Jump to content

Hvordan fikse lekkasje via stevnsbeslag på Saga27?

Lars H.

Recommended Posts

Hei Lars,

Bare et lite tips fra "Lim-gubben"......

Jeg har jobbet med disse produktene tidligere(Henkel) og vil anbefale deg å se om TESS har Loctite 511. Denne har halve styrken av 577 og det kan være lurt om du må åpne igjen.

Disse produktene mister ikke styrke før ved 150 grader og 577 kan være tøff å demontere når du ikke kan varme så mye.

Limgubben.

Jag har några skarvar ute på båten där det är någon typ av Sika eller liknande. All sot och svartmögel fastnar och går inte att få bort.

Finns det någon vit fogmassa som jag kan lägga utanpå där inte allt fastnar i. Det finns plats för ytterligare 3-4 mm tjock fog.

Jeg har jobbet med disse produktene tidligere(Henkel) og vil anbefale deg å se om TESS har Loctite 511. Denne har halve styrken av 577 og det kan være lurt om du må åpne igjen.
Om det er usikkerhet med "filleren" din kan du bruke kjemisk metall på beslaget. Koster ikke mye her: http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Sparkel/Kjemisk-metall-36058/

Det var nok ikke så dårlig tips. Egentlig regner jeg med at jeg ikke må skru dette løs igjen i min levetid som jeg håper er 70 år + 20 år til! Da må jeg vel etter hvert gi meg med båtlivet og heller tenke på gamlehjemmet. Men om det til våren skulle vise seg at alt ikke ble tett like vel, er Locktite 511 et godt alternativ. Når det gjelder korrosjonen på selve stevnsbeslaget, er det kun 0,5 - 1mm dypt, så jeg tror je dropper filler og satser på Sikaflex'n. Skadene på glassfibersiden på kjølen, fyller jeg med Epoxy-filleren.

Nå er forresten stevnsbeslagets anleggsflater behandlet med Dremel'n og skinner som en sol!

beslag_pusset.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei Lars!

Et lite gniertips til. Dropp Locktite og bruk hamp istedet. Det blir tett som ei potte, holder livet ut, og koster en brøkdel. Like fint å montere som å demontere :smiley: Locktiteproduktene er bra, men har jo nesten kokainpriser :giggle:

Når det gjelder tetningsmasse er det kanskje en ide å bruke en MS-polymer istedenfor sika, siden de ikke krymper under herding. (Du får arrestere meg hvis jeg tar feil Vanntro :smiley: )

Når det gjelder bruk av hamp, er jeg en stor tilhenger av det. Alle de skroggjennomføringer og kraner jeg har skiftet har hamp og tilsvarende pasta til det bruket. Men her er det snakk om veldig fine gjenger og rør med stor diameter, så jeg er redd det kan klumpe seg til dersom jeg ikke er flink nok til å legge på hampen.

Og ja, Loctite er dyrt, men holder det ut min levetid, er 70 år om 3 uker, er jeg fornøyd. En levetid for produktet på 20 - 30 år forsvarer prisen! Når det gjelder MS-polymerer og tilsvarende, forholder jeg meg til Vann Tro som sier at Sika 291 krymper lite. Sika 221 som har vært mye brukt før har mer løsemidler og krymper mer. Men nå er vel ikke dette rakettforskning, så de fleste tettingsmidlene en kliner på vil vel gjøre jobben?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Limgubben.

Jag har några skarvar ute på båten där det är någon typ av Sika eller liknande. All sot och svartmögel fastnar och går inte att få bort.

Finns det någon vit fogmassa som jag kan lägga utanpå där inte allt fastnar i. Det finns plats för ytterligare 3-4 mm tjock fog.

Muggsopp som vi kaller det fjernes med en 50-50 blanding av klor og vann. Sparay på og bruk en tannbørste eller lignende for å fjerne det.

For å legge en masse på toppen av en annen trenger du å vite hva som er der.

• Ingen masse vil feste på silikon
  • Alt fester på poluyretan(av gammel type)
  • MS fester på MS
  • Polyurethan fester ikke på MS

Den beste muggsopp bestndigheten finner du i sanitær silikon av typen eddiksyrebasert, men også nøytral sanitærsilikoner har en god myggsoppdreper.

På sikt avtar effekten og muggsoppen kommer tilbake.

