Jump to content

Skal lage meg targa bøyle. Tips til design og materiale.

ailuwest

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en seilbåt (Albin Ballad) som jeg skal lage en targabøyle til. Det jeg lurer på er, litt rundt design, men også hvilken bruk av materailer.

Tenker å plassere targabøylen helt bakerst, og skal på den ha en vindgenerator, radar og solcellepanel, og sikkert mer. Må være ståhøyde under den, men tenker den egentlig skal gå litt skrått bakover, så "toppen" nesten henger utenfor båten.

Av materiale skal jeg bruke syrefast stål, men lurer litt på hva slags formfaktor jeg skal bruke, ser jo for meg at rør kanskje er det beste, men så kommer jo spørsmålet hvilke dimensjoner bør det være på røret? Heller "overdimensjonering" enn at targabøylen blir ødelagt

Festemekanisme tenker jeg å bruke flatstål med litt areal, og sveise fast rørene i flatstålet. Så bruke skruer i i plasten (og bruke sikaflex for å få skruehullene til å bli vanntett), da gjerne med en mutter på innsiden der hvor det er mulig.

Setter pris på svar.

Redigert av ailuwest (see edit history)

Husker jeg ikke helt feil, så er medlemmet ved navn Komodo en kløpper på å lage ting i syrefaste rør. Synes å huske at han har laget både badeplattform og stiger mm til sin motorbåt. Kanskje han har gode råd om hvordan du skal dimensjonere og lage til innfesting.

Mulig det kun er litt upresis ordbruk, men jeg vil mene at gjennomgående bolter vil være det riktige å bruke når targaen skal festes til båten. på innsiden MÅ du da ha bakplate og mutter. Bakplaten for å fordele belastningen utover et større område. Altså plate både på utsiden og innsiden i anlegget mot glassfiber.

Mtp radar, så har jeg vel ikke sett mindre seilbåter med radar i masten, men kanskje jeg ikke har sett nok båter. :) Plasserer du den i masten, altså i seilbåtmasten, ikke egen radarmast, så vil du få noen ekstra kg oppe i høyden. Det hevdes at det ikke er optimalt for seilingen og krengning. Men det blir nok en avveining. -men på en mindre båt får vel dette større konsekvenser enn for større båter.

Snakket med en tur og havseiler, klasseleder i seilforeninga, forleden. Han anbefalte, med henvisning til min radar på egen mast på hekken, at jeg heller kjøpe meg AIS- sender og mottaker. Den vil riktignok kun vise andre båter som har sender... Hvilken radar har du tenkt på?

Er det omtrent slik du har tenkt deg?

Nja, blir å plassere den helt bakerst på båten. Slik som her:

bilde

Husker jeg ikke helt feil, så er medlemmet ved navn Komodo en kløpper på å lage ting i syrefaste rør. Synes å huske at han har laget både badeplattform og stiger mm til sin motorbåt. Kanskje han har gode råd om hvordan du skal dimensjonere og lage til innfesting.

Mulig det kun er litt upresis ordbruk, men jeg vil mene at gjennomgående bolter vil være det riktige å bruke når targaen skal festes til båten. på innsiden MÅ du da ha bakplate og mutter. Bakplaten for å fordele belastningen utover et større område. Altså plate både på utsiden og innsiden i anlegget mot glassfiber.

Mtp radar, så har jeg vel ikke sett mindre seilbåter med radar i masten, men kanskje jeg ikke har sett nok båter. :) Plasserer du den i masten, altså i seilbåtmasten, ikke egen radarmast, så vil du få noen ekstra kg oppe i høyden. Det hevdes at det ikke er optimalt for seilingen og krengning. Men det blir nok en avveining. -men på en mindre båt får vel dette større konsekvenser enn for større båter.

Snakket med en tur og havseiler, klasseleder i seilforeninga, forleden. Han anbefalte, med henvisning til min radar på egen mast på hekken, at jeg heller kjøpe meg AIS- sender og mottaker. Den vil riktignok kun vise andre båter som har sender... Hvilken radar har du tenkt på?

Jepp, tenkte på gjennomgående bolter, med store skiver på baksiden. Da mange bolter på hver side, for maskimal fordeling av vekta. Får se om jeg muligens lager til noe i flatstål i stedet for skiver, for enda større flate. Og flatstål på øversiden ja.

