Jump to content

Dobbeltisolert termostatstyrt frostvakt, finnes det?

eehgil

Recommended Posts

Hei,

Vinteren står for dør og jeg prøver å finne en egnet varmekilde for å frostsikre båten (ligger på sjøen).

Noen som vet om en egnet varmekilde med følgende egenskaper (i prioritert rekkefølge):

1. Dobbeltisolert (ujordet støpsel), så slipper man å tenke på landstrømsproblematikk.

2. Termostat som er til å stole på og som kan stilles lavt (5 grader?)

3. Starter opp igjen automatisk etter strømbrud, med samme instillinger som før strømbrudd

4. Relativt lav effekt, under 300w?

Finnes noe slikt? Om den er iform av en panelovn, vifteovn, varmerør eller lignende spiller ingen rolle, så lenge den har egenskapene i listen over.

Takk for svar.

Har brukt frostvakt fra Malmbergs http://www.malmbergs.com/frmProductDisplay_new.aspx?item=5411580# både i maskinrommet på båten, og i utvendig pumpehus.

Denne har vart i mange år, og kan anbefales.

(Edit: Ser det står pakningsinnhold 8 stk, men man får kjøpt den løst hos Malmbergs)

Redigert av Christel III (see edit history)

Mvh
Simon

Det skreiv eg heller ikkje ! Men viss en ikkje dypper den i vann ,og den ligger tørt og godt så skulle det vel ikkje vere noe problem ,med eller uten jording.

Men dette er vel mange meininger om,nye jordefeil brytere måler vel ulikheter i fasene og da et det nok ikkje jord kabelen som teller osv.

Men helt sikkert ,noen her som har peiling.

Har brukt frostvakt fra Malmbergs http://www.malmbergs.com/frmProductDisplay_new.aspx?item=5411580# både i maskinrommet på båten, og i utvendig pumpehus.

Denne har vart i mange år, og kan anbefales.

(Edit: Ser det står pakningsinnhold 8 stk, men man får kjøpt den løst hos Malmbergs)

Fra linken kommer jeg bare til hovedsiden, klarer ikke å finne artikkelnummeret. Men hvis det er " Frostguard, IP44, 200W " du mener, så er vel ikke denne dobbeltisolert, bildet viser ihvertfall stikkontakt med jording.

Enig! Å finne slike varmekilder med jordet støpsel er grei skuring. Tenkte bare å prøve å finne ut om det finnes alternativer.

Det skreiv eg heller ikkje ! Men viss en ikkje dypper den i vann ,og den ligger tørt og godt så skulle det vel ikkje vere noe problem ,med eller uten jording.

Men dette er vel mange meininger om,nye jordefeil brytere måler vel ulikheter i fasene og da et det nok ikkje jord kabelen som teller osv.

Men med jordfeil i aparatet så kan du risikere at jordfeilbryteren ikke slår ut før du tar i det.

Eg har oppfatta det slik at det er populært å klippe jordkabel før den kjem ombord i båten for å unngå å få ombord jordfeil fra andre båter og land. Eg antar at TS har jordkabel inntakt ombord?

Det er ikkje fritt fram å drive klipp og lim som man vil på elektrisk matriell slik det påstås.

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Her har vel ingen påstått noe, att el matriell er i god stand er godt for alle parter.

Men ...eg seie det som det er, en kan vere plaget med andres båter dårlege anlegg på land osv, ka gjer da folk for å beskytte sitt eget, en kan lukke øynene så mykje en vil, eg gjere i allefall det som er best for meg, og det gjer andre med ! Og før det kjem eg gjer ingen ting som ødlegg for meg eller andre.

Folk på forum har en fantastisk kompetanse som vi alle bruker i alle formål og takkfor det, men att alle gjør det slik som det perfekte utførde jobben er beskrevet det tviler eg på.

Og når noen skriv att det er populært å kutte jordkabelen før den kjem ombord så treng en ikkje gjere det

Kan du forklare meg korleis det det blir jordfeil i den saken viss den ligg tørt osv,og kvifor skulle jordfeil bryteren slå ut når du tar i den ?

Alle varmeelementer kan få jordfeil etter en tid, spesielt i fuktig miljø som i en båt.

Og jordfeilbryteren vil ikke slå ut hvis du klipper jordleder, med mindre du tar i apparatet. Da fungerer du som jordleder hvis du står på/tar i noe som er jordet. Dette vil gå fint hvis jordfeilbryteren fungerer som den skal, men kan potensielt være dødelig hvis bryteren ikke fungerer og du får strømgjennomgang gjennom hjertet. En strøm gjennom hjertet på >30mA er regnet som livstruende. Hilsen elektriker(dog på land)

Redigert av Jche (see edit history)

Fikse hva?

Hva er du redd for?

Trekk en skjøteledning fra land og ombord i båten, kjøp så mange http://www.biltema.n...akt-IP23-35573/ som du trenger, men behold

jordledningen så er du og båten trygge, en jordfeil vil slå ut jordfeil bryteren på land..

Det er også en fordel å lese manualen http://www.biltema.no/BiltemaDocuments/Manuals/35-573_man.pdf den skal ikke ligge men henge på et skott.

PS; Men ikke skru den fast til et jernskott hvis en har stålbåt.

Klipper du jordledningen blir ikke båten tryggere, MEN DU LIGGER TYNT AN VED BERØRING HVIS EN FEIL SKULLE OPPSTÅ.

Alle varmeelementer kan få jordfeil etter en tid, spesielt i fuktig miljø som i en båt.

Og jordfeilbryteren vil ikke slå ut hvis du klipper jordleder, med mindre du tar i apparatet. Da fungerer du som jordleder hvis du står på/tar i noe som er jordet. Dette vil gå fint hvis jordfeilbryteren fungerer som den skal, men kan potensielt være dødelig hvis bryteren ikke fungerer og du får strømgjennomgang gjennom hjertet. En strøm gjennom hjertet på >30mA er regnet som livstruende. Hilsen elektriker(dog på land)

:thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Dobbeltisolert

http://www.mekk.no/gsa-veggovn-mini-wm-500b-500w/

Mulig denne og

http://www.bsbutikken.no/index.php?main_page=product_info&cPath=424_120&products_id=450144

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...