Jump to content

må man ha noe lurium i bensinen ved vinterlagring?

ehrnst

Recommended Posts

I mine år som mc-mekaniker så kom det alltid både mc, scootere og mopeder på tilhenger om våren. Kjøretøy med "gammeldagse" forgassere som ikkje ville starte. Normalt var det nok å bytte tennplugger å drenere litt av kvar forgasser. Så starta de som ei kule.

Kall det brennstoff, kall det bankefasthet eller cetantall, spilelr ingen rolle. Brennverdien synker.

Nyere kjøretøy har ikkje det problemet. Siste mc'n min, og gutungens 125 med innsprøytning kunne stå i månevis, og starta på under sekundet. Tette drivstoffsystem og Innsprøytning. Då holder bensinen over lang vinter. Men på de gamle mc med forgasser tapper eg heller ikkje av. Forgasseren har iallefall ikkje godt av å stå tørr har eg erfart. Både irr og pakninger/flottørnål kan trøbble. Og fogging gidd eg ikkje. Så eg pleier la de stå med fulle forgassere. Og så drenerer eg av ein halv dl om våren før eg rører startknappen.

Så ingen lurium anbefalt frå meg. Berre la det stå som det er, og skyll igjennom til våren :thumbsup:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Min erfaring er motsatt. Belegg fra gammel bensin har laga spetakkel med flottørbevegelsen/nåla samt forårsaka tette dyser.

At flottørpakninger tar kvelden kun for at de står tørre over vinteren er noe jeg heller ikke har vært borti, selv om enkelte påstår det.

Dessuten er jo nivået i et flottørkammer uansett under pakningsnivå, så jeg skjønner ikke helt den argumentasjonen. Er vel ingen pakninger i en vanlig forgasser som står i bensin.

Uansett. Hovedsaken er hva du selv mener funker.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Firetakterne skal ha en teskje med motorolje inn i plugghullene og dreies rundt noen omdreininger etterpå. Totakterne skal vel fogges inn i innsuget.
ok.. Jeg har suzuki 4 takter. Får prøve det Evt..

Hadde en mercury 4takt før.. Der gjorde jeg ingenting, uten at den tok skade av det heller.. Hehe

Redigert av glalaks (see edit history)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

man skulle jo tro at det holdt å sprøyte inn mens motor går, så sant man stopper den umiddelbart når man stopper å sprøyte/spraye.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...