Hmm, så da er det best å plassere radar på targabøyle? Hørt det kan bli problemer med at masta blir i veien, om den plasseres på targabøylen. Men nå har jeg ikke mye peiling på radar. Hvor mye har egentlig vekten fra radaren å si? Tenker ikke å plassere den øverst i masten, men kanskje 2 meter opp.

Har ikke tenkt ut hvilken radar enda, men tenker meg da en "ordentlig" radar, ikke AIS.

Ang design osv syns jeg bildesafari på google ofte er ekstremt nyttig. Enda mer kos å gå på fotosafari i en båthav da men... Hadde samlet ideer/bilder og laget meg en skisse med de løsningene jeg ønsket. Så må det måles og måles og skisses på nytt.

Ja, skal se litt på design, og har det egentlig allerede ganske klart for meg, tenkte egentlig mest i forhold til hvor tykke rør jeg bør bruke. Men det meste holder vel egentlig, er jo ikke akkura mange hundre kilo jeg skal ha på bøyla, men den må tåle minst 100 kg belastning for å være på den sikre siden.

Redigert av ailuwest (see edit history)

kjøper du nyeste typen HD-radar så er det vel ikke fare ved strålingseksponering slik som ved gamle typer radarer, ref lav plassering ved hekkmontering. Eksempelvis har jeg ikke planer om å stå fremme på dekk når min JRC1000 radar jobber. Et annet spørsmål er jo, trenger du radar? :)

En ting er at targaen klarer å holde vekta på det som er oppe, men den bør være temmelig stabil i sideveis bevegelser også. Kjenner til at en moderne radar begynte å jukse pga skjelvinger og sideveis bevegelser under en viss hentetur av en Trawler, langs Danmarks østkyst, ikke sant SAP?

Husk at du bør kunne bevege deg temmelig uanstrengt under targaen og over pushpiten for å få tilkomst til eventuell akterstige eller badeplattform.

Redigert av Eureka (see edit history)

Ingen stråling hørtes bra ut :) . Har ikke sett på radarer enda, da jeg ikke har råd til å kjøpe alt utstyr enda.

Skal på "jordomseiling", så derfor tenkte jeg radar, men vet jo ikke om jeg egentlig trenger det. Kanskje noen gode lykter kan gjøre en tilnærmet like bra jobb? Men, så har man jo slikt som tåke.

Skal lage meg en bra targabøyle, så om du har noen ideer til design for å slippe sideveisbevegelser, så hadde jeg satt pris på det.

Skal plassere targaen høyt, ikke helt sikker hvor høyt enda, skal ta meg mål. Men slik at jeg uanstrengt kan bevege meg under den ja :) .

Så da blir det nok radar.

Har heldigvis et par karer på jobb som kan litt om konstruksjon i stål.

Så litt på rør, og fant noen med en diameter på 25mm og en tykkelse på 1,5mm. Dobbelt om med disse, med flatstål i mellom på en del plasser, må da være sterkt nok? Eller bør jeg gå over til 2mm tykkelse på rørveggen?

http://www.ballad.no/

her er en fin side for deg med Albin Ballad :) Det er også en svensk forening. http://www.balladklubben.se/

http://www.ballad.dk/

http://www.balladclubnederland.nl/

http://www.ballad.de/

Siden jeg har Comfort 30, som er bygget i en av de to formene som var til Ballad, så er også denne spennende sider for meg.

Særlig siden Comfortforbundet er på vei til å bli lagt ned

Redigert av Eureka (see edit history)

Kjente på ein targabøyle på ein Buster magnum, trur den var laga i 30mm rustfri rør, og synest den var for lite stiv sidevegs.

På min Anytec er targabøylen laga i 40mm aluminium, og denne er stiv nok til og klatre i.

Om du skal gå for aluminium eller syrefaste rør kjem an på kva sveiseutstyr du har tilgjenglig.

Syrefaste rør kan du blankpolere, men aluminiumen er vanskligere og halde ein blank overflate.

Syrefast er det metallet som er enklast og sveise, men tyngre og borre hol i.

Trur nok ein aluminiumskonstruksjon vil bli lettast om du går for grove nok rør.

Skal du lage i syrefast rør, ville eg kanskje ha valgt 35mm rør med 2 eller 2.5mm godstjukkelse.

