Rastløs Startet 19.Oktober.2013 Del på Facebook Startet 19.Oktober.2013 Oppdaget i dag ( når jeg skulle skifte olje for vinterkonservering)at verkstedet som har hatt service på motoren har satt på et filter som er beregnet for en helt annen vp motor. Filteret er120 mm langt mens riktig filter er 85 mm langt. Jeg har en d1 30. Filteret synes å være til md modellene. ( altså forrige generasjon) Siden filteret er lengre er det mye lettere å montere og demontere enn original filteret. ( et lite hel... å demontere det originale pga plassen) Er det noe risiko ved å velge et filter som ikke er laget for motoren ? ( -så lenge det er tett, selv om det rommer mer olje) Det vil gjøre filter skift mye enklere siden man da får tak med filtertangen, - noe man ikke får med det originale filteret. Sitér dette innlegget Link to post
SR400 Svart 19.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2013 Hvis den har gått en hel sesong med det filteret så går det nok bra :) Men hvis man kjøper et jalla-filter så KAN man få feil oljetrykk. Filterne har ofte en buypass ventil inni seg. Sitér dette innlegget http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post
Rastløs Svart 19.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2013 Begge er jo volvo penta filter ( men den har ikke gått en hel sesong, men ca 6-7 timer etter service :) ) Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 19.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2013 Så lenge det er et smøreoljefilter, det holder tett, du tar hensyn til evt. Volumforskjell og, som han over her nevner, du fortsatt har riktig trykk ved tomgang kan det ikke bli feil. Selv har jeg ofte gått over fra originalfilter til andre leverandører (Fleetguard, Mann etc) på nybygg pga. rederienes innkjøpsavtaler. Der er det ofte størrelses- (les volum) forskjeller, uten at det har negativ betydning så lenge forskjellen går i riktig retning. Heller større enn mindre. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 19.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2013 Man må også sikre seg at filter ligger an imot i begge ender som det skal og er passe trangt på et eventuelt senterrør. For hvis filteret ikke tetter ordentlig mot sine anleggsflater vil oljen kunne passere fritt forbi filteret, dvs oljen blir ikke filtrert i det hele tatt ... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Folk I Båt Svart 19.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2013 Da tenker du på cartridge/innsatsfilter? I så tilfelle er det ikke slingringsmonn på størrelsen. Hans motor har vel spin-on filter. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 19.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2013 (redigert) Da tenker du på cartridge/innsatsfilter? I så tilfelle er det ikke slingringsmonn på størrelsen. Hans motor har vel spin-on filter. Ja, stemmer. Jeg tenkte utskiftbare innsatser som er det vanlige på større motorer. Med "spin-on" er det stort sett bare gjengene som må passe og selvfølgelig diameter på de to gummiringene. Redigert 19.Oktober.2013 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Helge78 Svart 19.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2013 Så lenge filteret har lik interface mot filter holder, så er det 2 andre ting som kan vere avgjørende, og det er åpningstrykk på by-pass og finhet på filteret(micron tall). Dette er sikkert noe teknisk support hos VP kan svare på. Eg veit ikkje hvordan filteret på denne motoren er montert, men om det er montert horisontalt, kan det ta litt lenger tid å få oljetrykk ved oppstart. Dette er ikkje tema om filteret er montert vertikalt. Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 20.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2013 Filteret er montert horisontalt på siden av motoren. Det er utenpåliggende så det er vel da sikkert det som blir omtalt som spinn-on filter her i tråden. Begge filtertyper er beregnet for VP på ca 20-40 hk. Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 20.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2013 Større filter, bedre kapasitet før det går tett og bypassen åpner. Bruker "feil" filter selv, på bilen min. Den motoren har et frynsete rykte, men min er fin.. :) Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 20.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2013 På nettet finner du flere kryssreferansetabeller (cross-reference) som viser oljefiltre med like egenskaper fra forskjellige leverandører. Her er et par eksempler: http://www.framcatalog.com/Competitor.aspx?b=F&pn=3510&em=True http://catalog.baldwinfilter.com/ http://www.mannfiltersrus.com/mann_filters/OEM-Part-Number-Lookup/ Du finner også tekniske spesifikasjoner for oljefiltre på nettet. Sjekk at viktige egenskaper er like. Pass på at gjengene er korrekte. Her er et eksempel på teknisk spesifikasjon: https://www.mann-hummel.com/mf_prodkata_fmmx/index.html?ktlg_page=6&prdsl=1130&ktlg_lang=1&ktlg_01_mrksl=34&ktlg_01_mdrsl=14&ktlg_01_modsl=382&ktlg_01_fzkat=&ktlg_01_fzart=1&ktlg_subpage=0&gobackToPage=61 Dersom det er oljekjøling i forbindelse med oljefilteret, kan det være gunstig å bruke et stort filter med høy gjennomstrømning. Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 21.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2013 det finnes bare orginalfiltre fra seriøse filter leverandører. Selv pleier jeg alltid å insistere på FRAM filter både på bilen og i båten. Hvem vet hvilke tvilsomme filterleverandører Toyota og Yanmar finner det for godt å source inn fra for å øke profitten. Høyst sannsynlig har de nok en kvalitetskontroll, men det er bedre å ha et orginalt filter fra en kjent seriør leverandør av slike komponenter. Samme gjelder impeller og andre forbrukskomponenter, men komponentene må komme fra de seriøse produsentene av like deler. Ofte er det jo dem som har produsert for motorfabrikantene også hvis vi er heldige. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
index Svart 21.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2013 Selv pleier jeg alltid å insistere på FRAM filter både på bilen og i båten. Artig! Jeg bruker stort sett det meste, UNNTATT Fram og Biltema. Etter min erfaring og det jeg har lest ut av tester så er Fram blant de simpleste oljefiltrene man kan finne. Mulig de har blitt bedre, men ut fra hvordan de var før holder jeg meg laangt unna Fram. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
olews Svart 21.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2013 Uten å starte en diskusjon om merker så er Fram en av de store på filtere, men de er amerikanske og amerikanerne har jo hatt sine sider med kvalitet opp gjennom tidene. Men kanskje viktigere er å kjøpe filter av de som lager dem. Ikke bare stole på klistremerkene fra f.eks. Volvo Penta. Et VP filter fra i dag kan være ok, men hvor kommer det fra i morgen. Orginaldeler er og blir orginale fra produsent. Har aldri kjønt hvordan en generator til en Nissan kan være orginal Nissan når det står Hitachi på den? Eller Hella/Bosch på elektriske komponenter i en tysk bil. Det er markedsføring fra verksteder og produsenter for å ta inn ekstra fortjeneste på deler. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
SR400 Svart 21.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2013 Hvor lang tråd trengs for å svare på et enkelt spørsmål tro? Sitér dette innlegget http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post
adeneo Svart 21.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2013 (redigert) Selv pleier jeg alltid å insistere på FRAM filter både på bilen og i båten. Enig med index, selv bruker jeg gjerne Wix, men holder meg langt unna Biltema, uten at jeg helt vet hvorfor, har aldri prøvd filtre derfra, og selvfølgelig Fram, som vel er kjent som verdens dårligste filterprodusent og ikke noe de fleste ville insistert på ? Forøvrig, så lenge filteret passer med gjenger og pakninger, og oljen blir filtrert, så spiller det ingen rolle om det ene er lengre enn det andre, men jeg antar at motorprodusenten på et eller annet vis kalkulerer seg frem til hvor mye filter som er nødvendig i forhold til normalt trykk, mengde olje osv. og så slår opp i en katalog og finner et som passer. Redigert 21.Oktober.2013 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 21.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2013 Hadde vert mye mer skeptisk dersom filteret var mindre enn "originalt". Større overflate på filterduk, lavere gjennomstrømnings-hastighet. Bare pluss med større filter. Ellers er jo som kjent filteret "dårligst" når det er nytt, og blir gradvis bedre etterhvert som filter blir trangere helt til det blir så trangt at oljen by-passer i ventilen og slipper oljen forbi ufiltrert.. Sitér dette innlegget Link to post
Stein-Erik Svart 21.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2013 Hei! Jeg opplevde det samme selv for to år siden. Lasa hadde gitt meg et filter som ikke var likt det jeg hadde. Ringte dem, og de kunne fortelle at det er flere filter som passer. Forskjellen er den fysiske størrelsen. Men på de minste modellene til volvo var ikke dette noe problem. Men jeg kunne godt få bytte i modellen som er spesifisert, noe jeg ikke gjorde. I år var jeg tilbake til den opprinnelige typen. Så dette kan du ta helt med ro! Sitér dette innlegget Link to post
Bjørnevold Svart 21.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2013 Inget problem, tut å kjør du :-) Så enkelt kan dette spørsmålet besvares. Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 21.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2013 Jeg lærte om Fram filtre fra en mekaniker for over 30 år siden som forklarte at Fram patenterte patronfilteret og var en av verdens største og beste produsenter. Siden dette var en stødig kar som jeg antok kunne sine ting. Kanskje det er rett og slett ikke riktig. Hva Biltema selger er det vel bare innkjøperen som vet, men jo være fra hvilken som helst leverandør, bare de gir et godt tilbud på en batch. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.