Jump to content

Albin AD-2 Problemer med oljetrykk

Jaly

Recommended Posts

Hei.

I vår kjøpte jeg min første trebåt, en flott snekke bygget på Vestnes i 1915/1916.

bilde

Kan lage et nytt Innlegg om den senere om det er interessant. :smiley:

Viste når jeg kjøpte båten at der var problem med oljetrykket, motoren er av typen Albin-AD2 og problem er at oljetrykket faller jevnt ifra jeg starter.

Begynner på rundt 4 bar på tomgang, kan kjøre en times tid før jeg ikke tørr lengre, da kan det ligge på litt under 0,2 bar og stiger igjen til 0,4 bar når jeg kobler ut propellen.

Har også kjørt den i to timer uten å koble inn propellen og da mener jeg det stoppet på 0,4 bar. Gjekk vertfall saktere ned.

Har byttet filter OC 84, olje SAE 30 og Målte temperaturen på blokka med ir-termometer til 70-80 grader om jeg ikke husker feil.

Siste eier sa han hadde prøvd å bytte lager og at han sjekket pakningen på oljepumpen, men det heller hjalp ikke.

Håper noen her kan ha peiling på kva problemet kan være?

Hadde vår kjekt å fått fiksa det til neste sesong. :smiley:

Legger ved link til info om motoren: http://www.albinmotor.com/AlbinMotor/res-ad2.html

Som dere kan se på bildene under er det mye hjemmelaget på den. :worry:

bilde

bilde

Mvh
Jakob

Har tenkt på at det kan vær overtrykksventilen på oljepumpen, men får ikke dette til å stemme med at trykke faller over lengre tid?

Vart trykket ditt bedre når du byttet veivlagre, rammelagre og overtrykksventiler?

Har fått tips om å prøve SAE 50 olje, men vil helst finne problemet med motoren.

Når jeg marsjer ligger trykket på 0,5-1 bar, på grunn av lite oppdrift i hekken og altfor stor motor ligger turtallet jeg marsjer på ganske lavt.

Redigert av Jaly (see edit history)

@beauty of aqua. Høres ut som jeg har samme problemet.
Kanskje litt mer slitt motor? sist eier sa at trykket stoppet på 0,5 bar, men jeg opplever at det går lavere.

Takker vertfall for tipset, blir å bytte vertfall overtrykksventiler og sjekker at siste eier satte i rett lager :smiley:

@Treskolars. Takk for det, får sjå om jeg lager meg en prosjekt tråd nå når båtsesongen er over. Tok endel bilder i sommer når jeg pusset skrog og fortsatt mye som må gjøres.

Har dessverre ikke fått tatt et bilde av båten i fart enda (Har alltid vært ombord) men det må jeg jo få til før eller siden :smiley:

Redigert av Jaly (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...