Mizar Startet 15.Oktober.2013 Del på Facebook Startet 15.Oktober.2013 (redigert) Jeg har en BUKH dieselmotor viterkonservert og lagret i garasjen, og en i båten og de er ikke er brukt i år noen av dem. Begge er vinterkonservert og ferskvannskjølt. Nå som begge motorer går mot en vinter til og det uten å ha vært startet, lurer jeg på om det er smart å ta en oppstart og kjøre varm, så kjølevæsken/frostvæsken sirkulerer. Da vil jeg også kunne få kjørt gjennom oljekjøler etc. med frostvæskeblanding en gang til, slik jeg gjorde ved vinterkonservering i fjor høst på den ene, og året før der igjen på den andre. -Eller er det "snillest" mot en motor bare å la den stå? Jeg tenker da på at oppstarten er jo en viss belastning for motoren da den må få opp smøringen av lagre igjen etc. også, etter å ha stått så lenge. Så kanskje det beste bare er å vente med oppstart, helt til den skal tas i bruk til neste vår? -Eller bør man kjøre motoren varm en gang i året så den ikke skal "stå seg i hjel" av andre grunner? Hva er "Snillest" mot motoren? Redigert 15.Oktober.2013 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
nomen Svart 15.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2013 Har motorene stått i lang tid og fortsatt skal stå i en lengre periode,ville jeg kun sørge for å hindre rust. Hvis mulig pumpe litt olje ned i sylindrerene,og på ellers andre utsatte områder,åstarte motorer bare for at de skal bli varme er bortkastet,temperaturforandringer er noe av det værste motorer vet. Kan jo kanskje turne den for hand,samtidig som du sprøyter 5-56 e.l inn i innsuget. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Møkkalasset Svart 15.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2013 Jeg mener å ha lest et sted at 5-56 er tærende/etsende og derfor ikke skal brukes i forbindelse med konservering. Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 15.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2013 Har motorene stått i lang tid og fortsatt skal stå i en lengre periode,ville jeg kun sørge for å hindre rust. Hvis mulig pumpe litt olje ned i sylindrerene,og på ellers andre utsatte områder,åstarte motorer bare for at de skal bli varme er bortkastet,temperaturforandringer er noe av det værste motorer vet. Kan jo kanskje turne den for hand,samtidig som du sprøyter 5-56 e.l inn i innsuget. Det var slik jeg tenkte selv også, godt å få det bekreftet. Ellers er det nok en god ide å spraye litt ekstra i innsuget. Jeg har CRC SP-350 for dette. Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
DieselDahl Svart 15.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2013 Før langtidslagring bør man gjøre følgende: kjør motoren varm med rent ferskvann i sjøvannskretsen, kjør på preserveringsolje i dieselsystemet før du stopper. Bytt olje og filter mens oljen er varm. Drenér evt ferskvann i sjøvannskretsen. Er dette vanskelig kan man kjøre inn frostvæske istedet. Sprøyt lagringsolje som QuickSilver storage seal, crc6-66 el. l. som er ment til bruk på båtmotorer på motorens metalloverflater og evt i innsug hvis dette er av metall og det er fare for kondensvann. Motoren bør så pakkes inn i plast med tørkesaltposer. Dette er det mest idéelle men med motoren montert i et motorrom holder det å tette åpninger. Sjekk at tørkesaltet er funksjonelt med jevne mellomrom. Alternativt kan du ha på varmerør el.l. Det viktigste er at ikke luftfuktigheten kondenserer på motoren. Storage seal vil tørke ut etter lengre tid så gjenta behandlingen ved behov. Noen velger å fogge motoren før opplag, er dette på en bensinmotor trenger du da nye plugger ved oppstart. Holder du motoren tørr er fogging unødvendig. Å starte en motor som er riktig preservert har ingen fordeler. Etter lengre tids opplag bør oljesystemet primes. Primært ved å kjøre oljepumpen før motoren dreies men det er ikke mulig på alle motorer. Man kan da kjøre på starter med tennplugger/glødeplugger utmontert. En oljeskvett i plugghullene er smart. Ny impeller og evt. anoder monteres før oppstart. Sjekk reimer, slangeklemmer, ledningsnett o.l. ihht servicemanual. God sommer! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.