Jump to content

Hvordan fikse lekkasje via stevnsbeslag på Saga27?

Lars H.

Recommended Posts

Nå er det vel ikke elektrisk kontakt mellom akslingen og hylsen, så noen form for galvanisk tæring mellom disse er minimal. Jeg håper jeg klarer å få stevnsbeslaget en smule bakover (uten å fjerne akslingen), og da rengjør jeg bare og kliner til med Sika mot skroget og skru fast igjen. Men må jeg ha ut akslingen, kan jeg få inspisert innsiden av hylserøret med et inspeksjonskamera fra CO jeg har som rekker 70cm inn fra hver side.

bilde

Det skal bli spennende å undersøke litt mer i morgen når båten kommer på land for vinteren.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det er ikke stort å se, hele området ved stevnsbeslaget er jo dekket av bunnstoff. Men det var i hvert fall ikke noen hull i båten! Nå får jeg vente til en dag det er litt bedre vær og skrape og sjekke litt mer.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Onsdag kom båten på land, og da sto det vann over betongen i akterkabinen. I går pakket jeg inn båten for vinteren, og sjekket litt hvordan det sto til med lekkasjen. Da var vannet borte i akterkabinen, og det var vått rundt stevnsbeslaget der det ligger an mot glassfiberskroget. Jeg fant derfor frem en 17mm skralle og skrudde ut de to boltene som holder beslaget og dreide det 90 gr. moturs. Da piplet det ytterligere litt vann ut av skruehullene. Anleggsflaten til glassfiberen var uten noen form for tetningsmasse, men helt ubeskadiget og speilblank. Dessverre glemte jeg å ha med kamera.

Det var også vått der akslingen kommer ut av stevnsbeslaget via cuttleslageret, men det kan helt naturlig være vann som normalt er inne i selve hylserøret. Der er det jo helt åpent ut til sjøen. Kanskje jeg skulle sette inn boltene igjen med litt tettemiddel på gjengene for så å fylle vann på inne i akterkabinen? Kommer det da vann ut mellom aksling og cuttleslager, kan det vel dessverre være lekkasje inne i selve hylserøret eller i gjengene mellom røret og stevnsbeslaget. Håper det ikke er tilfellet.

Men jeg forstår ikke helt hvordan festet for stevnsbeslaget er. De boltene jeg skrudde ut var solide syrefaste 10mm maskinskruer. Hva er de skrudd fast i? Er det en flens i enden av stevnsrøret med gjenger? Eller er det kanskje støpt inn i glassfiberen et mothold for 10mm bolten?

Jeg tar vel en tur til båten tirsdag eller onsdag, og da skal jeg ha med meg kamera. Dersom jeg bare skal skru det hele fast igjen, hvilken type Sika eller annen tetningsmasse skal jeg bruke?

Lars H.

Lars, du burde dreie stevnlageret medurs, for da risikerer du ikke at stevnlageret løsner i gjengene mot hylserøret. Og det bør unngås, for det er mye jobb å pakke om den forbindelsen på en enkel og sikker måte uten mye demontering.

Men hvis hylserør/pakkboks fulgte med - og også ble dreid 90 grader moturs så er jo ingen skade skjedd.

Boltene som holder stevnlageret på plass er nok festet i muttere med store skiver som er støpt inn, og det er jo en fin og sikker løsning - sålenge mutterene sitter fast og ikke begynner å følge med!

Nå har jeg jo allerede dreid stevnsbeslaget moturs, og det var nok mer enn 90gr, nærmere en omdreining. I og med at det skal være gjenget på hylserøret (vanlige høyregjenger i følge West Mekan) blir det spennende å kikke inn i motorrommet og se om røret fremdeles sitter støpt fast.

Hva er forresten forskjellen på Sikaflex 221 og 291?

Lars H.

SIKAFLEX® 221

Anvendelse
Liming og fuging av tre, metall, plast, keramikk og lakkerte overflater.
Brukere
Universelt.
Teknisk data
Elastisk og heftsterk, lime- og forseglingsmasse basert på 1-komponent polyuretan. Vibrasjons- og støydempende. Hindrer galvanisk korrosjon. Slipbar og overmalbar med flere typer lakk/maling.
Temperaturbestandig fra -40 °C til +90 °C. Hardhet: Shore (A) 40.

