Jump to content

må man ha noe lurium i bensinen ved vinterlagring?


ehrnst

Recommended Posts

Hvis tanken er nesten tom ville jeg ha drenert/sugd ut alt til våren hvis det er mulig å få med alt helt i bunn. Dvs. gammel bensin og kondensvann.

Evt. fylt tanken full nå sammen med bensinkonserveringsmiddel. Da er bensinen klar til bruk til våren og fri for kondens, så sant tanken er smekkfull.

 

Vannutskiller er da lurt å ha uansett, men hvis du har forgassermotor er det ikke så kritisk som injection.

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

bensin er plaget med å tåle langtidslagring dårlig, med tap av oktantall osv. men om det er bare noen liter så spiller det vel mindre rolle.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

ja bare å suge ut dritten til våren og starte med tom tank. lag bål eller fyll på en russebil :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Putter alltid litt lurium på tanken før den blir kjørt for siste gang ved opplag (ferskvannskjøring), prøver å ha minst mulig bensin på tanken og fyller opp med fersk bensin før/ved oppstart på våren. Har aldri drenert/tømt tanken helt for gammel bensin og aldri opplevd noe problemer ved min fremgangsmåte.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Denne bensin / diesel artikkelen er det mange som bør lese.

 

Særlig det om sommer og vinterbensin og lagring

Sommer- og vinterbensin

  • Vinterbensin har høyere damptrykk en sommerbensin.
  • Sommerbensinen kommer rundt 1. mai.
  • Vinterbensinen kommer tidligste 1. september.
  • Sommerbensin fungerer dårligere enn vinterbensin om vinteren.
  • Vinterbensin kan fungere dårligere enn sommerbensin om sommeren, spesielt for motorer med forgasser.
Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hvor i artikkelen finner du noe som nevner at man skal "fylle" eller sørge for en "full" forgasser??

Årsaken til at man bør drenere forgasserne er todelt. For det første dette med mulig konsekvens av "gammel" bensin og fordampningsegenskaper som det nevnes i artikkelen. Dette er en av årsakene til at mange står å drar seg lilla når gressklipperen skal i gang om våren.

Men hovedårsaken er at bensin over tid kan felle ut additiver, evt. kondens og urenheter, som legger seg i form av et belegg i flottørhus og i dyser. Spesielt på små forgassere kan dette bli et problem.

Selv driver jeg endel med å holde i gang/bygge opp gamle og forholdsvis nye motorsykler, både for meg selv og andre, og en av de første tingene man gjør er å plukke i fra hverandre forgasserne for å fjerne bl.a. belegg og urenheter fra bensin som har godgjort seg i ro og fred i flottørhus.

 

Så hva du snakker om er jeg helt i det blå om. Håper du kan komme ved en bedre begrunnelse enn den der Din Side-artikkelen, for med det du skriver har du linket til feil artikkel.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Solgte min gamle tempo nå nettop. Den hadde stått urørt omtrent i 8 år.. Tanken var tom nå og gasseren var full av en hvitaktig tykk pudding..

Så det ville lønn seg å tømt gasser..

 

Jeg mener å ha lært at på forgassermotorer er det lurt å la den gå og koble fra bensinen og la den gå til den er tom..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Stenge en evt. bensinkranen og la motoren gå til den stopper er også et godt alternativ ja.

De aller fleste konvensjonelle forgassere har en dreneringsskrue i bunnen av flottørhuset som er svært enkel å "betjene". Som regel med et forholdsvis stort hode og flatjernsspor. Ei halv omdreining ut er som regel nok.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er gjerne forskjell på totaktere og firetaktere? Med tanke på olje i bensinen som kan levre seg i løpet av vinteren. Har alltid hørt at utenbordsmotoren (totakt) skal gå til den stopper etter å ha tatt av bensinslangen, nettopp for å unngå levringer i forgasseren. Chevellen starter like lett på våren etter et halvt års stillestående, men så har ikke den olje i bensinen.

Link to post
Share on other sites

Joda, totakterne er jo spesielle sånn sett. Men "rein" bensin som blir stående over tid feller også ut stoffer.

Er bare å fylle en skvett i et gjennomsiktig glass, la den stå noen måneder og deretter se hva som ligger igjen når bensinen er borte. Bunnen av glasset vil være grå.

 

Den Chevellen din har vel ikke forgasser. Den har hevert :-)

Nei, men som jeg skriver: Spesielt på "småmotorer" som påhengere, motorsykler, gressklippere etc. Kan dette fort merkes som start/driftsproblemer.

På store forgassere er saken den samme mht. utfelling, men dimensjonene gjør at det tar lengre tid før det merkes.

