Sjeldenutpå Svart 19.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2013 I mine år som mc-mekaniker så kom det alltid både mc, scootere og mopeder på tilhenger om våren. Kjøretøy med "gammeldagse" forgassere som ikkje ville starte. Normalt var det nok å bytte tennplugger å drenere litt av kvar forgasser. Så starta de som ei kule. Kall det brennstoff, kall det bankefasthet eller cetantall, spilelr ingen rolle. Brennverdien synker. Nyere kjøretøy har ikkje det problemet. Siste mc'n min, og gutungens 125 med innsprøytning kunne stå i månevis, og starta på under sekundet. Tette drivstoffsystem og Innsprøytning. Då holder bensinen over lang vinter. Men på de gamle mc med forgasser tapper eg heller ikkje av. Forgasseren har iallefall ikkje godt av å stå tørr har eg erfart. Både irr og pakninger/flottørnål kan trøbble. Og fogging gidd eg ikkje. Så eg pleier la de stå med fulle forgassere. Og så drenerer eg av ein halv dl om våren før eg rører startknappen. Så ingen lurium anbefalt frå meg. Berre la det stå som det er, og skyll igjennom til våren Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Folk I Båt Svart 19.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2013 (redigert) Min erfaring er motsatt. Belegg fra gammel bensin har laga spetakkel med flottørbevegelsen/nåla samt forårsaka tette dyser. At flottørpakninger tar kvelden kun for at de står tørre over vinteren er noe jeg heller ikke har vært borti, selv om enkelte påstår det. Dessuten er jo nivået i et flottørkammer uansett under pakningsnivå, så jeg skjønner ikke helt den argumentasjonen. Er vel ingen pakninger i en vanlig forgasser som står i bensin. Uansett. Hovedsaken er hva du selv mener funker. Redigert 19.Oktober.2013 av Folk I Båt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 20.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2013 uansett, full tank + lurium = lite trøbbel til våren Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ehrnst Svart 20.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2013 Flott. Nå har jeg tom tank, ingen lurium og full gasser:) men, får ta å drenere den til våren, fogget nemlig motor, hvis ikke hadde jeg nok stengt krana Sent from my Lumia 800 using Tapatalk Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 20.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2013 Er det viktig å spraye noe i sylinderne? Fogging? Jeg har ikke gjort det.. Tenkte fylle opp tanken med bensin nå før jeg setter den bort. Håper jeg får start til våren.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
LM 605 Svart 20.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2013 Er det viktig å spraye noe i sylinderne? Fogging? Jeg har ikke gjort det.. Tenkte fylle opp tanken med bensin nå før jeg setter den bort. Håper jeg får start til våren.. Brukte altid å gjøre dette da jeg hadde Mercury (115hk- 2007mod). Det sto i manualen. Ut med pluggene, spraye en dash i hver sylinder, og kjøre en liten en på selvstarteren. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 20.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2013 Har de sånn på Biltema? Kanskje jeg skulle gjort det.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
LM 605 Svart 20.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2013 Mener at du får dette på Biltema. Er det en Suzuki du har ? Står kanskje noe om dette i manualen, hvis du har den. Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 20.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2013 Det skal vel inn via gasseren til motor stopper? Sent from my Lumia 800 using Tapatalk Sitér dette innlegget Link to post
gbraen Svart 20.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2013 Firetakterne skal ha en teskje med motorolje inn i plugghullene og dreies rundt noen omdreininger etterpå. Totakterne skal vel fogges inn i innsuget. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2013 Min erfaring er motsatt. Belegg fra gammel bensin har laga spetakkel med flottørbevegelsen/nåla samt forårsaka tette dyser. Det har eg også vert borti, men det har vert på motorer som har vert lagret lengre tid enn over vinteren. Men vi har jo kortere vinter her vestpå Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Folk I Båt Svart 20.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2013 (redigert) Joda. Som jeg skrev i mitt noe oppfyrte tilsvar (beklager!) til en her tidligere: Dette skjer ikke over natta eller en vinter. Min erfaring er at det skjer over noen år. Dvs. gjentatte vinter/sommerlagringer med bensin i flottørhusene. Redigert 20.Oktober.2013 av Folk I Båt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 20.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2013 (redigert) Firetakterne skal ha en teskje med motorolje inn i plugghullene og dreies rundt noen omdreininger etterpå. Totakterne skal vel fogges inn i innsuget.ok.. Jeg har suzuki 4 takter. Får prøve det Evt.. Hadde en mercury 4takt før.. Der gjorde jeg ingenting, uten at den tok skade av det heller.. Hehe Redigert 20.Oktober.2013 av glalaks (see edit history) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
LM 605 Svart 20.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2013 Er det den "nye " 140 hk du har? Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 20.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2013 2005.. Så er vel den gamle da? Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Teerex Svart 20.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2013 Den nye er nettopp kommet ja Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 20.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2013 Den nye er nettopp kommet ja Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
LM 605 Svart 20.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2013 Den nye kom vel i år ja. 100-115-140 er vel "samme" motoren. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 20.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2013 Står at det skal fylles drivstoffstabilisator på tanken.. Sprøyt tåkeolje inn luftfilteret mens den går, Sprøyt tåkeolje inn i sylinderne når motor er stoppa. Ifølge boka Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Teerex Svart 20.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2013 man skulle jo tro at det holdt å sprøyte inn mens motor går, så sant man stopper den umiddelbart når man stopper å sprøyte/spraye. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.