Jump to content

VP TAMD 41P. Lekkasje m/dyse og kobberhylse, trenger faglig råd


Flow

Recommended Posts

På min VP TAMD 41P har jeg en liten lekkasje mellom dyse og kobberhylse (etter totaloverhaling av motor i 2009, verkstedet som gjorde dette er dessverre et stykke unna). Det bobler (bitte)litt, og kommer ut litt svart diesel/koks ved belastning.

 

Hvis det er noen her som har god greie på dette hadde det vært fint med faglige kvalifiserte råd:

  1. Har dette noe betydning for motorens effekt?
  1. Kan dette være skadelig for motoren på sikt (risikerer jeg andre skader, f. eks. at kobberhylsen sprekker og kjølevann kommer inn i sylinderen?)?
  1. Hvis svar ja på 1. eller 2. overfor. Er dette noe jeg kan fikse selv, eller bør også kobberhylsen byttes?

- Tenkte å forsøke å få ut dysen og forsøke å rengjøre nede i kobberhylsen for deretter å montere dette igjen, men hvordan er da sjansen for å få dette tett når det lekker i utgangspunktet? Finnes det i få fall noe lurium av tetningsmiddel (kobberpasta, eller lignende) som kan brukes.

- Bør/må jeg skifte kobberhylse, medfører det at kjølevæske tappes og det må brukes en del spesialverktøy (har hverken erfaring med slikt arbeid eller spesialverktøyet). Er vel da bare å ringe en kvalifisert og erfaren VP mekaniker.

Link to post
Share on other sites

Det ligger en kobberpakning/skive på tuppen av dysa. Hvis de ikke har glødd ut denne eller skiftet disse vil ikke de tette ved riktig moment. Mest sannsynlig holder det å ta ut dysa og skifte kobberskiva, sett i dysa og trekke til med riktig moment. Dysa kan fint tas ut med forsiktighet og vridning uten at hylsa følger med. Hvis dysa sitter og du napper rett opp kan du risikere at hylsa kommer ut og du får vanninntrengning.

Link to post
Share on other sites

Nei motoren tar ikke skade av dette,og heller ikke effekt minking. Men jo lengre du venter med å få ordnet dette,så vil det legge seg mere å mere koks mellom dyse og hylse,som igjen gjør det vanskeligere å få løsnet dysa(den kan sette seg noe vanvittig) Du får kjøpt dyseavdrager på volvo til dette formålet,og den er konstrurt slik at den holder i mot hylsen samtidig som dyse trekkes opp.Som nevnt over her så ligger det en kobber ring som tettering nede i dysehullet.Denne kan du ta opp å varme til den er rødglødende og avkjøl den,så monterer du den igjen.Eller sette på ny ring selvfølgelig:)

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Først og framst vil jeg anbefale deg og ta ut dysen/r og gjøre rein både dyse og kobberhylse

På min motor hadde noen montert kobbering nederst i hylsen for å tette lekkasjen , den SKAL ikke være der ifølge VP , når du har gjort reint smører du inn dysene med kobberpasta , den tar opp små lekkasjer som kan oppstå , vil du ha flere tips om akkurat denne jobben kan du lese om det her.

 

 

 

:smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Det er ikke kobber pakning mellom dyse og kobber hylse!!!! . ta og løsne mutter som holder dyse på plass i hullet , ta forsiktig en skiftenøkkel eller en fastnøkkel sett denne i sporet som dyse holder/klemme som presser dysen ned i hullet vri forsiktig medus eller motus , mest sannsynlig løsner dysen lett når du vrir den til en av sidene , ta så ut dysen , rengjør forsiktig dysen der den ligger an å tetter , så må du rengjøre dyseholder , denne er av messing legering og du må ikke bruke stål børste som er vanlig på dysehull med kobber tetning (stål bearbeidet dysehull) , her er det kun dyse som tetter rett på kobberhylsen (41 motor), du må rengjøre med en fin myk børste gjerne i kobber ,så du ikke lager stygge riper , dessuten må du rotere når du rengjør hullet i hylsen , du ser når det er rent og uten riper nede i hullet ,det skal ikke være nødvendig å bruke kobberpasta eller annet for å tette mellom dyse og kobberhylse , du behøver som regel ikke å skifte denne da det er en rengjøring som regel holder for at det skal bli tett , på min motor trekte jeg til litt ekstra på momentet når jeg satt tilbake dyse , det ble helt bra og ikke farlig.