Men om du peller den i atomer og f.eks reingjør den i ultralydbad e.l. vil du nok bli "imponert" over hva som løsner.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor i artikkelen finner du noe som nevner at man skal "fylle" eller sørge for en "full" forgasser??

Årsaken til at man bør drenere forgasserne er todelt. For det første dette med mulig konsekvens av "gammel" bensin og fordampningsegenskaper som det nevnes i artikkelen. Dette er en av årsakene til at mange står å drar seg lilla når gressklipperen skal i gang om våren.

Men hovedårsaken er at bensin over tid kan felle ut additiver, evt. kondens og urenheter, som legger seg i form av et belegg i flottørhus og i dyser. Spesielt på små forgassere kan dette bli et problem.

Selv driver jeg endel med å holde i gang/bygge opp gamle og forholdsvis nye motorsykler, både for meg selv og andre, og en av de første tingene man gjør er å plukke i fra hverandre av 10 forgasserne for å fjerne bl.a. belegg og urenheter fra bensin som har godgjort seg i ro og fred i flottørhus.

 

Så hva du snakker om er jeg helt i det blå om. Håper du kan komme ved en bedre begrunnelse enn den der Din Side-artikkelen, for med det du skriver har du linket til feil artikkel.

Det må være et dårlig råd du gir til venne dine siden forgasserne må overhales hver vår.

Mulig du bør anbefale vennene dine å starte opp en gang eller to utenom sesongen, men da blir du arbeidsløs..

Fra artikkelen.

##Når du skal sette bort "sommer-maskiner" med bensinmotor og forgasser, bør du imidlertid fylle tanken med sommerbensin. Dette fordi vinterbensin kan forårsake såkalt damplås når den brukes om sommeren.

Bensinen bør derfor fylles før vinterbensinen kommer. Vinterbensinen kommer ifølge Statoil tidligst 1. september.##

90 av 100 gressklippere som er trege å starte, har luftmangel. Rengjør / skift luftfilter. 1 ny plugg 9 stykker går på oljeblanning.
Når dette er fikset så går de på andre draget.
Jeg hadde en to-takter Yamaha 4HK fra 1982. de tre første årene ble den ferskvannkjørt på høsten og satt inn.

Siden har den hengt bak på jolla året rundt er på vannet hele året. skifter olje og smører opp motoren hvert år nesten.

Bensinen er på kannene en med og en uten olje. motoren starter på 3 forsøket om den har stått tre dager eller 4 mnd. Bensinen er fra August året før slik er det hvert år. ("Solgte " motoren for 4 år siden med 1 års Garanti) den går enda.

Har en gressklipper fra 1979 og et par motorsager fra ca. 1970 og 90 de står med halvfulle tanker.
Snøfreseren er bare 5 år samme behandlingen.

Skulle Bensinen ta skade av å stå i forgasseren, burde noe ha hent på disse åra.

Kan hende at jeg mister en eller to omdreiningerer, men det får så være. (men det kommer heller av at jeg blander 1/2 % ekstra med olje til de som skal ha oljebl.) Kan anbefale og kjøre på gammel bensin.

Hvor har du lært det du hevder?

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Nå er det riktignok innsprøytning på min Optimax motor, men jeg tilsetter alltid en skvett av "luriumet" teerex henviser til før vinteropplag. Tilsetter anbefalt dosering av konserveringsmiddelet på tanken før jeg foretar kjøring med ferskvann. Pleier også å ha full bensintank når båten settes på land for vinteren.

 

Luriumet ble anbefalt av forhandler for å forebygge at bensinen skulle levre seg og få en gelekonsistens i dyser og innsprøytningssystem ved langtidslagring.

Om det har noe for seg vet jeg ikke, men det er jo et enkelt og rimelig tiltak som i det minste gir meg litt ro i sjelen :wink: .

 

Motoren har forøvrig alltid vært overraskende lettstartet etter vinterdvalen :thumbsup: .

Redigert av Olepo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men hovedårsaken er at bensin over tid kan felle ut additiver, evt. kondens og urenheter, som legger seg i form av et belegg i flottørhus og i dyser. Spesielt på små forgassere kan dette bli et problem.

Selv driver jeg endel med å holde i gang/bygge opp gamle og forholdsvis nye motorsykler, både for meg selv og andre, og en av de første tingene man gjør er å plukke i fra hverandre forgasserne for å fjerne bl.a. belegg og urenheter fra bensin som har godgjort seg i ro og fred i flottørhus.

 

 

Mulig du har rett i følge de som lever av det, men om det er rett???

