Jump to content

Hva kan gå galt med feil oljefilter ?


Rastløs

Recommended Posts

Oppdaget i dag ( når jeg skulle skifte olje for vinterkonservering)at verkstedet som har hatt service på motoren har satt på et filter som er beregnet for en helt annen vp motor. Filteret er120 mm langt mens riktig filter er 85 mm langt. Jeg har en d1 30. Filteret synes å være til md modellene. ( altså forrige generasjon)

 

Siden filteret er lengre er det mye lettere å montere og demontere enn original filteret. ( et lite hel... å demontere det originale pga plassen)

 

Er det noe risiko ved å velge et filter som ikke er laget for motoren ? ( -så lenge det er tett, selv om det rommer mer olje) Det vil gjøre filter skift mye enklere siden man da får tak med filtertangen, - noe man ikke får med det originale filteret.

Link to post

Så lenge det er et smøreoljefilter, det holder tett, du tar hensyn til evt. Volumforskjell og, som han over her nevner, du fortsatt har riktig trykk ved tomgang kan det ikke bli feil.

 

Selv har jeg ofte gått over fra originalfilter til andre leverandører (Fleetguard, Mann etc) på nybygg pga. rederienes innkjøpsavtaler. Der er det ofte størrelses- (les volum) forskjeller, uten at det har negativ betydning så lenge forskjellen går i riktig retning. Heller større enn mindre.

Link to post

Da tenker du på cartridge/innsatsfilter? I så tilfelle er det ikke slingringsmonn på størrelsen.

Hans motor har vel spin-on filter.

Ja, stemmer. Jeg tenkte utskiftbare innsatser som er det vanlige på større motorer.

Med "spin-on" er det stort sett bare gjengene som må passe og selvfølgelig diameter på de to gummiringene.

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Så lenge filteret har lik interface mot filter holder, så er det 2 andre ting som kan vere avgjørende, og det er åpningstrykk på by-pass og finhet på filteret(micron tall).

Dette er sikkert noe teknisk support hos VP kan svare på.

 

Eg veit ikkje hvordan filteret på denne motoren er montert, men om det er montert horisontalt, kan det ta litt lenger tid å få oljetrykk ved oppstart. Dette er ikkje tema om filteret er montert vertikalt.

Link to post

På nettet finner du flere kryssreferansetabeller (cross-reference) som viser oljefiltre med like egenskaper fra forskjellige leverandører. Her er et par eksempler:

 

http://www.framcatalog.com/Competitor.aspx?b=F&pn=3510&em=True

http://catalog.baldwinfilter.com/

http://www.mannfiltersrus.com/mann_filters/OEM-Part-Number-Lookup/

 

Du finner også tekniske spesifikasjoner for oljefiltre på nettet. Sjekk at viktige egenskaper er like. Pass på at gjengene er korrekte. Her er et eksempel på teknisk spesifikasjon:

 

https://www.mann-hummel.com/mf_prodkata_fmmx/index.html?ktlg_page=6&prdsl=1130&ktlg_lang=1&ktlg_01_mrksl=34&ktlg_01_mdrsl=14&ktlg_01_modsl=382&ktlg_01_fzkat=&ktlg_01_fzart=1&ktlg_subpage=0&gobackToPage=61

 

Dersom det er oljekjøling i forbindelse med oljefilteret, kan det være gunstig å bruke et stort filter med høy gjennomstrømning.

Link to post

det finnes bare orginalfiltre fra seriøse filter leverandører. Selv pleier jeg alltid å insistere på FRAM filter både på bilen og i båten. Hvem vet hvilke tvilsomme filterleverandører Toyota og Yanmar finner det for godt å source inn fra for å øke profitten. Høyst sannsynlig har de nok en kvalitetskontroll, men det er bedre å ha et orginalt filter fra en kjent seriør leverandør av slike komponenter. Samme gjelder impeller og andre forbrukskomponenter, men komponentene må komme fra de seriøse produsentene av like deler. Ofte er det jo dem som har produsert for motorfabrikantene også hvis vi er heldige.

Ole
S/Y Algol

Link to post

Selv pleier jeg alltid å insistere på FRAM filter både på bilen og i båten.

 

 

Artig! Jeg bruker stort sett det meste, UNNTATT Fram og Biltema. Etter min erfaring og det jeg har lest ut av tester så er Fram blant de simpleste oljefiltrene man kan finne. Mulig de har blitt bedre, men ut fra hvordan de var før holder jeg meg laangt unna Fram.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Uten å starte en diskusjon om merker så er Fram en av de store på filtere, men de er amerikanske og amerikanerne har jo hatt sine sider med kvalitet opp gjennom tidene. Men kanskje viktigere er å kjøpe filter av de som lager dem. Ikke bare stole på klistremerkene fra f.eks. Volvo Penta. Et VP filter fra i dag kan være ok, men hvor kommer det fra i morgen. Orginaldeler er og blir orginale fra produsent. Har aldri kjønt hvordan en generator til en Nissan kan være orginal Nissan når det står Hitachi på den? Eller Hella/Bosch på elektriske komponenter i en tysk bil. Det er markedsføring fra verksteder og produsenter for å ta inn ekstra fortjeneste på deler.

Ole
S/Y Algol

Link to post

Selv pleier jeg alltid å insistere på FRAM filter både på bilen og i båten.

 

Enig med index, selv bruker jeg gjerne Wix, men holder meg langt unna Biltema, uten at jeg helt vet hvorfor, har aldri prøvd filtre derfra, og selvfølgelig Fram, som vel er kjent som verdens dårligste filterprodusent og ikke noe de fleste ville insistert på ?

 

Forøvrig, så lenge filteret passer med gjenger og pakninger, og oljen blir filtrert, så spiller det ingen rolle om det ene er lengre enn det andre, men jeg antar at motorprodusenten på et eller annet vis kalkulerer seg frem til hvor mye filter som er nødvendig i forhold til normalt trykk, mengde olje osv. og så slår opp i en katalog og finner et som passer.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Hadde vert mye mer skeptisk dersom filteret var mindre enn "originalt". Større overflate på filterduk, lavere gjennomstrømnings-hastighet. Bare pluss med større filter. Ellers er jo som kjent filteret "dårligst" når det er nytt, og blir gradvis bedre etterhvert som filter blir trangere helt til det blir så trangt at oljen by-passer i ventilen og slipper oljen forbi ufiltrert.. :cryin:

Link to post

Hei!

 

Jeg opplevde det samme selv for to år siden. Lasa hadde gitt meg et filter som ikke var likt det jeg hadde. Ringte dem, og de kunne fortelle at det er flere filter som passer. Forskjellen er den fysiske størrelsen. Men på de minste modellene til volvo var ikke dette noe problem. Men jeg kunne godt få bytte i modellen som er spesifisert, noe jeg ikke gjorde. I år var jeg tilbake til den opprinnelige typen. Så dette kan du ta helt med ro!

Link to post

Jeg lærte om Fram filtre fra en mekaniker for over 30 år siden som forklarte at Fram patenterte patronfilteret og var en av verdens største og beste produsenter. Siden dette var en stødig kar som jeg antok kunne sine ting. Kanskje det er rett og slett ikke riktig.

 

Hva Biltema selger er det vel bare innkjøperen som vet, men jo være fra hvilken som helst leverandør, bare de gir et godt tilbud på en batch.

Ole
S/Y Algol

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...