oslofjord Startet 15.Oktober.2013 Del på Facebook Startet 15.Oktober.2013 Er informert om at valget i boblehavn enten er å la motor stå i vann hele vinter eller bikke den opp og risikere at restevann frotssprenger motor. Er det mulig blåse ut vann med høytrykksluft på boks eller på annen måte for å få ut restevann ? Har noen erfart eller hørt om at 4 takts påhenegere kan sprenges av vannrester i påhenger ? Hvor mye tæres en påhenger som står i vann fra desember til mars ? Hva gjør andre folk langs kysten som har båt ute heøe året ? Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 15.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2013 Motoren tømmes for vann i opptiltet stilling så faren for frostsprengning er ikke tilstede Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
oslofjord Svart 15.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2013 Motoren tømmes for vann i opptiltet stilling så faren for frostsprengning er ikke tilstede Men servicemannen min påstår at det er vannrester. Sist jeg var ute vridde jeg rattet frem og tilbake slik at det rant ute noe ekstra vann. Kan jeg da altså slå meg til ro med at det ikke er vannrester ? Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 15.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2013 Jo det kan skje,dog var dette Yamaha 90hk totakt som jeg vet om. Der frøs vannet nede i eksosutløpet rett bak propellen,og huset sprakk. Mulig det er bedre drenering i nyere 4taktere,men jeg ville sjekket dette opp før du lar motoren ligge ute. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 15.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2013 Et kjerringråd jeg fikk var å tilte opp motoren mens den gikk slik at siste vannrester ble spyttet ut, men det kunne vist være ugreiet for impelleren å gå noen sekunder i friluft. kan det være lurt å bikke opp så vidt før jeg stopper motor ?? Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 15.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2013 (redigert) Du får kvittet deg med mesteparten av vannrester på den måten,men det er en sjanse å ta pga impelleren går varm og brenner seg uten vann. Jeg selv har noen ganger vippet opp motoren og så startet den med litt turtall for å få ut vannet og det har gått bra. Da har jeg kanskje latt motoren gå i 2 sekunder opptiltet. Redigert 15.Oktober.2013 av Lars K (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 15.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2013 Har en 140 hk Suzuki som ligger ute med motoren oppe igjennom vinteren. For sjelefredens skyld gir jeg han en klunk frostvæske etter hver bruk om vinteren. Fyller bare på inn gjennom tilkoblinga for ferskvannsspylinga. Det meste renner ut igjen, men litt blir igjen der inne og gir meg ro i sjelen om ikke annet. Hadde tidligere en Yamaha der jeg gjorde det samme. Hvorvidt det har noe for seg er en annen sak. Her er det ikke uvanlig med 20 kalde helt nede ved sjøen om vinteren. Mange båter ligger ute med motorene oppe uten at de tuller med noe som helst. Har ennå til gode å høre om frostsprenging. Er lurt å tilte ned motoren og vente litt før oppstart på de kalde dagene. Sånn at den lille isen som evt. skulle være der får løst seg opp. Var faktisk nede å måka snø av båten i dag..... Sitér dette innlegget Link to post
sluggern Svart 15.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2013 (redigert) Tror ikke at du trenger å bekymre deg for at den fryser i stykker. Hadde min båt med en 80 hk 4t Selva liggende ute i vinter, den lå innefrosset i 45 cm med is i 3,5 måned uten at det gjorde motoren noe. Hadde selvfølgelig motoren opptiltet, ikke skjedde det noe negativt med båten heller. Har nå tenkt å la den ligge ute i vinter også og håper da på mindre is så jeg kan få brukt den mere. Redigert 15.Oktober.2013 av sluggern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 15.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2013 I manualen for min Suz DF70 står der under "Betjening i kuldegrader": Når påhengsmotoren brukes under meget kalde værforhold må den nederste delen av motoren være konstant under vann. Når motoren tas ut av vannet skal den stå i en loddrett posisjon til kjølesystemet er fullstendig drenert. Ganske klar tale bortsett fra hva "meget kalde værforhold" er. Blå grader uansett hvor mange? Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
oslofjord Svart 15.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2013 En tips fra en med 2 takts påhengere var at han hadde den påhengeren han skulle bruke om vinteren i vann for å ungå frosset vann (ved impeller?) ved oppstart i kuldegrader og det er jo forståeleig, men jeg har ikke planer om å starte den i kuldegrader. Kun frostsprengning jeg er opptatt av. Trikset med frostveske høres fornuftig ut bare jeg finner riktig sted å helle inn (nesten nederst ?) Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 15.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2013 Det er vel ikke verre å ha den opptiltet i boblehavn enn opptiltet på land? Har aldri kjørt frostvæske på mine påhengsmotorer, men har aldri hatt 4T og aldri større enn 70HK. Kan aldri tro det er noe problem så lenge kjølekanalene ikke er tette. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 15.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2013 Ang impellerskade når motoren ikkje får vann, dette skjer av og til under drift for litt sporty førere. Båter hopper på bølger, og allt er over vann. Og da har motoren meeeget turtal. Så eg antar de tåler litt meir enn lite. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hakkannen Svart 15.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2013 Så en som vinterkonserverte motoren sin slik: Han tredde en kraftig bossekk under motoren mens den sto nede i vannet, så fyllte han på med ferskvann oppi sekken mens motoren gikk på tomgang. Lot den gå slik litt før han avsluttet med å helle oppi frostveske. Da motoren sprutet rosa veske ut kontrollstrålen slokket han motoren og tiltet den opp mens sekken fulgte med. Da unngikk han kontakt med annet enn frostveske og motoren var ferskvannskjørt og frostsikret i samme slengen. Synes den metoden virket enkel og grei og ville ha brukt den selv om jeg hadde hatt så stor motor at jeg ikke greide løfte den av båten selv. Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 16.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2013 Siden du kun skal ha den liggende over vinteren og ikke bruke den,ville jeg helt en klunk med frostvæske inn i eksosutløpet i propellen. Da vil frostveska legge seg nedi der som det eventuelt samler seg litt vann. Mange sier at undervannhuset tømmer seg for vann når den er opptiltet,men hver gang jeg tar opp min båt på henger kommer det ganske mye vann når jeg vipper motoren ned igjen på land. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 16.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2013 Takk for gode tips. Tar gjerne imot flere ! Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 16.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2013 Vannet i propellhuset har nu god plass å utvide seg på.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.