Jump to content

Trenger du ny kalesje til våren?


CB.

Recommended Posts

Om noen på forumet har behov for ny kalesje til våren, send meg en IM.

 

Dette er ikke en annonse noe Ingar vet men skal ha ny kalesje selv og høsten er riktig tidspunkt. Jobber litt med en mindre fabrikk som produserer telt og fortelt og tror en kan få til gunstig pris i kombinasjon med stykkgods sending av dette, sannsynligvis 50 % av ordinær,

 

En mangler mal og for de som ønsker må en sende ned kalesjen. det kan jeg ordne.

 

Send en IM dersom noen føler det er interessant.

 

Produksjonsland er Tsjekkia der det er levert store antall telt til Norge gjennom mange år noe jeg selv også har vært en del av.

Redigert av CB. (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post

Tiltaket er greit, men hva om kalesjen ikke passer når en får den? Nei, jeg holder meg til Måløy Industrisøm som har originalmalene til min båt!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Hei

 

Kom nettopp hjem.

 

Har samme kalesje selv til badebåten produsert på samme sted som vareprøve for noen år tilbake. Samme tykkelse som original, naturligvis råtebestandig og impregnert. Husker ikke i farten om det er 220,280 eller 330 g. Finner ut av det på mandagen.

 

Nettopp derfor er det viktig å sende den gamle kalesjen ned, Lars H slik at en vet at hullene blir der de skal være. Noe som ble gjort med badebåten. Dette fungerte helt utmerket ved retur kalesjen som nå er ca 10 år gammel. Den jeg har er blå, ingen særlig farge endring men måkene har gjort sitt :-)

 

Skal se om jeg kan komme opp med en ca snitt pris i løpet av mandagen. Poenget med å gå tilnærmet break even på dette er i første omgang å få opp mal setningene for større produksjon. Kommer opp med ca pris pr kvm.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post

Hm, vet ikke helt, spesielt vedrørende dette at det skal passe helt ved bare ved å levere den gamle. Har nettopp vært innom en anerkjent kalesjemaker på Østlandet i håp om å få sydd en ny kalesje til flybridgen nå i vinter. Hadde med den gamle. Han avslo jobben, da båten er for langt unna ift hans radius for oppfølging, Han sier det er umulig å få hullene/festene til å stemme på centimeteren uten å ha tilgang til båten. Dette fordi han var avhengig av å klippe opp den gamle kalesjen for å bruke den som mal. Han kunne derfor ikke love at hull/fester vill stemme nøyaktig uten å prøve den på båten. I så fall måtte jeg jeg selv lage hull, samt montere klips/"lift the dot" etc. Min konklusjon/erfaring er at den som skal sy en tight og god kalesje bør ha både maler og erfaring, evt tilgang til båten eller tilsvarende båt. En dyktig kalesjemaker har erfaring på hvor belastninger og slitasje oppstår slik at det legges forsterkninger der det behøves. Om man ikke er så nøye på å få den 100% tight og tilpasset, kan sikkert denne muligheten gi kroner spart ift norsk leverandør.

Det er jo forskjell på behov fra ei gammel sjekte til en mer moderne båt.

 

Mvh

 

Patton

Redigert av Patton (see edit history)
Link to post

Med respekt å melde tror jeg at kalesjemakeren da ikke vet helt hva han snakker om. Bruker en mal så kan en være sikker på at den ikke passer, spesielt ikke på eldre båter der stativ kanskje kan ha blitt byttet ut. Om en sender ned kalesje som passer er en rimelig sikker på at ny passer i kneppe punktene.

 

Fabrikken som vi bruker i forbindelse med telt produksjon og som produserer fortelt til campingvogner, har vi aldri opplevd at ting ikke passer ved retur av gammel.

 

Duken som blir brukt av kalesjemakere i Norge kommer ofte fra Hovdan eller Rofi . Det er samme duk som fabrikken bruker i Tsjekkia. :wink:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post

Til Alfamann: Unnskyld, det var ikke meningen å fornærme eiere av eldre sjekter! kanskje jeg har en vrangforestillining, da jeg har sett noen slike med kalesjer som ikke er så stramme som jeg liker dem. Det var ikke meningen å fornærme. Men dersom man vil spare noen kroner på en båt som ikke krever 100% finish, så kan det jo være noe å hente her. Nå er jo båteiere ulike typer, noen vil ha det 110 %, andre er ikke så nøye på det. Men jeg mener ikke at det er spesielt for sjekteeiere. Ro ro, mulig jeg ikke slipper av kroken her. Det går kanskje mer på båter som er ukurante og mindre påkostet, hvor tett kalesje er viktigere enn at den er har god passform. du har vel sett noen slike du også?