Sorry for innblanding i tråden Lars. Når det gjelder ditt siste spørsmål er svaret ja, bare ikke bruk akryl.

(ellers kan vil lage det mere komplisert enn det er, men det blir bare tull i denne sammenhengen)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Og så har anleggsflatene på stevnsbeslaget som sagt blitt rengjort og pusset med Dremel'n og både Sikaflex 291i og Locktite 577 innkjøpt. Det ble en del kjøring rundt i området mellom byggvarebutikker, jernvare og båtbutikker. Locktite fant jeg hos Tess, men de hadde ikke 511, og Sika hos båtbutikken TSG i Strømmen. Der var damen i butikken svært nøye med å finne en patron med lang holdbarhet. Sika er jo på en måte ferskvare, og på denne tiden av året hadde de ikke noe stort salg. Og så ble det litt ekstra båtprat da Tom Rør også dukket opp for å handle motorolje .

sika_loctite.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Når det gjelder tetningsmasse er det kanskje en ide å bruke en MS-polymer istedenfor sika, siden de ikke krymper under herding. (Du får arrestere meg hvis jeg tar feil Vanntro :smiley: )

Du har helt rett i at MS ikke krymper. Det gjør heller ikke de nye hybridene til Sika (i-cure) eller andre hybrider.

Generelt sett, står det MS- eller Hybrid polymer på tuben så har de følgende felles egenskaper: Ingen krymp, UV-bestandige, overmalbare, løsemiddel- og isocyanatfrie og relativt luktfrie. Produktene herder ved luft- eller materialfuktighet(også under vann).

Inbyrdes skiller da: åpen-tid, elastikk, trykkfasthet(shore), samt at de kan være mer eller mindre enkle å fuge ut("body" i uherdet masse).

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Kunne det vært en ide å "sparkle" tæringene med sika, la dette tørke og så påføre ny Sika på flatene før montering? Sånn for å være helt sikker på at hulrommene fylles helt? Hva mener Vanntro om dette?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du har helt rett i at MS ikke krymper. Det gjør heller ikke de nye hybridene til Sika (i-cure) eller andre hybrider.

Generelt sett, står det MS- eller Hybrid polymer på tuben så har de følgende felles egenskaper: Ingen krymp, UV-bestandige, overmalbare, løsemiddel- og isocyanatfrie og relativt luktfrie. Produktene herder ved luft- eller materialfuktighet(også under vann).

Inbyrdes skiller da: åpen-tid, elastikk, trykkfasthet(shore), samt at de kan være mer eller mindre enkle å fuge ut("body" i uherdet masse).

Ursäkta Lars att vi lånar din tråd.

Limgubben tack för tipset med klor o vatten det fungerade utmärkt.

Gott att vi fått en "limgubbe" här på BP och som delar med sig av sina kunskaper. Gott för oss som tycker detta är en djungel.

Tack för tipset

Helt greit det Svensk. Vi trenger alle å lære litt om fugemasser og lim. I morgen tar jeg en tur til båten og rengjør og sliper anlegget på kjølen for stevnsbeslaget. Jeg har vært hos CO og kjøpt grovrengjører til å børste bort gammel bunnsmøring.Og så har jeg en del andre jobber å gjøre. Batteriene skal sjekkes og eventuelt påfylles vann. Og så må jeg ta en kikk på lensepumpen som lekker. Men det er en RM69 pumpe fra 1986 som det så langt jeg har funnet ut, fremdeles finnes rep.set til!

Lurer på hvordan du har tenkt å få skrudd dette sammen uten at all påført sika blir "skrudd og klemt vekk" idet stevnlageret skrus mot plasten?

Det hadde vært mye mer betryggende om hylserøret var løst og trukket f. eks. en cm ut - slik at stevnlageret kunne bli trykket på plass ved å skru inn festeboltene. Da ville påført sika garantert bli presset ut/inn overalt og tette 100 %!

Men vi får håpe det går greit uansett!

Nå er jeg inderlig glad for at at det nesten 1,5m lange hylserøret ligger trygt og godt plastret inn i bek mellom stevnsbeslaget og motorrommet. Og at Sika skulle bli "skrudd og klemt vekk", er vel greit? Når jeg skrur til, tyter selvfølgelig overflødig tettningsmasse bort, men der det er behov for det i groper blir det selvfølgelig liggende igjen. Der det er tett uten tetningsmasse, er det ingen grunn til å ha noen millimeter pasta liggende igjen.