 

Motorsykkel kr 3 400,- Moped/scooter/Lett Motorsykkel kr 2 400,-

Vinterlagring hos oss betyr at følgende viktige for- og etterarbeide utføres - og dette er selvfølgelig inkludert i prisen:

Ved innlevering:

  • Bytting av olje (gjelder kun sykler med 4-taktsmotor)
  • Batteri tas ut av sykkel og vedlikeholdslades flere ganger i løpet av vinteren
  • Forgassere (flottørkammer) tømmes for bensin
  • Dekkenes lufttrykk sjekkes
  • Sykkelen vaskes/tørkes
  • Sykkelen lagres innendørs i tørre og sikre lokaler

Ved utlevering:

  • Batteri monteres
  • Motor klargjøres og startes
  • Sikkerhetssjekk av lys/bremser/dekk etc.
  • Sykkelen vaskes for vinterlagringsstøv
Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Det må være et dårlig råd du gir til venne dine siden forgasserne må overhales hver vår.

Mulig du bør anbefale vennene dine å starte opp en gang eller to utenom sesongen, men da blir du arbeidsløs..

 

 

Hvor har du lært det du hevder?

Du må unnskylde at jeg har kutta endel av det sedvanlige tøvet ditt, for jeg klarer fortsatt ikke å se sammenhengen mellom det du linker til, og drenering av forgassere.

 

Når det gjelder det jeg faktisk har tatt med her er dette for å høre om det er et utslag av at du starter selvmedisineringa alt for tidlig på lørdagskveldene. Hvor i helsike finner du at jeg har nevnt årlige forgasseroverhalinger og venner?

 

Ang. hvor jeg har lært at det lønner seg å drenere av flottørhuset på forgassere før de skal settes bort for sesongen, så tilhører dette allmenutdannelsen for enhver som tar vare på tingene sine.

I tillegg har jeg jobbet et langt yrkesliv som maskinist, senere maskinsjef på skip i utenriksfart. Etterhvert feiga jeg ut og ble teknisk sjef på borerigg. I tillegg har jeg drevet med motorsykler i hele mitt voksne liv, både som turkjører, konkurransefører og mekaniker, så en viss innsikt i forbrenningsmotorers gjøren og laden har jeg opparbeidet meg, selv om forgassere nok aldri vil bli koe ekspertområde for min del.

Problemene oppstår ikke over natta eller nødvendigvis over vinteren. Men over tid.

Igjen: fyll ett av pilleglassene dine med bensin, la det stå lenge nok til at bensinen er fordampet, og se hva som blir igjen.

Eller gakk hen til enhver som fortsatt har profesjonell befatning med forgassermotorer og be dem dementere det jeg har skrevet.

Ta det som en utfordring.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Beklager Da misforsto jeg at du måtte overhale forgasseren hver år, unnskyld. :wflag:

Har bare rengjort noen forgassere som har stått tomme for andre, aldri hatt forgasser problemer med egnene av en merkelig grunn.

 

med den CV`n er det bare å legge seg helt flat.

Det ser ut som vi er enige, men snakker om to forskjellige tidsperspektiv , Sitat " Problemene oppstår ikke over natta eller nødvendigvis over vinteren. Men over tid."

Jeg trodde vi snakket om vinterlagring noen mnd. har aldri hatt sans for at en motor skal stå å forfalle i laang tid.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

På småmotorer (klipper/freser) fyller jeg som regel alkylatbensin (miljøbensin), den har mye bedre lagringsegenskaper enn vanlig bensin, og avgir vel også renere avgasser.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

fyller jeg som regel alkylatbensin (miljøbensin), den har mye bedre lagringsegenskaper enn vanlig bensin, og avgir vel også renere avgasser.

JA:

Det første du legger merke til når du fyller alkylatbensin på tanken er at det ikke lukter på langt nær så mye og ubehagelig som vanlig bensin.

Det neste du legger merke til er at avgassene heller ikke stinker og du får ikke vondt i hodet eller annet ubehag av å puste inn eksos.

Men alkylatbensin har enda et par fordeler. Den ene er at den tåler lagring i flere år uten å forringes.

Det er to negatve sider med alkylatbensin. Den ene er at den er omtrent dobbelt så dyr som vanlig bensin når man kjøper den i små kvanta. Men med det lave bensinforbruket som gressklipper og snøfreser representerer regner vi ikke dette som noe problem.

Det andre er at det ikke er like lett å få tak i som vanlig bensin og du må gjerne undersøke litt hvis du ikke bor i nærheten av de utsalgsstedene vi har nevnt over.

 

(Og bare så det er nevnt: CO2-utslippet er det samme som som med vanlig bensin.)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...