Jump to content

enpolet Oljetrykk føler. kobling skjema?

Rstava

Recommended Posts

Hvordan kobles en enpolt oljetrykk føler?

Jeg vet at den får minus av og være skrudd i motoren.
Men hvor skal jeg ta pluss ifra?

Denne giverenføleren skal ha et lyse og pipe når du vrir om tenningen, og lyse skal slukke, og pipingen skal stanse
så fort motoren starter og du får bygget opp ønsket oljetrykk.

Regner med at plussen må komme fra tenningen, men hvordan skal jeg få koblet lys og lyd inn på samme greie?
Skule jo nesten hatt en ingang og en utgang på den giveren med +12v da? og idet den får ønsket oljetrykk
vil den miste lys og lyd.

Jeg har skisert raskt opp hvordan jeg ser for meg at det kan være, problemet er bare sånn som det er koblet
på min tegning vil vel lys og lyd være aktiv hele tiden?

Takker for innspill.
bilde:

bilde

Giveren er vel et potensiometer, så du må koble det i serie med instrument. Slik du har koblet det har det ingen funksjon.

Jeg bare synser, men tipper at ved lavt oljetrykk er det ingen motstand slik at lyd og lys får spennning. Ved normalt trykk er det høy motstand og dermed bortimot null spenning. Skal vel også gi alarm ved for høyt trykk?

Den er nok Normaly closed ja, siden det bare er en tilkobling. Høres logisk ut.

Vi fikk den til å pipe igår når vi la en ledning fra følerens tilkobling og direkte til gjord.

Vil det si at føleren er ødelagt då? eller at den på en måte ikke er skrutt rett i godset, må se nermere på det ikveld.

Det er gamlingen sin båt, og han som krøp nedi maskinen igår, eg får ta meg ein kjikk selv idag :)

Takker for kjappe svar.

Legger ved et kjapt koblings skjema for sånn eg forsto det skule kobles nå.

https://baatplassen.no/bildearkiv/53/53131/koblet_i_serie.jpg

For meg virker det som en NO (Normaly Open) føler som når den aktiveres kortsluttes til minus(jor på motor) og summer piper når den får en minus forbindelse fra giveren. Summer har en fast + forbindelse (trolig via tenningsbryten)

Redigert av Sitrin (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Så vidt eg husker frå "gamle dager" so skal ein giver ha tilkobling for to ledninger, for å betjene både instrument og alarm, i tillegg til at den skal ha metallisk kontakt med motorblokka. Desse to tilkoblingane er då merkt med g for instrument og w for alarm, framdeles i følge hukommelsen. Dermed kan ein giver med ein tilkobling vera for enten alarm eller instrument.

Men ein båtmotor er lessa dugelig ned med elektronikk siden "gamle dager", so eg tør ikkje lova at dette stemmer i dag.

Magne

Lys og alarm kan gå på samme punkt, jeg har det slik hos meg. Men instrument krever egen giver eller en kombigiver med to utganger som du beskriver. Jeg har to givere, en for instrument og en for lys/lyd. Monterte dette etter havari pga en løsnet slange til oljekjøler og litt lite kontroll på instrumentene til enhver tid. Så nå både hører og ser jeg tydelig om oljetrykket svikter....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Dette er en gammel båt. 30år :)

ledningsnette er et sanasurium med alle regnbuens farger, og en ledning kan ha opp til flere farger før den kommer frem tid den skal :)

Når jeg tar ledningen av giveren og legger den rett til gjord, så funker lys og lyd.

Gammlingen hadde vist byttet den giveren for en stund siden, men det hadde fortsatt ikke virket.

lurer på om det er en normaly open giver, og skulle egentlig hatt en normaly closed.

Skal prøve å få tak i en normaly closed giver og teste om problemet løser seg.

er det noen måter og teste om den giveren jeg har er normaly open eller closed, eller ødelagt.

Rusket den ut men det står ingen merking utenom. italy 090, og d95 13f

Det er ihvertfall uendelig motstand mellom koblingspunkt og gods på den føleren.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...