22 - egnet for lange turer eller bare dagstur?


Våtbåt

Recommended Posts

Om mine tanker er kvalifiserte får andre avgjøre,men det hele kommer an på hvor du legger lista for hva du mener er ok mtp komfort.

 

Det er såvidt jeg vet ikke noe opplegg for toalett,slik at her må man basere seg på porta potti,eller de fasiliteter som finnes på land.

 

Matlaging og oppbevaring er vel heller ikke av det helt store,men en kjøleboks og et stormkjøkken løser jo dette.

 

Skal du ha en båt å bo i,er jo ikke dette båten,men for en kosetur til sørlandet i godt vær burde være ikke noe problem,det gjelder bare å planlegge godt,ha med riktig utstyr,og det viktigste av ALT god tid.

 

Treffer du på skikkelig go`vær ville en slik tur være helt fantastisk og kanskje bedre en hva den ville vært i en større "mer egnet" båt,nettop fordi du "satser" litt mer hvis du forstår hva jeg mener.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Har hatt en ny Polar 20 ( Yanmar 3ym20) i tre sesonger, og fått prøvet den ut en del. Båten har vel possitive og negative sider. Noe " langturbåt" er det jo ikke. Jeg vil si det slik at det er en veldig grei og sosial båt med mange sitteplasser til dagsturer i godvær. Båttypen med slikt et skrog blir jo forholdsvis rank (850kg uten ballast), men veldig retningsstabil p.g.a. kjølen. Gjør jo bra fart med f.eks. Yanmar på 21 hk(3ym20), ca 11-12knop. Motorkassa er jo veldig i veien midt på dørken, men fungerer jo utmerket som bord. Ingen pantry eller toalett, men det går jo an og rigge seg til for et par stykker i en Week-end. Alt i alt beror det vel egentlig på hva man skal bruke båten til. Men det er klart at folk dro jo på langtur med slike båttyper for to-tre ti-år siden, så det går jo utmerket an i dag også.

Link to post

Hei,

jeg var engang innom på støperiet til Polar da de støpte i Grimstad, tenkte å kjøpe et skrig og ruste opp selv. Da snakka jeg med guttane som jobba der, og de anbefalte klart Polar 22, den har lengre skroglinjer som går bedre i sjøen.

Ellers skjønner jeg ikke at Polaren skal være spesielt rank, i likhet med alle deplasementsbåter er den svak for sidesjø, og kan da oppleves som å rulle, men det skyldes skrogtypen, ikke Poalrens utforming. Gevinsten med et slikt skrog får du i mot- og medsjø, da går det mykere enn f.eks et plant skrog.

 

Selv har jeg en Tromøy 23 og har vært på ukeslange turer med den. Jeg har installert USB-strømuttak, og koplet kjøleboks på det. Det gir frisk mat, og det gjør turen enklere. I en så liten båt blir det alltid et tradeoff ift hva du får plass til, jeg har ikke prioritert toaltt, der får Siri gjøre nytta, og så har jeg et en-bluss propananlegg. Jeg koker opp tevann etter frokost, og lager matpakke, og da har jeg matmesig ganske god aksjonsradius.

Min båt mangler hydraulisk styring, og det grubler jeg litt på om jeg skal installere. Plotteren min kan håndtere slik styring, og da får en hendene fri på en helt annen måte enn når en må sitte med en hånd på ratt/ror. Men det koster, ca 17 000 bare i deler for min båt, så inntil videre styrer jeg på gamlemåten.

 

Kunne gjerne diskutert utstyr i det vide og det brede, men det viktigste jeg kan si er at du kan gå herfra til England med en Polar 22, det handler bare om å avpasse turen etter været og ha nok kompetanse tilat du holder alt svivende også på tross av feil og sammenbrudd.

 

Lykke til.

Link to post

Polarer er sosiale og fine dagsturbåter. Kan også brukes på tur, men man får ikke samme komfort som i en Baltic ( naturlig nok)

Når folk kan gå på teltur på fjellet ukesvis uten og klage- så har man skyhøy komfort i en Polar i forhold. Hiver man inn en kopressormatet kjøleboks, portapotti og et gassbluss så er det bare og kaste loss.

Link to post

Nomen, det er vel det jeg fantaserer om, treffe godværet og tøffe langs kysten og faktisk ha god tid. 3 ting på en gang :pray:

 

LM605, hvordan er disse båtene når de treffer litt sjø. Du sier den er rank men jeg antar den ikke velter/ruller for mye?

Med sjø rett forfra eller bakfra skjærer den jo bedre gjennom bølgene i sjøen enn en flatbunnet båt, men et slikt fortrengningsskrog vil jo altid rulle en del når du får sjø i fra siden. Er man alene i båten og beveger seg ombord i fra en side til side, merkes det jo fort at båten " skjærer fort ut" til den retningen man står i, men dette er jo ting man venner seg til etterhvert. Tror nok f. eks. en båt som Skager sin snekke er betydelig mere stabil i sjøen en Polaren. Den er jo riktig nok noe større og breiere og har vel 2-300 kg ballast i bunn, så den går nok mye "tyngre" i sjøen. Men , til sitt bruk er jo Polaren ei ypperlig snekke , og har vel det fineste og ekte designet av små-snekkene i dag. Kjenner flere Polar-eiere i båthavna som aldri kunne tenkt seg noen annen båt.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...