Jump to content

Motorhøyde, trim-posisjon og baugoppdrift?


TeerexII

Recommended Posts

Kansje en litt rar emnebeskrivelse men prøver.

 

Jobber med en selvbygd 21fots alu båt, altså jeg har ikke bygget båten alene, har bare stått for deler av prosjektet, som en ansatt i det firmaet/foretaket som driver med dette.

Er jeg som må stå for den 'tekniske' biten for og si det slik :)

 

Første problem vi støtte på når båten skulle testes var at baugen lå for lavt, altså overplaning under fart.

Dette ble 'løst' delevis ved og sveise på en 'oppdriver' list på hver side av skroget, dette fungerte meget bra, dog ikke godt nok.

Nå har jeg ikke all verdens erfaring innen båt verden i og med at jeg er utdannet bil-mekaniker, så antakligvis dum som jeg var hevet motoren et hakk, som resulterte i at jeg måtte trimme motoren ennå mer inn mot speilet for og at propellen skulle få grep.

 

I utgangspunktet sto 'flyndra' eller hva dere kaller den ca 4cm over, nå står den 6cm, noe som jeg skjønner nå er ganske høyt.

Etter motoren ble løftet overplanet båten ennå mere enn den gjorde på 4cm høyde, dette for at jeg må trimme motoren mere inn antar jeg.

 

I morgen skal jeg prøve og senke motoren såklart, så kommer spørsmålet, vil det gi stort utslag på foreks 4cm over kontra 2cm over?

Kan/må jo trimme mere UT på 2cm kontra 4, noe som presser akterenden mere ned, opplever at akterenden blir presset opp i fart nå (har vel noe med at motor blir trimmet så mye inn forstår jeg).

 

Forstår og tenker det slik at jo mere motoren er trimmet ut, jo mere blir akterenden presset ned (noe jeg mangler akkurat nå) eller tar jeg noe feil?

 

Motoren er en 2006 Mariner/Mercury 90hp 4 takt med std 13x19'' propell alu, om jeg kan få si det slik.

 

1379255_468201213298035_1651319925_n.jpg

 

5824_468201373298019_271286747_n.jpg

 

1174628_467035836747906_302119961_n.jpg

 

 

 

Link to post

ja ned med motor så langt det går men at flyndra (antiventilasjonsplata) ikke er under skrogbunnen iallefall.

Og/eller prøve 4 blads alu eller 3-4 blads stålpropell for mere trim og baugløft.

 

5 cm "ekstrem" heving slik som jeg prøvde på bildet under funket greit på min båt med 4 blads stålprop, iallefall rett fram. Fortsatt grei kjølestråle selv om det ser ut som vanninntaket er delvis over vann.

Men senket et hull pga mye slipp i sving.

Men har jo ikke problem med lav baug/overplaning på min båt vanligvis.

 

Hvis du hadde 6 cm og mye trim ut så ligger jo vanninntaket i grenseland og bør sjekkes. Men nå er det jo såpass kaldt at det skal litt til før motor går varm av for lite kjølevann kanskje.

Men med alupropell så er det vel sterkt begrensa hvor mye det kan trimmes ut før propellen slipper vil jeg anta.

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Teerex, nå kjenner vi da hverandre du og er klar over det jeg spør om her.

 

Skal prøve og låne en 3 blads propell i stål når den tid kommer, må først få båten og plane ånkli først (låne av teerex) før jeg starter med propell testing.

 

Men teorien min stemmer vel med at jo lavere motor= jo mer kan motor tiltes ut, deretter blir akter presset mer ned og baug opp ja?

Redigert av c20let2k (see edit history)
Link to post

En standard montering sier plata i flukt så du kan nå begynne der. Å ta innledende testing i den eine ekstreme enden er bare tull. Med motoren montert i i flukt får du iallefall max uttelling for trim begge veier og en generelt god allround funksjon på alle kriterier. Ja du må trimme ut for å få løftet baugen men om båten har for mye bæring bak så vil du fort nå 'taket' mht fart. En båt er designet for en viss fart, om denne bare er laget uten videre omtanke så kan det godt være at taket på farten ikkje står i stil med hva ønsket til designeren var

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post

ja det er jo det som er vitsen med å trimme ut, altså få baugen opp og mindre våt flate = mere fart

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Takker for svar gutter, da har jeg fått bekreftet teorien min, skal heve motoren 2 hakk i morgen så får vi se hur det går :)

 

Håper du mener senke motoren 2 hakk :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Vektfordeling har ikke så mye og si, men jeg ser jo at problemet her er at jeg har vært 'dristig' og hevet motoren for mye, rett og slett..

 

Vektfordeling må jo ses i sammenheng med hvordan skroget er konstruert mtp balanse og fordeling av løft. Overplaning er jo ikke noen ønskelig egenskap akkurat, båten kan også bli nervøs i unnasjø.

Overplante den bare på full fart, eller også i lavere fart ?

 

blir jo spennende å se da, kan jo godt hende det løser seg med motor lavere montert slik at du får trimmet mer ut uten å miste grep

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
  • 6 år senere...

Interessant artikkel som kaster lys over en del spørsmål, og oppklarer et par mysterier.

 

https://www.boats.com/how-to/the-outboard-expert-boost-speed-with-outboard-engine-height-adjustments/

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...