Jeg tror ikke jeg skal si noe mer, båteiere (jeg inkludert) er stolte folk. Jo mer jeg skriver, jo flere erter jeg på meg.... :blush:

 

Så er det jo en annen sak. Uten at jeg har doktorgrad i sjekter, så er vel kalesjen på denne typen båter mest i bruk når båten ligger ved brygga og ikke utpå? Mange har ikke engang vinduer og kalesjen er nærmest som en havnekalesje å regne. Dette i motsetning til en "kalesjebåt" hvor vi pga vårt klima ofte har kalesjen på. På slike båter er kalesjen kanskje større og vanskeligere å få stram. Så det er noen forskjeller synes nå jeg. Men for all del; ei sjekte fortjener også en god kalesje!

 

God helg!


 

Til CB:

Mulig det, det er nå hva jeg ble fortalt. Han takket nå nei til en fin jobb å ta på vinteren. Han jeg snakker om har forøvrig fått gode ord her på BP, men jeg velger å ikke bruke navn.

 

God helg!

Redigert av Patton (see edit history)
Link to post

Er det ikke litt greit å støtte opp seilmakere her i Norge også da? Blir det til at alle kjøper utenlands, forsvinner jo kompetansen. Og hva da når det skal repareres? Klart det er dyrere i Norge, men det skyldes jo for det meste høye skatter, avgifter og lønninger. Og en seilmaker vil vel som oss andre ha høy lønn også.

Link to post

Er det ikke litt greit å støtte opp seilmakere her i Norge også da? Blir det til at alle kjøper utenlands, forsvinner jo kompetansen. Og hva da når det skal repareres? Klart det er dyrere i Norge, men det skyldes jo for det meste høye skatter, avgifter og lønninger. Og en seilmaker vil vel som oss andre ha høy lønn også.

Det er akkurat hva jeg mener også. Kjøp alt på nett, og fra utlandet, så forsvinner rubbel og bit av kompetente fok her hjemme, og det kommer det ikke noe godt ut av :thumbsdown:

Link to post

Er det ikke litt greit å støtte opp seilmakere her i Norge også da? Blir det til at alle kjøper utenlands, forsvinner jo kompetansen. Og hva da når det skal repareres? Klart det er dyrere i Norge, men det skyldes jo for det meste høye skatter, avgifter og lønninger. Og en seilmaker vil vel som oss andre ha høy lønn også.

Hei

 

For å dra denne litt lenger, dette gjelder vell båtutstyr generelt? Er mange som bestiller " ting" til båt generelt fra nett/ utland.

Og for ikke å snakke om svart arbeid utført på båt og utstyr, dette undergraver vell dem som prøver å ha ett levebrød av det? Den ene etter den andre av kystens båtverksteder legges jo ned.....

 

larss

Link to post

Hei

 

For å dra denne litt lenger, dette gjelder vell båtutstyr generelt? Er mange som bestiller " ting" til båt generelt fra nett/ utland.

Og for ikke å snakke om svart arbeid utført på båt og utstyr, dette undergraver vell dem som prøver å ha ett levebrød av det? Den ene etter den andre av kystens båtverksteder legges jo ned.....

 

larss

:thumbsup:

Link to post

Når det gjelder fabrikkproduksjon har jeg lite skrupler med å kjøpe der det er rimeligst. Ofte er det en nettbutikk i utlandet. De gjenværende norske leverandører av fabrikkprodusert utstyr er stort sett store kjeder med standardiserte varelister likt dem en finner utenlands. Nisjeprodukter har stort sett forsvunnet fra hyllene i takt med inntredenen til Maritim og liknende kjeder.

 

Det er verre med håndverksproduksjon av for eksempel kalesjer, der verdsetter jeg skreddersøm og lokal produksjon. Rett og slett fordi det oftest gir det beste resultatet. For min del sidestiller jeg alle som driver "fjernproduksjon" etter maler, og om det er Hansen Protection eller en tjekkisk produsent er vel ikke så farlig, i slike tilfeller betyr vel pris mest uansett? Hansen ser jo ikke båten likevel, og passformen blir dermed litt vilkårlig.

Selv har jeg som tidligere nevnt blitt skuffet over Hansen Protection to ganger. Aldri mer.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...