Jump to content

B20, kaste likestrømsdynamo og montere biltema vekselstrøm?

Bjørnevold

Recommended Posts

Det er klart det ikke er en generator fra Iskra i Slovenia, men denne er helt sikkert utmerket. Regulatoren er enkel elektronikk så det er ikke de store kostnader. Jeg tror du trygt kan installere denne. Den gir 60A hvilket er veldig mye mer enn den gamle likestrømedynamoen du har.

Biltema har ikke kontroll på begrepene, en dynamo lager likestrøm, en generator lager vekselstrøm. Det sitter er likeretter som lager likestrøm av 3-fase vekselstrøm generatoren lager.

Ole
S/Y Algol

Biltema har ikke kontroll på begrepene, en dynamo lager likestrøm, en generator lager vekselstrøm. Det sitter er likeretter som lager likestrøm av 3-fase vekselstrøm generatoren lager.

Tja - eingang i forrige århundre då eg gjekk på skule for å bli elektrikar, lærde eg dette om begrepene:

Ein elektrisk motor er ei maskin som tar inn elektrisk energi, og gir ut mekanisk energi på akslingen.

Ein elektrisk generator er ei maskin som tar inn mekanisk energi på akslingen, og gir ut elektrisk energi.

Ein dynamo er ei maskin som kan brukast både som generator og motor.

Magne

I dag er det litt endring, dette er hva norsk wikipedia skriver om generatorer :

Sitat:

En generator, eller dynamo er en maskin som omdanner mekanisk energi til elektrisk energi.

De første generatorer produserte kun likestrøm og ble omtalt som dynamoer. Av den grunn er det i dag vanlig å bruke generator om vekselstrømsgeneratorer og dynamo om likestrømsmaskiner.

Når en elektrisk leder befinner seg i et magnetfelt vil det oppstå elektrisk spenning når magnetfeltet blir endret, dette fenomenet er kjent som induksjon, se elektromagnetisk induksjon. En generator består derfor av en elektrisk leder og en magnet som kontinuerlig forskyves i forhold til hverandre. Dette skjer ved å tilføre generatoren mekanisk energi.

I praksis består derfor en generator av en ubevegelig stator og en rotor som blir beveget utenfra. Den ene består av en eller flere magneter og den andre av en eller flere elektriske ledere. Disse er vanligvis utformet som spoler med mange viklinger for å generere høyere spenning.

I engelsk språkdrakt står det mer om generatorer :

A dynamo is an electrical generator that produces direct current with the use of a commutator.

Without a commutator, a dynamo becomes an alternator, which is a synchronous singly fed generator.

Ole
S/Y Algol

• 1 måned senere...

Hva er dynamo og hva er generator?? Enkelt og greit kan vi vel si at den innretningen vi har på sykkelhjulet som lager lys i lykta foran er en dynamo som produserer likestrøm, og dagens innretninger vi har i biler og båter som lager strøm er vanligvis en generator som produserer vekselstrøm, men den vekselstrømmen omgjøres til likestrøm gjennom likeretteren i generatoren?

Så til Bjørnevold: Jeg tror den gamle innretningen du har i B20 også er en generator og ikke en dynamo ??

Redigert av navid (see edit history)

No ser det ut som denne tråden fekk eit problem, at diskusjonen om generator eller dynamo tok overhånd - det er beklagelig, men eg vil likevel korrigera litt. Den lille rakkaren som sitter på sykkelhjulet er produsert på enklaste måte, med permanent magnet i rotoren, og den produserer vekselstrøm.

Når det gjeld trådstarter sitt spørsmål, so gjorde eg noko lignande til amazonen med B18, midt på 70-talet. Eg vil tru det kan bli ein utfordring å få reimstrammeren til å passe, siden det er 180 grader rundt mellom innfesting og feste for reimstrammer men ellers so syns eg prosjektet er heilt greit. (lettare med reimstrammer der festeørene på generatoren har ein avstand på 120 grader).

Magne

Hmmm,ja man kan vel da kalle begge typer for generatorer da de begge genererer strøm, utrykket dynamo er vel ett navn som henger igjen fra gammalt av da? Men skal vedde en iskrem på att 90% av de som går inn på en bilrekvisitabutikk og skal ha ny generator til bilen sin feks. Spør etter en dynamo. Anngående prosjektet er det ikke påbegynt enda, blir nok etterhvert når det begynner å bli varmere i været igjen,

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...