Jeg fikk laget en til vår seilbåt i sommer. "Smeden" måtte ha tilgang til båten for å få tilpasset den, da det er mye vinkler og styr på seilbåter. Nå har nok ikke din båt samme hekk som vår, men det ble vurdert som best å sette bakerste fot på targabøylen på hekken, og fremste på dekk.

Targabøylen er litt vinglete sideveis, men ikke verre enn at det går greit. Har forøvrig bestilt meg en 70 cm forhøyelsesmast til radaren, da den nå ser rett inn i bommen og havner i radarskygge.

Skal montere et solcellepanel på toppen også.

Betalte 12.500 for hele sulamitten.

bilde

Redigert av Steinsvik (see edit history)

Hvilken vekt snakker vi om egentlig?

Her også er det greit å holde vekta nede, slik som i masta. Targa flytter vekta helt akter og gir også mere vindfang.

Husk, båten din er ikke såååå stor :) eneste targabøyle jeg har sett på denne båtstørrelsen er rett bak sprayhood, mere som er solid håndtak og beskyttelse bom i hodet.

Er båten ellers på stell? Jeg har mye arbeid å gjøre før jeg tenker på targabøyle og mastetrinn og bruker tid og penger på det.

Targabøylen er litt vinglete sideveis

Den ble fin :smiley:

Du kan lett stive den opp ganske mye sideveis ved å sveise inn et skråstag i 45 grader oppe i hvert hjørne. Et slikt skråstag bør være av samme type rør som bøylen.

Så litt på rør, og fant noen med en diameter på 25mm og en tykkelse på 1,5mm. Dobbelt om med disse, med flatstål i mellom på en del plasser, må da være sterkt nok? Eller bør jeg gå over til 2mm tykkelse på rørveggen?

25mm rør vil se spedt ut på en slik bøyle tror jeg. Jeg ville gått for minst 35, lurer på om ikke 38 er en standarddimensjon på slike rør. Sørg for at du får høyglanspolerte syrefaste dekorrør, da trenger du bare å syrevaske sveisene og polere over de etterpå. Bore i syrefast er ikke noe å se svart på, det er bare å bruke skarpe bor, kjølevæske/skjæreolje og riktig fart og mating, da er det som smør :yesnod:

Du skriver noe om å bruke mange bolter på hver side. Det syns jeg høres litt "kladdete" ut. Gå heller for grove braketter og overdimensjonerte plater på innsiden som fordeler kraften. Men det er nå min mening :smiley: Ta gjerne en titt i tråden jeg laget om nye rekker på vår Viksund og tråden hvor jeg skriver om ny badeplattform hvis du vil. Der har jeg lagt inn noen bilder om hvordan jeg valgte å bruke plater og flattstål på innsiden for å forsterke.

Lykke til :thumbsup:

• 5 uker senere...

Jeg mener en skal tenke seg om før man montere targabøyle på en såpass liten båt, eller targabøyle i det hele tatt. Tenk nøye igjennom behovet. Her snakker vi om uheldig vektplassering, både med tanke på bøylas vekt og vekten av det som henger på den . Man opplever nesten alltid at denne bøyla blir en lagerplass eller en "hesje" for alt mulig, til og med jolle. Jeg har vært på langtur i 6 år uten targabøyle og fikk utmerket plass til både solcellepanel og div. antenner. Jeg har sett mange gode løsninger på plasseringer av utstyr uten bøyle.

Det jeg glemte å si er at en avskjærer seg også fra en av de mest morsomme aktiviteter i seiling, nemlig å seile regatta. Man er sannsynligvis sjanseløs med en hesje bak på båten. Comfort 30 er også en raskt båt som er spennende å seile regatta med, noe jeg har vært med flere ganger.

Redigert av pettersand (see edit history)

her er min targa

byggd på 38mm med 25mm distanserør.......

25mm er bra ettersom en masse antennfester og andre fester bruker 25mm som standard

fræmre ben paret sitter boltet i dekk, med store plater under dekk, men

kan enkelt losses med umbracoskruer

aktre benparet sitter med 'hengsler' i akterspeilet. Alle kablar går in i aktern(så att jeg kan felle hele targan uten att losse kabler, om jeg må ta båten på landtransport, hun blir for høy anners)

targan har også ett feste mot pushpit, targan er stabil, ikke noe sidelengs bevegelser her

har også en liten kranarm...for løft av motorn

2010-07-31_104237.jpg

S/Y Gunga Din

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...