Nå er jeg inderlig glad for at at det nesten 1,5m lange hylserøret ligger trygt og godt plastret inn i bek mellom stevnsbeslaget og motorrommet. Og at Sika skulle bli "skrudd og klemt vekk", er vel greit? Når jeg skrur til, tyter selvfølgelig overflødig tettningsmasse bort, men der det er behov for det i groper blir det selvfølgelig liggende igjen. Der det er tett uten tetningsmasse, er det ingen grunn til å ha noen millimeter pasta liggende igjen.

Dette er ren logikk og helt riktig Lars. Det som er fint med MS/Hybrider er at de ikke krymper under herding og derav fyller godt ut. Overflødig fjerner du som du skriver, men det er veldig smart å la det ligge igjen en fuge i overgangen for ekstra sikkerhet. Slike lim er også galvanisk isolerende. Produktene er overmalbare og kan derav stoffes.

Ikke for og spore av tråden. Men som gammel sjømann med fartstid fra mange plasser på kloden deriblant SørAfrika fikk ett av dine ord som du har brukt meg til og le hjertelig

Med fare for at det går troll i ord angående avsporing av tråden, håper jeg det er tilgivelig med følgende kommentar:

Den gamle bruk av kroppsdeler fra mennesker og dyr når man navngir verktøy, og uten at jeg skal gjenta det ordet du refererer til (på grensen til politisk ukorrekt i vår tid), vil jeg si at gamle verktøynavn som "grisepikk", "rotterompe" og "kubein" er vel verdt både å bevare, og holdes i hevd ved jevnlig bruk.

:thumbsup:

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Noen ganger er det omvendt, en bruker navn på verktøy og redskaper på mennesker. Rivjern er vel et eksempel.

Men tilbake til lekkasjen i båten min. I dag var jeg en snartur innom og rengjorde annleggsflaten på kjølen. Og så brukte jeg en skrape og en Dremel og freste bort bunnstoff og laget et godt spor rundt hele annlegsflaten slik at jeg kan legge en god fuge med Sikaflex der. jeg glemte selvfølgelig å ta med kamera, men det er der jeg på et tidligere bilde har ringet det inn med rød strek.

bilde

Dette er nok en ferdiglaget skive som er støpt fast på kjølen Jeg vet ikke hva du mener om plast, men den er i hvert fall av glassfiber.

Og overflaten er speilblank der den ikke er skadet. I skadeområder ser en selve glassfibrene.

Bildene er jo ikke av helt topp karakter, de er tatt med en Canon Digital Ixus 100iS. Neste gang skal jeg huske på å ta med Canon speilrefleksen med macro objektiv. Da kan jeg fokusere manuelt på de detaljene jeg vil ha bilde av.

Redigert av Lars H. (see edit history)

:smash:

Hei Lars,

Hvis jeg skal "fikse" litt med Epoxy eller glassfiber når det er litt kald og fuktig bruker jeg ofte en gammel hårføner. Da kan du varme opp og tørke ut området i løpet av noen minutter. Sparkler du da vil herding starte og resultat blir bra. En bruskasse og en enkel arbeidslampe inntil stede noen timer så er det herdet på kort tid.

hls Trude III

Trude III

Det der var vel egentlig som forventet, Lars. Den gangen jeg jobbet innen bransjen, så hadde vi en del snekker, av et helt annet fabrikat enn Saga, som hadde slike saker. Det vi blant annet gjorde, var å sørge for skikkelig uttørking før reparasjon. På noen båter måtte vi grave ganske langt innover i glassfiberen før vi fant 'fast ved'. Hos deg ser det veldig bra ut. Vil anbefale at du lar det stå å tørke, slik det står nå, til over vinteren. Og så kan du snakke med Jernbåten når du skal ha på propellen, slik at den blir dratt skikkelig inn på konen. Og så skal vi sveise 'trimflapsen'. Det blir så bra, så :-)

Du har vel rett og jeg må nok ta tiden til hjelp, men jeg er jo litt utålmodig. "Trimflapsene" kan jeg jo ta med hjem og fjerne bunnstoffet. Å sveise med mange lag gammelt bunnstoff er vel ikke optimalt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...