Jump to content

Motorhøyde, trim-posisjon og baugoppdrift?

TeerexII

Recommended Posts

Kansje en litt rar emnebeskrivelse men prøver.

Jobber med en selvbygd 21fots alu båt, altså jeg har ikke bygget båten alene, har bare stått for deler av prosjektet, som en ansatt i det firmaet/foretaket som driver med dette.

Er jeg som må stå for den 'tekniske' biten for og si det slik :)

Første problem vi støtte på når båten skulle testes var at baugen lå for lavt, altså overplaning under fart.

Dette ble 'løst' delevis ved og sveise på en 'oppdriver' list på hver side av skroget, dette fungerte meget bra, dog ikke godt nok.

Nå har jeg ikke all verdens erfaring innen båt verden i og med at jeg er utdannet bil-mekaniker, så antakligvis dum som jeg var hevet motoren et hakk, som resulterte i at jeg måtte trimme motoren ennå mer inn mot speilet for og at propellen skulle få grep.

I utgangspunktet sto 'flyndra' eller hva dere kaller den ca 4cm over, nå står den 6cm, noe som jeg skjønner nå er ganske høyt.

Etter motoren ble løftet overplanet båten ennå mere enn den gjorde på 4cm høyde, dette for at jeg må trimme motoren mere inn antar jeg.

I morgen skal jeg prøve og senke motoren såklart, så kommer spørsmålet, vil det gi stort utslag på foreks 4cm over kontra 2cm over?

Kan/må jo trimme mere UT på 2cm kontra 4, noe som presser akterenden mere ned, opplever at akterenden blir presset opp i fart nå (har vel noe med at motor blir trimmet så mye inn forstår jeg).

Forstår og tenker det slik at jo mere motoren er trimmet ut, jo mere blir akterenden presset ned (noe jeg mangler akkurat nå) eller tar jeg noe feil?

Motoren er en 2006 Mariner/Mercury 90hp 4 takt med std 13x19'' propell alu, om jeg kan få si det slik.

1379255_468201213298035_1651319925_n.jpg

5824_468201373298019_271286747_n.jpg

1174628_467035836747906_302119961_n.jpg

ja ned med motor så langt det går men at flyndra (antiventilasjonsplata) ikke er under skrogbunnen iallefall.