Link to post
Share on other sites

Det er vansklig å få det tett uten å bytte hylse.Har det vert lekkasje ei stund så kan det vere spor og fastbrent sot i hylsa.Ved a legge ein gløda kopperring på dysespissen,så blir det i dei fleste tilfeller tett. Det er bedre enn lekkasje.Det stemmer at det ikkje skal vere kobberring på 41 motoren,men det er ein grei og enkel løysning til ein får bytta hylsa

Link to post
Share on other sites

du ser når det er rent og uten riper nede i hullet ,det skal ikke være nødvendig å bruke kobberpasta eller annet for å tette mellom dyse og kobberhylse , du behøver som regel ikke å skifte denne da det er en rengjøring som regel holder for at det skal bli tett , på min motor trekte jeg til litt ekstra på momentet når jeg satt tilbake dyse , det ble helt bra og ikke farlig.

Kobber pasta tetter ikke den forhindret at ting ikke brenner seg så lett fast.

Ikke overtrekk bolter, men sjekk at de har rett moment de kan ha løsnet.

 

Det er vansklig å få det tett uten å bytte hylse.Har det vert lekkasje ei stund så kan det vere spor og fastbrent sot i hylsa.Ved a legge ein gløda kopperring på dysespissen,så blir det i dei fleste tilfeller tett. Det er bedre enn lekkasje.Det stemmer at det ikkje skal vere kobberring på 41 motoren,men det er ein grei og enkel løysning til ein får bytta hylsa

Det løser problemet, men lager et nytt, det påvirker forbrenningen, så skift hylsa.

Tar en først ut dysa er jo det lett å skifte hylsa, bare en har drenert vannet først.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

,det skal ikke være nødvendig å bruke kobberpasta eller annet for å tette mellom dyse og kobberhylse , du behøver som regel ikke å skifte denne da det er en rengjøring som regel holder for at det skal bli tett , på min motor trekte jeg til litt ekstra på momentet når jeg satt tilbake dyse , det ble helt bra og ikke farlig.

Hadde lekasje på den ene dysen etter skifte for ett par år siden. Ett he...te å få den ut igjen, hadde brent seg skikkelig fast.

Måtte krype til korset og få tak i proff hjelp.

Fikk da beskjed av VP mekanikeren at det alltid skulle brukes kopperpasta,(Det var da noe alle viste) både for at det skulle være lettere å få ut dysen senere og for å tette eventuelle små.lekasjer

Kobber pasta tetter ikke den forhindret at ting ikke brenner seg så lett fast.

 

Tar en først ut dysa er jo det lett å skifte hylsa, bare en har drenert vannet først.

Å drenere vannet er viktig selv om planen ikke er å bytte hylsen. Lett for at den følger med dysen opp. Da har man fort ett problem om kjølesystemet står fullt av vann

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Takker for god informasjon og tilbakemeldinger.

 

Forsøker å leve etter mottoet av at hvis ting fungerer skal man ikke reparere de. Motoren fungerer meget bra (kun gått 200 timer siden totaloverhaling inkl. bytte av turbo og dieselpumpe).

 

Siden denne lille boblingen mellom kobberhylse og dyse blir opplyst å ikke være skadelig for motoren, eller reduserer effekt, tror jeg jeg lar dette være til det blir behov for å gjøre andre reparasjoner/kontroll på motoren.

Link to post
Share on other sites

Forsøker å leve etter mottoet av at hvis ting fungerer skal man ikke reparere de. Motoren fungerer meget bra (kun gått 200 timer siden totaloverhaling inkl. bytte av turbo og dieselpumpe).

 

Siden denne lille boblingen mellom kobberhylse og dyse blir opplyst å ikke være skadelig for motoren, eller reduserer effekt, tror jeg jeg lar dette være til det blir behov for å gjøre andre reparasjoner/kontroll på motoren.

Mottoet ditt er bra det. men hold det under oppsyn ting kan utvikle seg.

 

Men når noe lekker så er det alltid lurt å sjekke at det er trekt til med rett moment, det er ikke første eller siste gangen noe løsner

eller har ikke blitt tiltrekt med rett moment.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Og tiltrekking med moment skal alltid skje med smurte gjenger, ikke tørre !

(jeg har alltid trodd det var motsatt, men ble satt skikkelig på plass av en utdannet kar. Han jobber som finmekaniker på UIO.)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...