Bjørnevold Startet 16.Oktober.2013 Del på Facebook Startet 16.Oktober.2013 Lurer litt på å kaste ut den gamle likestrømsdynamoen i min VP B20 aq115 og montere denne fra biltema http://biltema.no/ProductImages/63/large/63-614_l.jpg Skulle vel holde den for å holde god lading på batteriet og drive ett lite stereo anlegg. Kan vel uansett ikke bli aent enn bedre enn ka det var :-) Ka du tru? Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 16.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2013 En moderne vekselstrømsgenerator er langt å foretrekke fremfor en likestrømsdynamo. Sjekk at det passer mekanisk før du kjøper, mekanisk kan slikt være en utfordring. Regulatoren er innebygget så det burde være en enkel jobb rent elektrisk. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Bjørnevold Svart 16.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2013 Ska alltids få ann til å passa. Litt kreativitet med noe flattjern bør jør susen :-) noen andre her som kanskje har testet denne dynamoen på båt? Eneste jeg frykter er overlading da kvaliteten på regulatoren sikkert er litt ymse til denne prisen. Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 17.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2013 Det er klart det ikke er en generator fra Iskra i Slovenia, men denne er helt sikkert utmerket. Regulatoren er enkel elektronikk så det er ikke de store kostnader. Jeg tror du trygt kan installere denne. Den gir 60A hvilket er veldig mye mer enn den gamle likestrømedynamoen du har. Biltema har ikke kontroll på begrepene, en dynamo lager likestrøm, en generator lager vekselstrøm. Det sitter er likeretter som lager likestrøm av 3-fase vekselstrøm generatoren lager. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Dinamo Svart 19.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2013 Biltema har ikke kontroll på begrepene, en dynamo lager likestrøm, en generator lager vekselstrøm. Det sitter er likeretter som lager likestrøm av 3-fase vekselstrøm generatoren lager. Tja - eingang i forrige århundre då eg gjekk på skule for å bli elektrikar, lærde eg dette om begrepene: Ein elektrisk motor er ei maskin som tar inn elektrisk energi, og gir ut mekanisk energi på akslingen. Ein elektrisk generator er ei maskin som tar inn mekanisk energi på akslingen, og gir ut elektrisk energi. Ein dynamo er ei maskin som kan brukast både som generator og motor. Magne Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 20.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2013 I dag er det litt endring, dette er hva norsk wikipedia skriver om generatorer : Sitat: En generator, eller dynamo er en maskin som omdanner mekanisk energi til elektrisk energi. De første generatorer produserte kun likestrøm og ble omtalt som dynamoer. Av den grunn er det i dag vanlig å bruke generator om vekselstrømsgeneratorer og dynamo om likestrømsmaskiner. Når en elektrisk leder befinner seg i et magnetfelt vil det oppstå elektrisk spenning når magnetfeltet blir endret, dette fenomenet er kjent som induksjon, se elektromagnetisk induksjon. En generator består derfor av en elektrisk leder og en magnet som kontinuerlig forskyves i forhold til hverandre. Dette skjer ved å tilføre generatoren mekanisk energi. I praksis består derfor en generator av en ubevegelig stator og en rotor som blir beveget utenfra. Den ene består av en eller flere magneter og den andre av en eller flere elektriske ledere. Disse er vanligvis utformet som spoler med mange viklinger for å generere høyere spenning. I engelsk språkdrakt står det mer om generatorer : A dynamo is an electrical generator that produces direct current with the use of a commutator. Without a commutator, a dynamo becomes an alternator, which is a synchronous singly fed generator. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
navid Svart 25.November.2013 Del på Facebook Svart 25.November.2013 (redigert) Hva er dynamo og hva er generator?? Enkelt og greit kan vi vel si at den innretningen vi har på sykkelhjulet som lager lys i lykta foran er en dynamo som produserer likestrøm, og dagens innretninger vi har i biler og båter som lager strøm er vanligvis en generator som produserer vekselstrøm, men den vekselstrømmen omgjøres til likestrøm gjennom likeretteren i generatoren? Så til Bjørnevold: Jeg tror den gamle innretningen du har i B20 også er en generator og ikke en dynamo ?? Redigert 25.November.2013 av navid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 26.November.2013 Del på Facebook Svart 26.November.2013 Jeg minnes at jeg bytta rett over en gang på b20 - samme braketter tror jeg (volvo amazon og 142) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Dinamo Svart 26.November.2013 Del på Facebook Svart 26.November.2013 No ser det ut som denne tråden fekk eit problem, at diskusjonen om generator eller dynamo tok overhånd - det er beklagelig, men eg vil likevel korrigera litt. Den lille rakkaren som sitter på sykkelhjulet er produsert på enklaste måte, med permanent magnet i rotoren, og den produserer vekselstrøm. Når det gjeld trådstarter sitt spørsmål, so gjorde eg noko lignande til amazonen med B18, midt på 70-talet. Eg vil tru det kan bli ein utfordring å få reimstrammeren til å passe, siden det er 180 grader rundt mellom innfesting og feste for reimstrammer men ellers so syns eg prosjektet er heilt greit. (lettare med reimstrammer der festeørene på generatoren har ein avstand på 120 grader). Magne Sitér dette innlegget Link to post
Bjørnevold Svart 28.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.November.2013 Hmmm,ja man kan vel da kalle begge typer for generatorer da de begge genererer strøm, utrykket dynamo er vel ett navn som henger igjen fra gammalt av da? Men skal vedde en iskrem på att 90% av de som går inn på en bilrekvisitabutikk og skal ha ny generator til bilen sin feks. Spør etter en dynamo. Anngående prosjektet er det ikke påbegynt enda, blir nok etterhvert når det begynner å bli varmere i været igjen, Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.