Rstava Startet 16.Oktober.2013 Del på Facebook Startet 16.Oktober.2013 Hvordan kobles en enpolt oljetrykk føler?Jeg vet at den får minus av og være skrudd i motoren. Men hvor skal jeg ta pluss ifra?Denne giverenføleren skal ha et lyse og pipe når du vrir om tenningen, og lyse skal slukke, og pipingen skal stanseså fort motoren starter og du får bygget opp ønsket oljetrykk.Regner med at plussen må komme fra tenningen, men hvordan skal jeg få koblet lys og lyd inn på samme greie?Skule jo nesten hatt en ingang og en utgang på den giveren med +12v da? og idet den får ønsket oljetrykkvil den miste lys og lyd.Jeg har skisert raskt opp hvordan jeg ser for meg at det kan være, problemet er bare sånn som det er kobletpå min tegning vil vel lys og lyd være aktiv hele tiden?Takker for innspill.bilde: Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 16.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2013 Giveren er vel et potensiometer, så du må koble det i serie med instrument. Slik du har koblet det har det ingen funksjon. Jeg bare synser, men tipper at ved lavt oljetrykk er det ingen motstand slik at lyd og lys får spennning. Ved normalt trykk er det høy motstand og dermed bortimot null spenning. Skal vel også gi alarm ved for høyt trykk? Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 17.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2013 Du får givere med to uttak, ett til instrument og ett til lys/buzzer. Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 17.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2013 Du legger pluss på summer og oljelampe. Giveren jorder disse når du ikke har oljetrykk. Dette forutsetter at du har en NC giver (normalt lukket) Sitér dette innlegget Link to post
Rstava Svart 17.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2013 Den er nok Normaly closed ja, siden det bare er en tilkobling. Høres logisk ut. Vi fikk den til å pipe igår når vi la en ledning fra følerens tilkobling og direkte til gjord. Vil det si at føleren er ødelagt då? eller at den på en måte ikke er skrutt rett i godset, må se nermere på det ikveld. Det er gamlingen sin båt, og han som krøp nedi maskinen igår, eg får ta meg ein kjikk selv idag :) Takker for kjappe svar. Legger ved et kjapt koblings skjema for sånn eg forsto det skule kobles nå. https://baatplassen.no/bildearkiv/53/53131/koblet_i_serie.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 17.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2013 (redigert) For meg virker det som en NO (Normaly Open) føler som når den aktiveres kortsluttes til minus(jor på motor) og summer piper når den får en minus forbindelse fra giveren. Summer har en fast + forbindelse (trolig via tenningsbryten) Redigert 17.Oktober.2013 av Sitrin (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Dinamo Svart 17.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2013 Så vidt eg husker frå "gamle dager" so skal ein giver ha tilkobling for to ledninger, for å betjene både instrument og alarm, i tillegg til at den skal ha metallisk kontakt med motorblokka. Desse to tilkoblingane er då merkt med g for instrument og w for alarm, framdeles i følge hukommelsen. Dermed kan ein giver med ein tilkobling vera for enten alarm eller instrument. Men ein båtmotor er lessa dugelig ned med elektronikk siden "gamle dager", so eg tør ikkje lova at dette stemmer i dag. Magne Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2013 Lys og alarm kan gå på samme punkt, jeg har det slik hos meg. Men instrument krever egen giver eller en kombigiver med to utganger som du beskriver. Jeg har to givere, en for instrument og en for lys/lyd. Monterte dette etter havari pga en løsnet slange til oljekjøler og litt lite kontroll på instrumentene til enhver tid. Så nå både hører og ser jeg tydelig om oljetrykket svikter.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Arvor 20 Fish Svart 17.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2013 Koble kun minus fra giver, til minus på instrumenter. Pluss går direkte fra tenning til instrument. Kobler du pluss til giver, kortslutter du. Giveren fungerer som en "bryter" og "potmeter" for minusen som er fra blokken - avhengig av hvilken giver, og hvilke uttak den har. Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 17.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2013 Legger ved et kjapt koblings skjema for sånn eg forsto det skule kobles nå. https://baatplassen.no/bildearkiv/53/53131/koblet_i_serie.jpg Riktig skjema :-) Sitér dette innlegget Link to post
Rstava Svart 17.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2013 Dette er en gammel båt. 30år :) ledningsnette er et sanasurium med alle regnbuens farger, og en ledning kan ha opp til flere farger før den kommer frem tid den skal :) Når jeg tar ledningen av giveren og legger den rett til gjord, så funker lys og lyd. Gammlingen hadde vist byttet den giveren for en stund siden, men det hadde fortsatt ikke virket. lurer på om det er en normaly open giver, og skulle egentlig hatt en normaly closed. Skal prøve å få tak i en normaly closed giver og teste om problemet løser seg. er det noen måter og teste om den giveren jeg har er normaly open eller closed, eller ødelagt. Rusket den ut men det står ingen merking utenom. italy 090, og d95 13f Det er ihvertfall uendelig motstand mellom koblingspunkt og gods på den føleren. Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 17.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2013 Start opp motoren så du får oljetrykk, virker lyset da er den NO.... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2013 Det virker helt urimelig å ha en NO giver på oljetrykk til lampe. Lampen skal slukke når du får trykk, ikke lyse... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Rstava Svart 18.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2013 Fekk tak i en NC oljetrykkgiver på et bilverksted, og det funka som jøken :) Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 18.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2013 Det virker helt urimelig å ha en NO giver på oljetrykk til lampe. Lampen skal slukke når du får trykk, ikke lyse... Og hva så...er det noen som har sagt det skal brukes NO bryter? Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 18.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2013 Kan nok tolkes på flere måter når eller hva som er NO og NC . NO ved oljetrykk ok og NC ved alarm Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.