SIKAFLEX® -291

Anvendelse
Sikaflex® -291 er en 1-komponent polyuretanbasert tetningsmasse spesialutviklet for maritimt miljø. Produktet herdes i kontakt med luftens fuktighet og danner en slitesterk elastomer. Sikaflex®-291 tilfredstiller alle krav fra International Maritime Organisation (IMO).
Sikaflex® -291 er et flerbruksprodukt for maritimt miljø. Det er velegnet til elastisk og vibrasjonsbestandig liming og forsegling, og det kan brukes til svært mange inn- og utvendige applikasjoner. Sikaflex® -291 har ekstremt god vedheft til de materialer som vanligvis brukes i maritime konstruksjoner, som for eksempel treverk, metaller, metallprimere, maling og lakk (2-komponente), keramiske materialer og plast (glassfiber, etc.). Sikaflex -291 må ikke brukes til forsegling av plast som er utsatt for kjemisk stressbrudd (pleksiglass, polykarbonat etc). Vurder da heller Sikaflex® -295UV. Gjennomherdet Sikaflex® -291 kan slipes ved behov.
Brukere
Universelt.
Merknader
Mer informasjon og produktdatablader finnes på www.sika.no
Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Sika 221 er en polyuretan laget med tradisjonell teknologi. Det vil si at den inneholder relativt mye løsemiddel og isocyanat. Den markedsføres mot industriapplikasjoner og har nok noe mer begrenset UV.bestandighet enn 291i.

Sika 291i er basert på mye av de samme råstoffene som 221, men er produsert med en nyere teknologi som i fagkretser kalles SPURS. Dette er en teknologi som gjør det mulig å produsere produktet med så lite løsemiddler og isocyanater at produktet ikke blir merkepliktig.

Begge produkter har sammenlignbar hardhet og herdetid/åpentid og du kan benyttet begge produkter til din applikasjon. Vil ikke anbefale det ene fremfor det andre, men 221 vil krympe ørlite under herding grunnet løsemidlene som skal ut.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Takker for Sika-informasjonen. Da blir det Sikaflex 291, spesielt da hverken Best Marin, Maritim eller Seatronic har 221. Og Seatronic har også 291 i tube som passer meg godt da det jo ikke er mye av en stor patron jeg vil få brukt opp.

Ikke noe spesielt med Tec7. Blir hardere enn de nevnte produktene, noe jeg ikke ser som noen fordel.

(er også i de fleste tilfeller langt dyrere da mange forskjellige firma har sugerøret sitt i distribusjonen)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Om du skrur stevnbeslaget helt av så kan du kanskje bruke noe flytende gjengetetning mot hylsa? Sånn for å være helt sikker på at det blir tett? Da får du jo også mulighet til å inspisere enden av hylsa for korrosjon. Men det er jo et sjansespill da, i verste fall m å du meisle ut all betongen og beket for å få på plass ny hylse. Godt du har kommet i gang tidlig, så har du hele vinteren på deg om du må gå grundigere til verks....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Så har jeg vært en tur i båten igjen og gått løs på problemet. Først hadde jeg imidlertid en lang prat med Sagaboats der jeg fikk gode råd og info om hvordan systemet er bygget opp. Jeg lurte jo litt på det med de grove boltene, og inne i kjølen er det støpt fast et kraftig mothold av syrefast stål som boltene skrues inn i. Karen hos Sagaboats mente også at selve hylserøret skulle sitte godt fast i bek og plastring, så han anbefalte meg å skru stevnsbeslaget helt av. Og det gjorde jeg, uten å ta ut akslingen. Og hylserører holdt seg på plass.

bilde

Et par "båtlapper" er mye for meg og med så liten skade blir det overkill synes jeg å skifte hele stevnsbeslaget, om det i det hele tatt er mulig å få kjøpt nytt identisk beslag. Beslaget mitt er tross alt 27 år. De leverte tydeligvis kvalitetsvarer hos West Mekan den gang. Og det tror jeg de fremdeles gjør.

Egentlig tror jeg at Sikaflex 291 kan gjøre jobben (det har den gjort for andre med samme problem), men jeg tror like vel jeg først skal bygge opp der det er tæret på stevnsbeslaget og anlegsflaten på kjølen med Hempels 2-komp Epoxy Filler som jeg har liggende. Hvor får en forresten kjøpt Locktite 577, hos rørleggeren?

Hei Lars,

Bare et lite tips fra "Lim-gubben"......

Jeg har jobbet med disse produktene tidligere(Henkel) og vil anbefale deg å se om TESS har Loctite 511. Denne har halve styrken av 577 og det kan være lurt om du må åpne igjen.

Disse produktene mister ikke styrke før ved 150 grader og 577 kan være tøff å demontere når du ikke kan varme så mye.

Om det er usikkerhet med "filleren" din kan du bruke kjemisk metall på beslaget. Koster ikke mye her: http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Sparkel/Kjemisk-metall-36058/

Redigert av VannTro (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...